Dálnice na Vídeň přes Břeclav se vrací do hry

Tomáš Fránek
12. 5. 2007 13:10
Bude konkurencí rychlostní silnici R 52
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Brno - Ministerstva ustoupila tlaku ekologů a Evropské komise a po letech odmítavých postojů se rozhodly posoudit trasu dálničního spojení z jihu Moravy do Vídně přes Břeclav.

Konkurenci tak dostane dosud jediná zvažovaná a připravovaná trasa rychlostní komunikace mezi Brnem a Vídní a to silnice R52 vedoucí těsně kolem Chráněné krajinné oblasti Pálava přes hraniční přechod Mikulov.

To, že se úřady  rozhodly posuzovat nově i spojení do Rakouska po stávající dálnici D2 s připravovaným obchvatem Břeclavi, deníku Aktuálně.cz potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Je to tak, bude se posuzovat i tato trasa," řekl.

Miliardy ve hře

Podle ekologů i starostů by trasa přes Břeclav ušetřila Česku miliardy korun, podle některých výpočtů by šlo až o 5,5 miliardy korun. Změna trasy na moravské straně hranice by ale musela vést ke změně postoje i rakouské úřady. Na rakouské straně hranice se dálnice z Vídně na hranice s Českem totiž už  staví, rakouská dálniční společnost Asfinag počítá s variantou napojení v Mikulově, kde se má napojit na R 52.

Konečné schvalovací razítko ale zatím rakouský úsek k Mikulovu nezískal, nyní se posuzuje jeho vliv na životní prostředí.

V Česku je konečná verze také stále otevřená. Poslední vývoj dává stále více šancí dosud zavrhované dálnici.

Foto: Aktuálně.cz

Změnu postoje úřady už slíbily také veřejnému ochránci práv Otakaru Motejlovi, který přípravu výstavbu silničního spojení do Rakouska posuzoval. Ministerstva dopravy a životního prostředí Motejlovi napsala, že celý záměr nechají posoudit. "Tento příslib vítám, neboť odpovídá návrhu a postoji Evropské komise," uvádí ve své zprávě veřejný ochránce práv.

To, že úřady dosud trasu přes Břeclav opomíjely, kritizovali kromě Motejla také úředníci Evropské komise, starostové měst a obcí a ekologové. Ve velkém územním plánu Břeclavska totiž vedení kraje počítá pouze s variantou přes Mikulov. Druhou variantu nenechalo ani posoudit, což považuje veřejný ochránce práv a také Evropská komise za vážnou chybu.

Ombudsman chce analýzy

Motejl proto požaduje, aby Ředitelství silnic a dálnic napříště rovnocenně zvažovalo všechny varianty u projektů stavby nových komunikací. Podle něj je nutné přijmout veškerá opatření ke zmírnění dopadu výstavby silniční tepny Brno-Vídeň na přírodu.

Podle Josefa Hasníka, starosty obce Dolní Dunajovice, která patří k odpůrcům výstavby silnice R52, potvrzuje závěrečné stanovisko ombudsmana výhrady, které obec uplatňuje od počátku přípravy této stavby.

"Jsme přesvědčeni, že výstavba rychlostní silnice je vzhledem k nevyužité kapacitě dálnice D2 a možnosti využít připravovaný obchvat Břeclavi zbytečným zásahem do krajiny a plýtváním penězi. Ombudsman potvrdil, že takovéto rozhodnutí není možné bez objektivní analýzy alternativních možností", uvádí starosta Hasník.

Česko v přípravách dálničního spojení do Rakouska, které patří mezi důležité obchodní partnery a vede přes něj většina transitních tras jak na Balkán, tak do přímořských letovisek v Chorvatsku a Itálii, dlouhodobě zaostává.

Česko zatím zůstává posledním sousedem Rakouska, který nemá dálnici až k hranicím s touto zemí. Zemi pravděpodobně předběhne i Slovensko, premiéři Rakouska i Slovenska se totiž při jednání ve Vídni minulý týden dohodli, že dálnice z Rakouska k Bratislavě by měla být dokončena ještě letos na podzim.

 

Právě se děje

Další zprávy