ČT si vyšlápne na restaurace a sportbary

ČTK
7. 6. 2006 14:55
Praha - České televizi dochází trpělivost. Podle ní desítky tisíc firem neplatí koncesionářské poplatky za televizory ve svých sídlech a provozovnách.

Nyní na ně hodlá ČT zaměřit svou pozornost, a to v souvislosti s nadcházejícím MS ve fotbale v Německu. Týká se to zejména restaurací, kdy nejeden podnik bude vysílat zápasy nejlepších fotbalových týmů světa.

Televize již upozornila sportbary a další zařízení, že umožnit lidem sledovat veřejně fotbal v ČT znamená mít s televizí uzavřenu i smlouvu o poskytnutí autorských práv.

Podle zákona musejí platit firmy koncesionářský poplatek za každý televizor, který mají. Případných neplatičů se hodlá televize dopátrat srovnáním své vlastní databáze platících firem s veřejně dostupnými i komerčními databázemi podnikatelských subjektů.

V úvahu přichází například obchodní rejstřík, registr plátců DPH či registr plátců spotřební daně.

"To vše srovnáme. Když objevíme nějakého případného neplatiče, vyzveme jej, aby podepsal čestné prohlášení, že žádný televizor nevlastní, nebo aby začal poplatky platit," řekl mluvčí ČT Martin Krafl.

ČT: Kontrolní mechanismus máme

Pokud firma platit nezačne, hodlá ČT vymáhat nejen případné nedoplatky, ale také přirážku 10.000 korun za každý televizor.

"Máme kontrolní mechanismy, které budeme používat zejména při projekcích z mistrovství světa ve fotbale. Ale nebudeme je prozrazovat, ztratily by svou účinnost," dodal Krafl.

Od loňska pátrá ČT po neplatičích z řad fyzických osob, u nichž se podle novely zákona platí poplatek za každou domácnost, která je napojena na elektroměr. Každý rok až do loňska totiž klesal počet platících domácností o desítky tisíc.

Kampaň Normální je platit včas přinesla ČT podle jejích údajů 181.000 nových poplatníků, z převážné většiny fyzických osob. To při současném stokorunovém poplatku činí asi 220 milionů korun ročně.

Aktivita ČT se však setkala kvůli způsobu vedení kampaně i s kritikou. Důvodem bylo zejména neosobní znění a formální nedostatky dopisů, které ČT rozesílala případným neplatičům, i to, že se v řadě případů obrátila na osoby, které prokazatelně za televizor poplatky hradily.

Původně chtěla ČT své pohledávky odprodat soukromé firmě za sto procent hodnoty plus poplatky z prodlení, nakonec byl ale zvolen jiný postup.

Kupte si práva!

Kromě koncesionářských poplatků hodlá televize přimět restaurace a sportbary, aby uzavíraly smlouvy s ČT kvůli autorským právům na její programy. To je aktuální právě v době fotbalového šampionátu, kdy budou podniky přenosy ČT z Německa vysílat, aby přilákaly více hostů.

Podle ČT mohou sportbary, restaurace a další veřejná zařízení koupit práva k vysílání všech současných čtyř programů České televize včetně sportovního za 1500 korun s platností od podpisu smlouvy do konce letošního roku.

Provozovatelé hospod či barů tak získají přístup i ke sportovním přenosům, které je zajímají především. Počet restaurací a sportovních barů, které smlouvy uzavřely, se v minulém týdnu pohyboval v desítkách, ČT ale čeká, že jich bude více.

 

Právě se děje

Další zprávy