České dráhy budou první firmou, která takzvané RFID čipy strčí do kapes svých zákazníků. Obsahují je zmíněné In-karty, které se prvním cestujícím dostanou do rukou už koncem září. Ten, kdo bude chtít na železnici slevu, se jim nevyhne. Ale s tím ani nebezpečí, že může být sledován na každém kilometru železnice.
In-karty nahradí postupně všechny současné slevové karty. Nově tak vzniknou například karty In-zákazník, In-junior nebo In-senior. "Během příštích dvou let by měl vlastnit tuto kartu Českých drah každý desátý občan České republiky," předpokládá firma podle údajů, které uvedla v tiskovém prohlášení.
Nezvyklé, bezohledné
Do podoby čipových karet chtějí dráhy převést v budoucnu i dnešní "papírové" služby. "Zákazník má zatím možnost využít jiných slev, které na čipové kartě nejsou - například kilometrickou banku," řekl deníku Aktuálně.cz Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí Českých drah.
Systém čipových karet je bezesporu krokem vpřed - přinejmenším zjednodušuje odbavení cestujících, a tím jim šetří čas a drahám peníze. Umožňuje však současně nedobrovolné sledování a evidenci cest zákazníků.
To se nelíbí právníkům ani odborníkům na marketing.
"Zvolený postup je nezvyklý a považuji ho za bezohledný. Respondent by měl vždy mít šanci odmítnout jakýkoliv výzkum a mít možnost se mu vyhnout," nesouhlasí s postupem Českých drah odborník na marketing a PR Vadim Petrov.
"Takové sledování systém opravdu umožňuje, ale my ho hodláme využívat pouze do míry, kterou nám umožňuje zákon," ujišťuje mluvčí Ondrůj.
Na hranici mravnosti
Advokát Zdeněk Hromádka upozorňuje na největší slabinu nového drážního systému - evidenci pohybu lidí. Na to podle advokáta České dráhy nemají právo. "Minimálně je to na hranici mravnosti a obchodních zvyklostí," dodává Hromádka.
Upozorňuje i na další úskalí: databáze by byla lákavým cílem mnohých internetových pirátů.
České dráhy by o informace o pohybu lidí mohla žádat policie nebo tajné služby. "Policejní orgány s Českými drahami kvůli využití informací z čipových karet nespolupracují. Pokud však dráhy tento systém spustí, ze strany bezpečnostních složek patrně vzroste o databázi zájem," řekl ředitel bezpečnostního odboru ministerstva vnitra Michal Mazel a potvrdil: "Ve výjimečných případech by policie mohla tyto informace využít."
Úřad na ochranu osobních údajů se tímto případem dosud nezabývá, protože čipové karty se teprve připravují: vyjádří se, až v případě reálného podezření na porušení zákona.
Přesný výzkum má cenu zlata
V každém případě dostanou České dráhy do rukou výsledky unikátního "průzkumu", za který by jiné firmy platily zlatem.
Přesné statistické údaje o přepravě cestujících jsou ceněným zbožím nejen pro dopravní společnosti. V žádosti o In-kartu musí totiž zájemce uvést jméno a příjmení, ale také datum narození. A právě věk je jedním z marketingově cenných údajů. Umožní detailní selekci zákazníků do věkových skupin a naprosto přesný výzkum chování zákazníků.
K těmto údajům sice nemají přístup průvodčí, ukládají se však do centrální databáze a systém umožňuje velmi přesnou analýzu chování cestujících: odkud kam a jak často jezdí.
Slevy za možnost sledovat
"Taková databáze má marketingově obrovskou cenu. Jen namátkou například pro časopisová a novinová vydavatelství, celé turistické odvětví nebo pro studia přesunu zaměstnanců za prací," analyzuje možná využití databáze odborník na výzkumy trhu a marketing Milan Postler z Vysoké školy ekonomické.
In-karta přinese podle Českých drah svým držitelům i nové výhody a slevy. České dráhy chystají například věrnostní program, jednodušší bude nahrazení ztracené či zcizené karty. In-kartu bude v budoucnu možno nabít penězi a používat jako elektronickou peněženku. S tou by mělo jít i platit ve vybraných obchodech.