Zapomeňte na zásoby, ve vlaku je občerstvení levnější

Tereza Holanová Tereza Holanová
26. 11. 2012 19:40
Otestovali jsme, jaké občerstvení nabízí trojice konkurentů na hlavní trase
Foto: Jan Langer

Praha - Pokud se chystáte jet žlutým vlakem RegioJet, může se vám vyplatit počkat s nákupem jídla a pití až do vlaku a nedělat si zásobu hned v některé z prodejen na nádraží. Firma totiž prodává občerstvení za téměř nákladové ceny a poráží dávné představy o předražených službách ve vlaku, s nimiž "prosluly" jídelní vozy Českých drah.

Ukázal to test online deníku Aktuálně.cz, v němž jsme porovnali všechny tři konkurenty na hlavní železniční trase z Prahy přes Pardubice a Olomouc do Ostravy.

Nižší ceny než u státních Českých drah najdete také v nových černých vlacích Leo Express. Ten ale ve srovnání se zbylými dvěma společnostmi nabízí zatím podstatně užší sortiment.

RegioJet? Studená a lehká kuchyně

Žluté vlaky RegioJet se zaměřují hlavně na studenou a lehkou kuchyni. Například croissant se sýrem nebo šunkou vyjde na 20 korun. V nabídce nechybí několik druhů salátů (Řecký za 60 korun a Caesar či salát s tuňákem za 55 korun) a dvě sushi menu (jedno za 80 korun). To je ale pro zákazníka, který má velký hlad, vše.

Ze zmíněného sushi se lze najíst poměrně slušně. Zákazníkům ale hrozí, že toto jídlo už nebude v prodeji, což se stalo například během naší testovací cesty z Olomouce do Prahy.

Na nedostatek potravin ve žlutých vlacích si lidé stěžovali už během léta. Porce docházely hlavně proto, že se nakládaly v Praze, a na zpáteční cestě už byly někdy vyprodány. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje ale společnost zásoby jídla na cestu už posílila.

Gumová klasika

Nabídka Leo Expressu se podobá tomu u RegioJetu, ve srovnání se zbylými dvěma konkurenty je však jídelní lístek nejkratší. Salát nabízí pouze jeden (Caesar - stejně velká porce jako u RegioJetu zde stojí o korunu méně), namísto sushi si cestující může vybrat ze dvou plněných wrapů (každý je za 59 korun).

Mluvčí podniku Petr Kopáček ale zdůrazňuje, že současná nabídka je jen "provizorní" a že po zahájení plného provozu (od 9. prosince) se menu výrazně rozšíří - jak o nápoje, tak o teplá jídla.

Současným reklamním tahákem je hlavně "Leošova klasika", podle jídelníčku houska s paštikou a salátem za 29 korun. Ta, kterou si redaktorka objednala, byla gumová a zmrzlá a uvnitř se krčily dvě mrňavé nudle papriky. Alespoň s paštikou ale nešetřili.

Jako v restauraci

Klasický oběd si lze dát pouze u Českých drah, které mají ve většině dálkových vlaků speciální jídelní vůz. Cena jídel nyní přitom odpovídá tomu, za kolik je seženete v běžné pražské restauraci - například svíčková nebo hovězí guláš s knedlíkem za 125 korun.

Kromě toho připravuje státní dopravce i menší teplá jídla, například párek s hořčicí a kečupem za 45 korun, omeletu se šunkou a sýrem (59 až 75 korun) nebo palačinku s čokoládou (39 korun).

Celkově je nabídka Českých drah nejrozsáhlejší, ale i nejdražší. Nakupovat se tu vyplatí spíše teplé porce, které odpovídají cenám v kamenných podnicích. U drobného občerstvení je naopak patrná "palubní přirážka".

RegioJet zatím sází na aktivitu

Konkurence se na teplé jídlo na rozdíl od Českých drah nezaměřuje, jídlo roznáší cestujícím na jejich místa.

Podívejte se, jak vypadá konkurence na českých kolejích:

Například ředitel RegioJetu Radim Jančura však věří, že každý vagon v jejich vlaku je restaurací. "Odnaučili jsme cestující kupovat si nevábné bagety na nádražích," říká.

Mluvčí skupiny je navíc přesvědčen, že více jídla nebo pití se prodá právě tehdy, pokud jej obsluha pasažérovi přinese až "k nosu", místo aby nechávala volbu na něm. Tržby jsou tak zhruba pětkrát vyšší.

Možná právě proto mají stevardi, kteří jezdí ve žlutých vlacích mezi Prahou a Ostravou, povinnost nabídnout lidem na této trase nejméně čtyřikrát něco k zakoupení (na naší trase Olomouc - Praha se tak stalo dvakrát).

RegioJet nicméně o "doplňkovém" zavedení bistrovozu uvažuje, a to na chystané trase Praha - Berlín - Hamburk. Především proto, že jsou na něj zvyklí němečtí zákazníci.

Nejsnáze se opijete u Českých drah

Liší se i sortiment alkoholických nápojů. Nejmenší má Leo Express - koupit zde lze pouze třetinku piva Lobkowitz.

RegioJet prodává piva Svijany a Bernard, ve vinné nabídce má odrůdy Pálava, Ryzlink rýnský, Rulandské modré a Zweigeltrebe rosé - všechny za 45 korun (za 1,87 deci).

U Českých drah je nabídka alkoholu širší - z piva si lze vybrat Plzeň, Budvar nebo Gambrinus. Víno (1,87 deci za 45 korun) nabízí Veltlínské a Svatovavřinecké. Jako jediná společnost prodává i tvrdý alkohol. Za 65 korun si cestující mohou objednat panáka becherovky, vodky Finlandia nebo slivovice Jelínek.

Voda, káva nebo čaj zdarma

Nealkoholické nápoje se - jak ukázala tabulka - vyplatí hlavně u soukromníků, kteří část nabízejí bezplatně a zbytek za "supermarketové ceny".

V RegioJetu si navíc lze kávu zdarma objednávat neomezeně, zdůrazňuje Ondrůj. Za druhou vodu nebo mátový čaj už naopak zákazník musí zaplatit.

Tentýž princip platí i v Leo Expressu. Úvodní půllitr vody Ondrášovka dostane zákazník bezplatně, za další si obsluha řekne 15 korun.

U Českých drah nabízí bezplatný nápoj jen pendolino (ve druhé třídě vodu, v první i teplé pití). Zlepšení je podle mluvčího Petra Šťáhlavského nemožné. Vzhledem k tomu, že si do vlaku může koupit lístek kdokoliv, bez ohledu na počet volných sedadel, bývají ve špičkách chodby plné. A v takovém případě by obsluha vagonem neprošla.

"Došlo by tak ke zhoršení dostupnosti služeb a omezení možnosti cestování," komentuje Šťáhlavský s tím, že v žádném z vozů, který nemá povinnou rezervaci, podobný servis zkrátka provozovat nelze.

 

Právě se děje

Další zprávy