Češi tunelují Evropu. A jsou úspěšní

hpv
23. 9. 2007 13:35
Zájem o tuzemské stavební firmy roste
Foto: AlpTransit Gotthard Ltd.

Praha - Zájem o tuzemské stavební firmy roste. "Zatímco před pěti lety mohlo vedení Svazu podnikatelů ve stavebnictví počítat zahraniční poptávky na prstech jedné ruky, nyní jich jsou desítky ročně," říká Václav Matyáš, prezident svazu.

Cizinci chtějí především pomoci s výstavbou  tunelů, silnic, výškových budov a výrobních závodů.

Čeští tuneláři jsou na Islandu i v Itálii

Asi nejúspěšnější jsou Češi při výstavbě tunelů. Například Metrostav bude podepsán pod silničními  tunely Siglufjordur a Olavsfjordur se spojovacím mostem na Isladnu. Přibližně jde o 11 km tunelů v celkové ceně 2,9 miliardy islandských korun. Firma staví i tunely v Chorvatsku.

Česká Skanska se zase podílela na stavbě tunelu Avigliana u italského Turína,  razí dálniční a železniční tunely v Helsinkách ve Finsku, nebo v centru švédského Stockholmu. Češi pomohli i se stavbou londýnského - částečně nadzemního metra Docklands Light Railway.

I když někteří analytici upozorňují na to, že většina tuzemských stavebních firem má zahraničního vlastníka, cizinci to podle stavbařů vnímají jinak. Nejde o akcionáře  firmy, ale o české ruce, které do zahraničí na stavby vyjíždějí.

Doma je zatím práce dostatek

Rostoucí zájem dokazují i čísla, která eviduje ČSÚ. V roce 2005 objem zakázek v cizině nedosahoval ani šesti miliard korun, v uplynulém roce to bylo již asi deset miliard. V celkovém množství objemu stavebních prací, které loni přesáhly 460 miliard korun, je to sice stále jen zanedbatelné množství, ale podle stavbařů tu je do budoucna velký potenciál.

"Stavební práce v zahraničí do určité míry eliminoval i obrovský boom, který Česko zasáhl v posledních letech. Češi mají práce dost a tak zakázky v cizině zatím aktivně nevyhledávají," říká Matyáš. Podle něj tak v současnosti působí za hranicemi Česka několik desítek tuzemských firem.

 

Právě se děje

Další zprávy