Praha - Se značkou obchodů Delvita se Češi budou setkávat už jen zhruba rok a půl. Místo nich se bude objevovat stále více prodejen Billa. Ta dnes totiž oficiálně převzala 97 prodejen Delvity, která v Česku prodělala miliardy korun.
Billa chce většinu obchodů přeznačit do konce roku 2008. Obchody plánuje postupně přestavit do podoby Billy a upraví v nich i nabízený sortiment zboží.
Počet českých prodejen Billa se díky nákupu supermarketů Delvita zvýšil na 180. V následujících letech chce Billa v Česku dále expandovat a vedení při upevňování pozice na tuzemském trhu nevyloučilo ani nákup konkurenčních obchodů.
Generální ředitel Billy Jaroslaw Szczypka dnes novinářům řekl, že Billa v příštích pěti letech otevře v ČR sedm až osm nových prodejen ročně. "Zaměříme se na regiony, kde Billa ani Delvita zatím nepůsobí. Půjde zejména o města se zhruba 5000 obyvateli," uvedl Szczypka, podle kterého dnešní akvizice 97 supermarketů Delvita nebude mít na rozvojové plány Billy žádný vliv.
Obchody jsou zavřené
První známkou změny pro zákazníky bylo nedávné uzavření všech 97 prodejen Delvity. Řetězce si nechaly týden na to, aby provedly inventuru a mohly si prodejny kompletně předat.
ČTĚTE VÍCE:
Až se obchody v pondělí 4. června otevřou, nepoznají zatím zákazníci výraznou změnu, přestože obchody již bude provozovat Billa. Změna přijde až v polovině července a zatím jen v jedné prodejně. Jako první se změní obchod Delvita na Karlově náměstí v Praze. Další budou postupně následovat.
"Změna tváře supermarketů Delvita je plánována do konce roku 2008," řekl dnes novinářům generální ředitel společnosti Billa ČR Jaroslaw Szczypka. Mezi prvními podle něj budou přestavovány supermarkety Delvita v Praze, ve Zlíně či Chomutově. Billa neplánuje žádný převzatý supermarket Delvita zavřít, byť v některých městech fungují Delvity jen několik stovek metrů od supermarketů Billa. "Nemáme v úmyslu zavírat žádnou prodejnu," prohlásil Szczypka.
Nabídka zboží v bývalých supermarketech Delvita se postupně změní. "Budeme usilovat o optimální výběr (z nabídky Delvity a Billy), abychom mohli uspokojit různé skupiny zákazníků," řekl Szczypka.
U obchodních řetězců je pozvolnější přechod relativně běžný. Když minulý rok Tesco získalo prodejny Carrefouru, také si nechalo čas, aby zákazníky na změnu připravilo.
Jak odcházel Carrefour:
Miliardové ztráty
Změny na maloobchodním trhu jsou v Česku poměrně časté. V zemi je na relativně malý trh velký počet řetězců. Do budoucna bude ještě více sílit vliv těch velkých. S tím bude ubývat prostor pro méně úspěšné hráče a dá se očekávat, že Delvita nezůstane poslední, kdo trh opustí.
Delvita je čtvrtým obchodním řetězcem, který se kvůli tvrdému konkurenčnímu boji o zákazníky rozhodl opustit český trh. V roce 2005 z ČR odešel Julius Meinl, loni jej následoval francouzský Carrefour a německý řetězec Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. Společnost Delvita v posledních letech v Česku vykazovala vysoké ztráty.
Například předloni v ČR prohloubila ztrátu na 839 milionů korun ze 185 milionů v roce 2004. Neuhrazená ztráta Delvity z minulých let na konci roku 2005 činila dalších 1,75 miliardy korun. Tržby Delvity za prodej zboží předloni meziročně klesly o 470 milionů na 8,4 miliardy korun. Loňské výsledky Delvita zatím nezveřejnila.
Posílení pozice
Mezinárodní skupina REWE Group, do které obchody Billa společně s diskontními prodejnami Penny Market patří, za české Delvity zaplatila 100 milionů eur (zhruba 2,8 miliardy korun).
Vedení REWE Group si od nákupu obchodů Delvita slibuje posílení pozice na tuzemském trhu, protože Delvity díky svému rozmístění podle šéfů REWE Group ideálně doplní síť supermarketů Billa.
Obchodní řetězec Billa má po převzetí Delvity v Česku do roku 2008 zdvojnásobit tržby na 600 milionů eur (17 miliardy korun) z loňských 300 milionů eur (8,5 miliardy korun). Podíl Billy na českém trhu s potravinami a drogistickým zbožím by měl vzrůst téměř na osm procent.
Převzetí českých supermarketů Delvita skupinou REWE Group v dubnu schválila Evropská komise, podle níž tato fúze nijak podstatně neomezí konkurenci na českém maloobchodním trhu. REWE Group loni mezi deseti největšími obchodníky v Česku připadlo s odhadovanými tržbami 25,8 miliardy korun páté místo.
První příčka patřila podle předběžných údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod skupině Schwarz (43,5 miliardy korun), která na tuzemském trhu provozuje hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl. Delvita byla až desátá a její odhadované tržby v roce 2006 činily 8,8 miliardy korun.