Češi šetří, po osmi měsících klesly i tržby za auta

Ekonomika Petr Kučera ČTK Ekonomika, Petr Kučera, ČTK
7. 5. 2012 9:32
Cena je pro spotřebitele důležitější než kvalita, říká analytik
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Obi

Praha - Maloobchodní tržby v březnu bez sezonního očistění meziročně klesly o 0,3 procenta po únorovém růstu o 1,6 procenta.

Výsledek byl ovlivněn nižším počtem pracovních dní a poklesem prodeje automobilů. Růst zaznamenal pouze prodej nepotravinářského zboží, uvedl Český statistický úřad.

Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě, včetně prodeje a oprav motorových vozidel, v březnu reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny vzrostly o 1,5 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se snížily reálně meziměsíčně o 0,9 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny vzrostly o 1,4 procenta.

Neočištěné tržby klesly meziročně o 1,7 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 0,9 procenta a za opravy o 6,2 procenta. Prodej motorových vozidel klesl po osmi měsících nepřetržitého růstu, upozornili statistici.

Cena je důležitější než kvalita

"Nedaří se ani v prodeji potravin. Lidé šetří, kde mohou, a v obchodech je to znát. Cena je pro spotřebitele důležitější než kvalita," říká analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.

"Vysoká nezaměstnanost a především vyhlídky na další měsíce nedávají mnoho nadějí, že se situace zlepší. Avizovaný vládní plán na prorůstová opatření vlády bude mít zpožděný vliv," dodává Tomáš Volf, analytik skupiny Citfin.

Spotřebitelé podle něj nicméně mohou těžit z toho, že obchodníci budou muset dál bojovat o každého zákazníka.

Analytik Patrik z UniCredit Bank ale poukazuje na fakt, že po očištění o kalendářní vlivy přinesl březen naopak zatím nejlepší letošní výsledek.

"Maloobchod v březnu přerušil šňůru předchozích pěti měsíců, kdy tržby meziročně rostly. Výsledek však přesto překvapil v pozitivním směru, neboť očekávání byla nastavena na ještě hlubší propad. Obrat maloobchodu do meziročního poklesu jde hlavně na vrub kalendářním vlivům," vysvětluje Rožumberský.

"Celkový obrázek soukromé spotřeby se však příliš nemění. Domácnosti jsou ve svých útratách nadále omezovány kombinací nízkého růstu svých disponibilních příjmů a rychle rostoucích cen. V položkách, kde je cenový nárůst nejvýraznější, tedy u potravin a pohonných hmot, tržby v březnu opět meziročně klesly," upřesňuje.

Prodej pohonných hmot klesl o 2,3 procenta

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezonně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o procento a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,5 procenta. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 0,3 procenta, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,8 procenta, zatímco za pohonné hmoty klesly o 2,3 procenta a za potraviny o 2,1 procenta.

Nejvíce rostly tržby specializovaných prodejen počítačových a komunikačních zařízení o 12,5 procenta, oděvů a obuvi o 10,7 procenta a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 6,3 procenta. Dařilo se také prodejcům výrobků pro domácnost, prodeji přes internet či prostřednictvím zásilkové služby a farmaceutickému, zdravotnickému a kosmetickému zboží.

Naopak tržby klesly v nespecializovaných i specializovaných prodejnách potravin, a to o 2,1 procenta, respektive o 1,8 procenta.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku bez vlivu DPH činil 101,7 procenta a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.

 

Právě se děje

Další zprávy