Brno - České dráhy zneužily své dominantní pozice na trhu s nákladní dopravou. Tento verdikt dnes redakci Aktuálně.cz potvrdil představitel Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Úřad se případem začal zabývat v květnu loňského roku na základě podnětu od jedné slovenské konkurenční firmy.
Pokuta? U státního podniku nic nepřinese
Provinění drah je podle antimonopolního úřadu nezpochybnitelné. Definitivní výši pokuty úřad zatím neurčil. odůvodnil to tím, že se jedná o státní podnik, takže by se jednalo pouze o přelévání peněz v rámci státního rozpočtu.
Šéf úřadu Martin Pecina loni při zahájení prošetřování sdělil, jakým způsobem a v jaké oblasti dráhy nejspíše mohly svého postavení zneužít.
"Určitě to není v přepravě balíků a dalšího menšího zboží, tam jim konkurují velmi výrazně kamiony. Naopak, v přepravě surovin jako je uhlí nebo ruda ta konkurence už taková zdaleka není," uvedl tehdy Pecina.
Podle něj jsou tak sporné některé ustanovení ve smlouvách Českých drah. "Jde například o věrnostní rabaty pro zákazníky, kteří využívají služeb drah dlouhodobě," uvedl Pecina. Dodal, že dráhy dostanou šanci podmínky se svými zákazníky upravit.
Náklady tvoří zisk
Nákladní doprava je přitom pro hospodaření Českých drah velmi důležitá. V prvním čtvrtletí největší tuzemská železniční firma a také největší zaměstnavatel vydělal - poprvé od roku 1990.
Zisk z nákladní dopravy a provozu špičkových osobních spojů typu InterCity převážil nad ztrátami z dotovaných osobních vlaků a rychlíků. Nákladní přeprava tak díky loňskému zisku 1,5 miliardy korun zachránila dráhy před mnohem horším hospodářským výsledkem, než jaký výsledek nakonec měly.
Pozitivně dopadlo pro nákladní vlaky i první čtvrtletí. Přepravilo se o 6,5 procenta více než loni, celkem tedy 21,3 milionu tun. Nákladní doprava se zvyšuje i u dalších soukromých dopravců. Rozšiřuje se i sortiment zboží, který se vozí po železnici.
Společnost Viamont rozšířila například přepravu obilovin o export ze Slovenska do Holandska. Podobnou situaci jako v Česku řešil také slovenský antimonopolní úřad. Ten uložil státní Železniční společnosti Cargo pokutu ve výši 75 milionů korun právě za zneužití dominantního postavení.
Související: