České sklo již není tak žádaný suvenýr jako dříve

ČTK ČTK
26. 6. 2012 11:32
Nejdražší věci v Česku nakupují Číňané. Za jeden nákup utratí v průměru 13 tisíc korun
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Turisté ze zemí mimo EU přestávají při dovolených v Česku nakupovat český křišťál. Tento tradiční obchodní artikl v roce 2006 tvořil téměř čtvrtinu všech nákupů cizinců, letos nedosahuje objem prodeje skla ani deseti procent. Vyplývá to ze statistiky, kterou vypracovala společnost Global Blue na základě žádostí o vrácení DPH.

Nejvíce peněz podle těchto čísel v Česku utratí Rusové a Číňané, útraty turistů ze Spojených států vloni klesly.

"Turisté v luxusních obchodech během svých dovolených utratí až čtyřikrát více než místní obyvatelé," uvedl Jiří Macas, regionální manažer Global Blue. To je dáno zejména tím, že během dovolených jsou lidé daleko spíše ochotni utrácet, než když jsou doma.

Nejdražší nákupy v Česku vykazují návštěvníci z Číny, kteří během jednoho nákupu podle Global Blue utratí průměrně 13 400 korun. Proti roku 2006 to je více než dvojnásobná suma. Rusové v průměru za jeden nákup vydají necelých 7000 korun. Do Česka jich ale přijíždí víc a zdržují se delší dobu, celkově tak v Česku utratí více než Číňané.

"Změna zboží, které turisté v Česku nakupují, do značné míry odpovídá změnám solventní zahraniční klientely," uvedl Macas.

Český křišťál například v minulosti nakupovali ve velké míře japonští turisté, kteří tradičně žádají zboží spojené s místem, kde tráví dovolenou. Rusové, kteří v současnosti hosty z Japonska nahrazují, zájem o sklo nemají a z Česka si odvážejí zejména značkový textil.

Obchody zaměstnávají rodilé mluvčí

"Kvůli rostoucímu náporu ruských a čínských zákazníků začali někteří obchodníci v centru Prahy zaměstnávat prodejce, kteří jsou rodilými mluvčími," uvedl Macas.

Podle něj není nic výjimečného, když například v obchodě s českým sklem nabízí čínským turistům zboží Číňan. To je výhodné jednak proto, že odpadá jazyková bariéra, čínského prodavače ale nepřekvapí ani odlišné chování zákazníků z Číny. "Ti jsou například zvyklí se prodavače dotýkat a při vyjednávání o ceně se mohou i překřikovat," dodal.

Data o návštěvnících z EU nejsou k dispozici

Meziroční nárůst počtu příjezdů turistů z Číny v roce 2011 dosáhl podle Českého statistického úřadu 37,4 procenta, Česko jich navštívilo bezmála 109 tisíc. Ruských turistů vloni do ČR přijelo téměř 560 tisíc.

Statistika Global Blue podchycuje pouze návštěvníky ze zemi mimo EU, kteří si mohou nechat zpětně vracet daň z přidané hodnoty. Statistiky ani odhady průměrných útrat návštěvníků ze zemí EU nejsou.

Podívejte se, jak vzniká české sklo:

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Kde koupit kvalitní české sklo?

 

Právě se děje

Další zprávy