Brno - Kontroverzní silnice, které mají vést přes nebo v okolí dvou největších měst v zemi, Prahy a Brna, vyvolávají spory jak mezi místními politiky a občanskými sdruženými, tak mezi ministry.
Za značně problematické označil přípravy na výstavbu rychlostní komunikace R43 v Brně a okolí a části severozápadního obchvatu Prahy R1 ministr životního prostředí Martin Bursík.
Stížnosti, protesty, dopisy
"Přípravu rychlostních silnic R43 a R1 sleduji s velkou pozorností, protože tyto stavby shledávám značně problematické jak z hlediska jejich vlivu na životní prostředí, tak způsobu jejich projednávání v různých částech přípravy," uvedl Bursík v dopise senátoru Martinu Mejstříkovi, který má deník Aktuálně.cz k dispozici.
Bursík má k těmto stavbám výhrady na rozdíl od svého vládního kolegy a ministra dopravy Aleše Řebíčka.
Ten totiž tvrdí, že přípravu těchto staveb sice provází řada stížností, podle něj je ale vše v pořádku a v souladu s českými i evropskými pravidly.
"Žádný z kontrolních mechanizmů dosud neodhalil nesrovnalosti, které by zpochybnily dodržení zákonem stanoveného postupu," uvedl Řebíček.
Podle Bursíka ale například v případě R43 existuje reálné riziko, že se nemusí podařit získat peníze na výstavbu této důležité silnice z fondů Evropské unie.
Přijdeme o peníze EU?
Ředitelství silnic a dálnic totiž požádalo v červnu letošního roku o obnovení procesu posuzování vlivu této stavby na životní prostředí, postupuje se ale podle šest let neplatného zákona.
A ten podle ekologických sdružení neodpovídá požadavkům Evropské unie.
To potvrdil také Bursík. "Z této skutečnosti může plynout riziko pro čerpání prostředků Evropské unie na realizaci této stavby," uvedl Bursík s tím, že toto nebezpečí může odvrátit Ředitelství silnic a dálnic tím, že požádá o posouzení stavby podle platného zákona.
Ředitelství silnic a dálnic ale zatím o podobném kroku neuvažuje.
O trasu R43 se dohadují také místní politici. Brno a Jihomoravský kraj se totiž stále nemohou shodnout na tom, kudy silnice povede. Zatímco brněnští radní chtějí prověřit i variantu mimo města, kraj to odmítá s tím, že silnice přes Brno je nejvýhodnější.
Podobné spory jsou také u přípravy části severozápadního obchvatu Prahy, kvůli kterému už padla také stížnost k Evropské komisi.
Jaderná bezpečnost v ohrožení
Ve hře jsou totiž dvě varianty. Jedna počítá s tím, že silnice povede přes okrajové čtvrti Prahy jako je Suchdol (tu prosazuje pražský magistrát, Středočeský kraj a Ředitelství silnic a dálnic), druhá varianta počítá s trasou mimo Prahu.
Ministr Bursík potvrdil, že nyní se obě varianty znovu porovnávají, jeho úřad preferuje variantu mimo Prahu.
Podle Bursíka se totiž s největší pravděpodobností podaří vyřešit nejdůležitější námitku a to, že silnice nemůže vést mimo Prahu kvůli blízkosti reaktoru v Řeži a rozporům s předpisy o jaderné bezpečnosti.
"Z předběžných výsledků nyní probíhající srovnání je možné předpokládat, že průchod mezi reaktorem a přírodní rezervací Větrušická rokle bude přijatelný jak z hlediska jaderné bezpečnosti, tak ochrany přírody," uvedl Bursík s tím, že tak nebude splněna podmínka pro podporu ze strany ministerstva pro případnou výstavbu silnice přes okraje Prahy.
Podle stanoviska Evropského parlamentu se mají úřady snažit se při vedením důležitých dopravních cest vyhnout velkým městům.