České dráhy zneužily dominantní pozice, rozhodl ÚOHS

Tomáš Fránek, djl
24. 6. 2008 15:30
O provinění prý není pochyb, výše pokuty je zatím nejasná
Vlakové cisterny. Ilustrační foto
Vlakové cisterny. Ilustrační foto | Foto: čtk

Brno - České dráhy zneužily své dominantní pozice na trhu s nákladní dopravou. Tento verdikt dnes redakci Aktuálně.cz potvrdil představitel Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Úřad se případem začal zabývat v květnu loňského roku na základě podnětu od jedné slovenské konkurenční firmy.

Pokuta? U státního podniku nic nepřinese

Provinění drah je podle antimonopolního úřadu nezpochybnitelné. Definitivní výši pokuty úřad zatím neurčil. odůvodnil to tím, že se jedná o státní podnik, takže by se jednalo pouze o přelévání peněz v rámci státního rozpočtu.

Šéf úřadu Martin Pecina loni při zahájení prošetřování sdělil, jakým způsobem a v jaké oblasti dráhy nejspíše mohly svého postavení zneužít.

"Určitě to není v přepravě balíků a dalšího menšího zboží, tam jim konkurují velmi výrazně kamiony. Naopak, v přepravě surovin jako je uhlí nebo ruda ta konkurence už taková zdaleka není," uvedl tehdy Pecina.

Podle něj jsou tak sporné některé ustanovení ve smlouvách Českých drah. "Jde například o věrnostní rabaty pro zákazníky, kteří využívají služeb drah dlouhodobě," uvedl Pecina. Dodal, že dráhy dostanou šanci podmínky se svými zákazníky upravit.

Foto: ÚOHS

Náklady tvoří zisk

Nákladní doprava je přitom pro hospodaření Českých drah velmi důležitá. V prvním čtvrtletí největší tuzemská železniční firma a také největší zaměstnavatel vydělal - poprvé od roku 1990.

Zisk z nákladní dopravy a provozu špičkových osobních spojů typu InterCity převážil nad ztrátami z dotovaných osobních vlaků a rychlíků. Nákladní přeprava tak díky loňskému zisku 1,5 miliardy korun zachránila dráhy před mnohem horším hospodářským výsledkem, než jaký výsledek nakonec měly.

Pozitivně dopadlo pro nákladní vlaky i první čtvrtletí. Přepravilo se o 6,5 procenta více než loni, celkem tedy 21,3 milionu tun. Nákladní doprava se zvyšuje i u dalších soukromých dopravců. Rozšiřuje se i sortiment zboží, který se vozí po železnici.

Společnost Viamont rozšířila například přepravu obilovin o export ze Slovenska do Holandska. Podobnou situaci jako v Česku řešil také slovenský antimonopolní úřad. Ten uložil státní Železniční společnosti Cargo pokutu ve výši 75 milionů korun právě za zneužití dominantního postavení.

Související:

 

Právě se děje

Další zprávy