Praha - Pokuty v celkové výši přesahující milion korun uložila v loňském roce nebankovním společnostem poskytujícím spotřebitelské úvěry Česká obchodní inspekce.
Chyby a porušení zákona našli inspektoři přibližně u poloviny kontrolovaných společností. Nejčastěji byl zákon porušen v reklamách nebankovních společností - hlavním prohřeškem bylo neuvedení všech povinných údajů pro spotřebitele, u smluv chyběly informace o roční procentní sazbě nákladů (RPSN).
"Nejdůležitější je, aby spotřebitel porovnal částku, kterou si půjčuje, s konečnou sumou, kterou za úvěr zaplatí. A zvážil, zda se mu takový úvěr vyplatí. Jestliže toto nezvládne, pak nemáme jak ho ochránit, protože cenu peněz zákon neřeší," uvedl šéf ČOI Jan Štěpánek.
Největší potíže měly s inspekcí firmy v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, kde kontroloři objevili nedostatky u 81 procent z celkem 53 kontrolovaných firem.
Nejméně prohřešků naopak zjistili v Praze a Středočeském kraji, kde neprošlo 27 procent ze 47 kontrolovaných firem.
V celé republice loni inspektoři zkontrolovali celkem 290 firem, u 158 z nich našli pochybení. Celkem uložili 100 pokut v souhrnné výši 1,062 milionu korun.
Česká obchodní inspekce doporučuje všem zájemcům o spotřebitelský úvěr dodržovat pět zásad, které sníží riziko, že naletí lichvářům. Zejména by neměli reagovat na žádné podezřele rychlé nebo anonymní nabídky úvěru - ať už se jedná o kontakt po telefonu nebo ulici.
Dál by neměli uzavírat žádné pojištění, které má být údajně podmínkou k poskytnutí úvěru a v řádném případě neplatit nic předem. Důležité je také porovnat výši úvěru s částkou, kterou klient nakonec zaplatí a zvážit, zda se za takových podmínek úvěr vůbec vyplatí.
Poslední dvě doporučení připomínají důkladné prostudování smlouvy ještě před podpisem navzdory tlaku toho, kdo úvěr nabízí a také požadavek na uvedení hodnoty RPSN ve smlouvě.