Brno - Ministerstva ustoupila tlaku ekologů a Evropské komise a po letech odmítavých postojů se rozhodly posoudit trasu dálničního spojení z jihu Moravy do Vídně přes Břeclav.
Konkurenci tak dostane dosud jediná zvažovaná a připravovaná trasa rychlostní komunikace mezi Brnem a Vídní a to silnice R52 vedoucí těsně kolem Chráněné krajinné oblasti Pálava přes hraniční přechod Mikulov.
To, že se úřady rozhodly posuzovat nově i spojení do Rakouska po stávající dálnici D2 s připravovaným obchvatem Břeclavi, deníku Aktuálně.cz potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Je to tak, bude se posuzovat i tato trasa," řekl.
Miliardy ve hře
Podle ekologů i starostů by trasa přes Břeclav ušetřila Česku miliardy korun, podle některých výpočtů by šlo až o 5,5 miliardy korun. Změna trasy na moravské straně hranice by ale musela vést ke změně postoje i rakouské úřady. Na rakouské straně hranice se dálnice z Vídně na hranice s Českem totiž už staví, rakouská dálniční společnost Asfinag počítá s variantou napojení v Mikulově, kde se má napojit na R 52.
Konečné schvalovací razítko ale zatím rakouský úsek k Mikulovu nezískal, nyní se posuzuje jeho vliv na životní prostředí.
V Česku je konečná verze také stále otevřená. Poslední vývoj dává stále více šancí dosud zavrhované dálnici.
Změnu postoje úřady už slíbily také veřejnému ochránci práv Otakaru Motejlovi, který přípravu výstavbu silničního spojení do Rakouska posuzoval. Ministerstva dopravy a životního prostředí Motejlovi napsala, že celý záměr nechají posoudit. "Tento příslib vítám, neboť odpovídá návrhu a postoji Evropské komise," uvádí ve své zprávě veřejný ochránce práv.
To, že úřady dosud trasu přes Břeclav opomíjely, kritizovali kromě Motejla také úředníci Evropské komise, starostové měst a obcí a ekologové. Ve velkém územním plánu Břeclavska totiž vedení kraje počítá pouze s variantou přes Mikulov. Druhou variantu nenechalo ani posoudit, což považuje veřejný ochránce práv a také Evropská komise za vážnou chybu.
Ombudsman chce analýzy
Motejl proto požaduje, aby Ředitelství silnic a dálnic napříště rovnocenně zvažovalo všechny varianty u projektů stavby nových komunikací. Podle něj je nutné přijmout veškerá opatření ke zmírnění dopadu výstavby silniční tepny Brno-Vídeň na přírodu.
Podle Josefa Hasníka, starosty obce Dolní Dunajovice, která patří k odpůrcům výstavby silnice R52, potvrzuje závěrečné stanovisko ombudsmana výhrady, které obec uplatňuje od počátku přípravy této stavby.
"Jsme přesvědčeni, že výstavba rychlostní silnice je vzhledem k nevyužité kapacitě dálnice D2 a možnosti využít připravovaný obchvat Břeclavi zbytečným zásahem do krajiny a plýtváním penězi. Ombudsman potvrdil, že takovéto rozhodnutí není možné bez objektivní analýzy alternativních možností", uvádí starosta Hasník.
Česko v přípravách dálničního spojení do Rakouska, které patří mezi důležité obchodní partnery a vede přes něj většina transitních tras jak na Balkán, tak do přímořských letovisek v Chorvatsku a Itálii, dlouhodobě zaostává.
Česko zatím zůstává posledním sousedem Rakouska, který nemá dálnici až k hranicím s touto zemí. Zemi pravděpodobně předběhne i Slovensko, premiéři Rakouska i Slovenska se totiž při jednání ve Vídni minulý týden dohodli, že dálnice z Rakouska k Bratislavě by měla být dokončena ještě letos na podzim.