Káhira/Berlín - Bývalý egyptský importér vozů Škoda, firma Artoc Auto, si stěžuje na korupci v české automobilce Škoda Auto. Majitel a zakladatel firmy Muhammad Šafik Gabr podle aktuálního vydání německého časopisu Der Spiegel tvrdí, že Škoda s ním rozvázala kontrakt, protože prý nebyl ochoten přistoupit na úplatek, který požadoval jeden z manažerů škodovky. Škoda Auto nařčení odmítá.
Obchodní spolupráce mezi Gabrovou firmou a Škodou byla přerušena loni po 23 letech, během nichž Gabr jako generální importér vozů Škoda vybudoval obchodní síť a prodával až 8000 automobilů ročně. Der Spiegel označuje Gabra za jednoho z nejbohatších Egypťanů a také uznávaného filantropa.
Škoda Auto se podle německého časopisu k důvodům vypovězení smlouvy nechtěla vyjádřit a pouze potvrdila, že v Egyptě proti ní byla podána žaloba. Její vlastní vyšetřování prý neodhalilo žádné selhání jejích pracovníků.
"Škoda Auto ukončila spolupráci se společností Artoc Auto ke 30. listopadu 2016. Prosíme o pochopení, ale k obsahu našich obchodních vztahů se principiálně nevyjadřujeme. Výtky společnosti Artoc Auto jsou nám známé, naše interní vyšetřování však žádné chybné jednání zaměstnance nepotvrdilo. Vzhledem k probíhajícímu řízení nebudeme další detaily komentovat," sdělil v pátek mluvčí Škoda Auto Zdeněk Štěpánek.
Podle Gabra bylo vypovězení smlouvy trestem za to, že jeho firma Artoc opakovaně odmítala platit úplatky. Vydírat se ji údajně pokoušel nejmenovaný manažer Škody.
Spolupráce mezi automobilkou a egyptským partnerem se zpočátku, po roce 1994, odehrávala spíš na neformální bázi. Obě strany si důvěřovaly natolik, že dohody často stvrzovaly jen podáním ruky. To ale chtěla automobilka změnit a loni egyptskému partnerovi předložila novou smlouvu, která prý odpovídala mezinárodním standardům. Artoc se ale obával, že podepsáním kontraktu přijde o práva zaručená po desetiletí, a tak ho odmítal podepsat. Brzy nato přišla výpověď spolupráce.
Egyptský importér pak vznesl obvinění, že jistý manažer Škody od roku 2011 opakovaně požadoval za dodané automobily peníze bokem. Když nedostal zaplaceno, dodávky částečně zdržoval, omezoval nebo zastavoval. V důsledku toho Artoc dostával mnohem méně aut, než jich mohl na egyptském trhu prodat. Jenom loni tak činil propad obratu 79 procent, píše Der Spiegel.