Brno - Přes půl roku trvající agónie letecké společnosti Moravan Aviation z Otrokovic, jednoho z nejznámějších evropských výrobců sportovních letadel, je u konce.
Krajský soud v Brně totiž prohlásil dnes na firmu úpadek a posílá do společnosti insolvenčního správce. O dalším osudu firmy, kterou založila rodina Baťů a jenž koupila před třemi roky v dražbě za 50 milionů irská společnost QucomHaps, tak už budou rozhodovat věřitelé.
Dluhy státy i firmám
Z rozhodnutí soudu, který projednával návrh tří věřitelů, přitom vyplývá, že dluhy firmy dosahují desetimilionových částek.
Jenom čtyřiceti věřitelům, mezi které patří například společnost Barum Continental, Celní úřad ve Zlíně, Česká národní zdravotní pojišťovna, Český metrologický institut nebo Znojemské strojírny, dluží firma přes 41 milionů korun.
"Dlužník (Moravan) uznal, že není schopen zaplatit všechny své závazky po splatnosti, že má větší množství věřitelů, že uznává svůj úpadek, ale hodlá jej řešit. V současné době probíhají intenzivní jednání s investorem, který by byl schopen uhradit veškeré závazky 41 věřitelů dlužníka, o nichž dlužník ví, že tvoří přes 40 milionů korun," uvedl soud ve svém verdiktu.
Přes čtyři miliony pak firma dluží České správě sociálního zabezpečení. Firma navíc nesplácela ani půjčky, které si brala kvůli pokračování svého fungování, kvůli půjčkám na další společnost převedl Moravan i značku letadel Zlin a know-how na jejich výrobu.
Splněny podmínky pro úpadek
Podle soudu byly splněny všechny podmínky o vyhlášení úpadku, firma je v platební neschopnosti, navíc nedodala soudu seznamy majetku a svých závazků.
Firma má ale přesto naději na záchranu, soud ještě nevyhlásil konkurs. "Reorganizací stále připadá v úvahu," rozhodl soud.
Tradice firmy z Otrokovic sahá do roku 1934, kdy ji založila společnost Baťa jako Zlínské letecké závody. Podnik začal výrobou bezmotorových, pak také motorových kluzáků a letadel.
Výroba se rozšířila na sportovní, zemědělské a cvičné letouny. Ty nesly značku Zlín a nejznámějším z nich byl stroj Z-XII, který byl v té době nejrozšířenějším sportovním letounem v Evropě.
Světového věhlasu dosáhla také letadla Zlín Trenér, která v šedesátých a sedmdesátých letech určovala trend ve vývoji letadel pro leteckou akrobacii. Továrna celkem vyrobila přes 5 tisíc letadel, v posledních letech ale vyráběla jenom několik letadel ročně.