Praha - České dráhy se snaží dohnat, co desítky let zanedbávaly, a nakupují nové soupravy pro pohodlnější cestování. V první půlce letošního roku vyjely nové vlaky za 1,1 miliardy korun, celkem letos dráhy utratí 3,6 miliardy.
Přestože jsou moderní soupravy vidět stále častěji, je to jen kapka v moři. Aby se České dráhy dostaly na úroveň třeba Německa, Rakouska či Francie, musela by státní firma investovat desítky miliard ročně.
Přiznává to i mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. "Máme asi pět a půl tisíce vozidel s průměrným stářím přes dvacet let. Každý rok bychom měli obnovit dvacetinu vozového parku," vypočítává mluvčí.
"Celková cena vlaků pro osobní přepravu dnes činní zhruba čtyři sta miliard. Potřebovali bychom tedy investovat nejméně dvacet miliard ročně pouze na průběžnou obnovu," potvrdil Ondřej Kubala.
Necelé čtyři miliardy se tak mohou zdát jako zanedbatelná částka, podle Kubaly je to však důležitá investice. "Nové regionální i příměstské vlaky už znají cestující v celé republice."
Tři noví CityElefanti
Patrové klimatizované jednotky CityElefant jsou nejdražším aktuálně nakupovaným vlakem, jedna souprava vyjde na dvě stě milionů korun.
Svést se s "městským slonem" mohou nejen lidé z Prahy, ale i Středočeského, Pardubického, Olomouckého a Moravskoslezského kraje.
Třívozový Elefant nabízí první třídu, bezbariérový přístup i toaletu a místa pro bicykly. Navíc dokáže jet rychlostí až 140 kilometrů za hodinu.
Z celkového počtu šedesáti objednaných jich dráhy zatím provozují třicet sedm. Do konce roku vyjede dalších pět. Jednotky vyrábí Škoda Transportation v Ostravě Vítkovicích.
Investice & rekonstrukce
Investice do vozového parku v I. pol. 08 (mil. Kč)
- 648 CityElefant
- 238,9 Regionova (dvouvozová)
- 149,1 Regionova (třívozvoá)
- 75,9 Řídící vůz pro motorové rychlíky 954
Nové a rekonstruované vozy a jednotky ČD 08 (ks.)
- 22 Regionov (dvouvozová)
- 7 Regionov (třívozvoá)
- 6 Řídících vozů 954 pro rychlíky
- 8 CityElefantů
- 9 Přípojných vozů pro rychlíky
- 13 vozů I. třídy
- 27 vozů II. třídy
Máte svoji Regionovu?
Do všech krajů se rozjíždějí moderní motorové vozy Regionova. Kompletní přestavbu původních motorových vozů řady 810 a vozů přípojných provádí člen skupiny Škoda společnost Pars Nova.
Souprava s jedním motorovým a řídicím vozem stojí dvacet jeden milion, třívozová s dvěma motorovými a jedním vloženým vozem pak třicet sedm milionů korun.
Standardem je u těchto jednotek nízkopodlažní část, bezbariérové WC i speciální navigační majáčky pro nevidomé. K dnešnímu dni jezdí šedesát jedna souprav Regionova, do konce roku přibude dalších čtrnáct.
Přestavění "pošťáci"
Především v Jihomoravském a Královéhradeckém kraji jsou na rychlíky i regionální osobáky nasazovány řídicí vozy řady 954. Vznikají rekonstrukcí nevyužívaných poštovních vozů v dílnách Pars Nova.
Jsou vybaveny dvěma nástupními plošinami a sociálním zařízením pro vozíčkáře. Nově jsou tu dosazeny pohodlné čalouněné sedačky s hlavovými a loketními opěrkami, příčné zavazadlové police a protiskluzová podlahová krytina.
Druhá série dodávek vozů disponuje oddílem první třídy s elektrickou přípojkou pro notebooky.
Kromě dalších nákupů výše uvedených vlaků zařadí dráhy v druhé půli roku do provozu třináct rekonstruovaných vozů první a dvacet sedm vozů druhé třídy. Komfort cestování zlepší klimatizace a nové sociální zařízení.
Po kompletní rekonstrukci vyjede i devět čtyřnápravových souprav řady 054 pro motorové rychlíky i osobní regionálky.
V závěsu za Evropou
Dostižení úrovně železnic evropských zemí nezávisí pouze na kvalitě vozového parku. "ČD nic nezmůžou s infrastrukturou, tu má na starost Správa železniční dopravní cesty. Již dnes existují moderní koridory, dovolující rychlosti kolem sto šedesáti kilometrů, naše vlaky však umí jezdit i rychleji," uvedl mluvčí Kubala.
Například mezi Brnem a Břeclaví se uvažuje o rychlodráze, její příprava by však vzhledem k rychlostem vyžadovala posun návěstidel a mimoúrovňové křížení s komunikacemi.
"Investice do vozového parku do budoucna porostou. České dráhy mají příjmy z prodeje částí podniku a zisk budeme investovat do obnovy vozů," doplnil mluvčí.
I kdyby České dráhy měly potřebné miliardy, není dle Kubaly v technických možnostech obnovit vozový park takříkajíc přes noc. "Jde o dlouhodobý proces," uvedl
Loni využilo k přepravě vlaky Českých drah asi 182 miliónů cestujících, o milión více než předloni. Hospodaření ČD skončilo poprvé v novodobé historii firmy ziskem padesáti dvou milionů korun, zejména díky nákladní dopravě.
V počtu cest na jednoho obyvatele patří Českým drahám s velkým náskokem první místo mezi středoevropskými zeměmi Evropské unie.