Praha - Nejméně času zabere nákup lístku do vlaku RegioJetu, na záda mu dýchají České dráhy. Rezervaci do nového Leo Expressu provází několik zádrhelů.
Ukázal to test online deníku Aktuálně.cz. Porovnali jsme konkurenci na hlavní železniční trase z Prahy přes Pardubice a Olomouc do Ostravy, na níž chce nováček nalákat další cestující, kteří dosud dávají přednost cestě autem.
Chovali jsme se jako potenciální cestující, který běžně vlakem nejezdí a nemá proto žádnou "věrnostní" kartu s nárokem na slevu. Nezamlouvá si jízdenku týden předem, ale ani nespoléhá na to, že přijde na nádraží na poslední chvíli a dostane takové místo, jaké by si přál. Vyzkoušeli jsme proto internetové rezervační systémy dva dny před odjezdem.
Autorka testu nikdy předtím žádný z těchto e-shopů nepoužila, všechny tedy měly stejnou "výchozí pozici".
Zvítězil RegioJet
Nejvíce intuitivně fungoval e-shop RegioJetu. Po výběru trasy se objevil výčet všech spojů na daný den, přičemž byl hned vidět čas příjezdu i odjezdu každého vlaku.
Uživatelsky přátelské je, že systém sám od sebe nabídne plánek soupravy a nechá zákazníka, aby si podle něj vybral konkrétní sedadlo.
Plynule se podařilo nakoupit také na e-shopu Českých drah. Transakci zdrželo pouze to, že stránka dvakrát spadla, tudíž bylo nutné zadávat všechny parametry znovu.
Také výběr trasy a času trval déle, vzhledem k rozsahu nabídky spojů u státního dopravce je ale ještě pochopitelné, že nemůže všechny vlaky názorně "napěchovat" do jediné tabulky.
Na rozdíl od RegioJetu stránky výběr sedadla automaticky nezobrazují - chytrý zákazník si musí rozkliknout příslušnou záložku. Odkaz je nicméně umístěný na dostatečně viditelném místě.
Při samotném nákupu zdržuje povinnost zadat číslo občanského průkazu nebo jiného osobního dokladu (v případě, že nejste držitelem takzvané In-karty, která funguje podle principu "nechci slevu zadarmo" a musíte si ji nejdříve koupit).
Také České dráhy už nyní nově umožňují, aby se zákazník prokázal lístkem na smartphonu nebo tabletu. Nemusí si ji tedy fyzicky vyzvednout na nádraží, jak bylo ještě donedávna nutné.
Komplikovanější nováček
Nejvíce chaoticky při testu působil rezervační systém Leo Expressu, nováčka na českých kolejích.
Počáteční volba spoje byla snadná - zadání času a trasy, výběr třídy a počtu cestujících. Jenže záložka na výběr sedadla je malá a nenápadná, tudíž ji snadno přehlédnete. Případně ji objevíte až poté, co po ní na konci nákupu začnete cíleně pátrat, protože je vám divné, že jste se s ní doposud nesetkali.
Nepříliš srozumitelná je také následná internetová správa jízdenky, kvůli níž se uživatel musí přihlásit do svého účtu. Potřebné heslo mu při nákupu dojde na mail, o čemž ho ale systém nijak viditelně neinformuje, takže marně hledá tlačítko "registrace nového klienta".
Podívejte se, kdo na českých kolejích soupeří o zákazníky:
Nákup všech místenek se uskutečnil dva dny před plánovaným odjezdem. Nejméně práce dalo vybrat si sedadlo v Pendolinu - jeden vagón tu byl ještě dokonce kompletně volný. Na výběr mezi kupéčky nebo sedadly v "open-space" prostoru měl i Express Českých drah.
Nejhůře by si naopak vybral zákazník, který chce mít na práci dostatek klidu i prostoru, v RegioJetu. Všechna čtyřmístná kupé i sedadla v otevřeném vagonu byla již vyprodaná, takže zůstaly na výběr pouze šestimístná kupé.
Leo je nejlevnější
Nejlevněji se podařilo koupit lístek do Leo Expressu - ačkoliv dopravce avizoval, že čím blíže odjezdu, tím bude jízdenka dražší. Cestu z Prahy do Olomouce jsme pořídili za 167 korun.
Na druhém místě skončil RegioJet, kde stejná trasa přišla na 198 korun - zde se však redaktorce jako u jedného dopravce podařilo dostat slevu na kartu ISIC, běžná cena činí 220 Kč. Stejně jako v Leo Expressu jsou tu přitom součástí ceny káva nebo čaj, voda a noviny zdarma, samozřejmostí je i zásuvka a internetové připojení.
Nejméně výhodně vyšel Expres Českých drah, který s výjimkou zásuvek žádnou z těchto služeb bezplatně nenabízí a ani není nejrychlejší. Cena jízdenky v tomto případě činila 220 korun.
Ještě více stálo SC Pendolino, s nímž přijde cesta do Olomouce beze slev na 288 korun (220 za jízdenku a 68 za povinnou místenku). Stejně jako u soukromníků se tu ovšem lze připojit k Wi-Fi (nejlépe ze všech testovaných konkurentů) a vlak je také nejrychlejší.
Sliční stevardi se vás nemohou dočkat
Pokud by se udělovala cena za zábavnou komunikaci, vyhrál by ji však Leo Express.
Zákazníka, který bojuje s rezervačním systémem, totiž možná alespoň pobaví oznámení, že „sličné stevardky a mužní stevardi se Vás už nemohou dočkat."
Pokud by měl přesto ještě pochybnosti, tak jej systém povzbudí: "Těšte se, bude to jízda!"
Jak a kde nakupovat
U všech dopravců lze při provést online platbu, potvrzení o nákupu a lístek ve formátu PDF následně zákazníkovi přijdou na email. Jízdenku si buď vytiskne, případně stačí, pokud ji ukáže vlakovému personálu na chytrém telefonu nebo na tabletu.
Kdo nestíhá internetový nákup, může si jízdenku sehnat i těsně před odjezdem vlaku. Zvláště u RegioJetu však hrozí, že již nebudou volná místa. U Českých drah (s výjimkou Pendolina) se zákazník tímto problémem zabývat nemusí - „na palubu" se dostane, i kdyby byla všechna sedadla plná.
Kromě toho provozují všichni tři dopravci klasické pokladny. RegioJet tu nabízí lístky výrazně dráž (cesta z Prahy do Olomouce pak vyjde na 300 Kč), zákazník tu ovšem může říct o otevřenou jízdenku, za kterou následně zaplatí stejnou cenu jako při nákupu přes internet.
České dráhy nabízejí při nákupu na pokladně stejné ceny jako na internetu (výjimkou je zvýhodněný SporoTiket, který je na přepážce k dostání nejpozději den před odjezdem).
Levněji se ve všech případech svezou majitelé karet In 25 a In 50, a to o čtvrtinu, respektive o polovinu. Slevu ovšem v tomto případě nedostanou zadarmo. Kdo má více než 26 let, zaplatí za roční zlevněné jízdné 550 Kč v prvním a 2990 Kč ve druhém případě.