Drahá nafta dopravce bolí, ale zatím se bojí zdražit

Veronika Skálová Veronika Skálová
22. 3. 2011 8:41
Konkurence doma i v zahraničí nedovolí dopravcům zdražit, náklady ale rostou
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: praha4.cz

Brno - Nejrizikovější obor podnikání v Česku živí desetitisíce lidí. Teď majitelům dopravních firem vrásky ještě přibývají. K tvrdé konkurenci se v posledních měsících přidávají neustále rostoucí ceny nafty.

"Už nyní jsou ceny problém a jejich další růst se bude muset do cen dopravy promítnout. Konkurence v dopravě je velmi silná a doby splatnosti jsou nyní i tři nebo čtyři měsíce," upozornil mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Podle údajů společnosti CCS, která ceny u čerpacích stanic pravidelně sleduje, se cena nafty přehoupla přes 30 korun za litr loni v dubnu a od té doby pod ni nesestoupila. Od letošního února navíc průměrná cena nafty v Česku rostla o desítky haléřů každý týden a nyní se pomalu blíží k hranici 34 korun.

"Je to velký průšvih, neustále nám rostou náklady a ceny za dopravu se nezvedají. Zatím přežíváme, ale pokud by to takhle mělo jít dál, začnu uvažovat o tom, zda to nezabalit," přiznal majitel dopravní společnosti Karel Kaucký.

Potíže působí hlavně velmi dlouhá doba splatnosti. Zatímco dopravce každý měsíc vyplácí své řidiče, hradí leasingy za auta, pojištění, a neustále musí platit i za naftu, mýtné a případné opravy, peněz za odvedenou práci se dočká až za několik měsíců.

Tohle všechno dělá z dopravy jeden z nejrizikovějších oborů podnikání v Česku. Česká kapitálová a informační agentura, která přiděluje firmám rating podle jejich stability, v analýze zjistila, že v dopravě je o polovinu méně firem z nejstabilnější kategorie, zato o 222 procent více těch krachujících.

Rostoucí ceny nafty navíc dopravce drtí v době, kdy se obnovil zájem o jejich služby, který v krizi citelně poklesl.

"Zatím se zdražení snažím bránit tím, že jezdím na horní hranici cen, které jsou pro partnery únosné. Ale zdražit o tolik, o kolik šla nahoru nafta, rozhodně nemůžu, to bych byl bez práce," poznamenal brněnský dopravce Martin Straka.

Skončit s podnikáním se zatím nechystá. Předpokládá, že pokud cena nafty poroste dál, budou muset zdražit všichni.

Pomohlo by zvýhodnění

Podle sdružení Česmad Bohemia už tak tvrdé konkurenční prostředí zahušťují zahraniční firmy, které se doma těší větší podpoře. "V zahraničí nejsou všude stejné podmínky, v některých zemích existuje takzvaná profesionální nafta, jinde jiné formy podpory. Navíc jsou ve většině okolních zemí levnější pohonné hmoty než u nás. Zahraniční dopravci tak zvyšují konkurenční tlak," vysvětlil Martin Felix.

Aby v boji o zakázky s nimi mohly české podniky obstát, budou potřebovat pomoc od státu. "Například státní odborný dozor u nás nefunguje tak, jak by měl. Bylo by zapotřebí, aby nekalou konkurenci, která porušuje pravidla například přetěžováním vozů nebo nedodržováním povinných přestávek, z trhu dostal," dodal.

Nákupy pohonných hmot v levnějších sousedních státech navíc připravují státní pokladnu o statisíce. Řešením by podle sdružení dopravců bylo zvýhodnění dopravců při odběru nafty nebo snížení spotřební daně.

Vzhledem k připravovanému růstu snížené sazby daně z přidané hodnoty na podobné opatření autodopravci těšit nemohou. Navíc by měli počítat s pokračujícím růstem cen. Jeho tempo sice v posledním týdnu zmírnilo, ale ceny ropy po začátku zásahu západních spojenců v Libyi letěly opět vzhůru.

 

Právě se děje

Další zprávy