Aeroflot vypadl, cena ČSA se může snížit, míní experti

Ekonomika Ekonomika
20. 4. 2009 18:21
Aeroflot vyřazen z boje od ČSA. Vydělá stát na prodeji?
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Největší letecká firma v Evropě proti velkému charterovému dopravci působícímu v Česku. Tak bude vypadat souboj o to, kdo získá České aerolinie.

Poté, co vláda dnes rozhodla o vyřazení Aeroflotu a Odienu z výběrového řízení, se ukazuje, že vyřazení z tendru zástupce ruské firmy až tak netrápí a Aeroflot o ČSA ztratil zájem. Odien zatím odmítl vyřazený komentovat, udělá to, až bude znát důvody, pro které ho vláda ze soutěže vyřadila.

Bylo by to riziko

„Aeroflot, po důkladném prozkoumání finanční a operační situace ČSA, usoudil, že by pro něj z tohoto výběrového řízení plynula nezanedbatelná rizika a významné finanční závazky a to v době světové finanční krize. Proto je rozhodnutí české vlády v souladu se zájmy managementu Aeroflotu," uvedl v prohlášení náměstek generálního ředitele firmy Lev Košljakov.

Právě to, že v tendru o nového vlastníka ČSA zůstaly už jenom dvě firmy, může podle analytiků ovlivnit cenu. Malý počet účastníků by tak mohl podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky cenu snížit.

Odhady se sice pohybují od tří miliard do pěti miliard korun. Mluví se ale také o nulové hodnotě ČSA, na druhé straně někteří vládní politici uvažují až o deseti miliardách. Procházka přitom tipoval 4,5 miliardy. "Teď už je to utopie," uvedl podle ČTK.

"Už tam není konkurence, chybí tomu urychlovač. Pokud se cena sníží pod tři miliardy, nemělo by smysl ČSA prodávat," dodal.

To, že ČSA získá některá z firem, která provozuje leteckou dopravu, ale vítají zástupci odborů v ČSA.

Jenom letecké firmy

"Pro nás je to pozitivní zpráva. Chtěli jsme, aby postoupili dál letečtí dopravci, což Odien nebyl. Na problémy spojené s Aeroflotem jsme upozorňovali delší dobu," uvedl prezident odborové organizace pilotů CZ ALPA Filip Gaspar.

Kdo jsou postupující uchazeči:
    
 Air France-KLM je největším leteckým přepravcem v Evropě a třetím největším na světě z pohledu počtu přepravených cestujících.  Ve třetím čtvrtletí svého fiskálního roku měla firma provozní ztrátu 194 milionů eur (asi 5,2 miliardy Kč). Ve stejném období minulého roku měla společnost provozní zisk 311 milionů eur. Výsledky podle vedení podniku odrážejí prohlubující se hospodářskou krizi.

V lednu schválila správní rada obnovované italské letecké společnosti Alitalia prodej 25 procent firemních akcií do rukou Air France-KLM.

Travel Service je největším charterovým dopravcem v České republice. Vlastníkem je islandská společnost Icelandair Group (66 procent), dále Roman Vik a skupina Unimex Group, kterou vlastní Jiří Šimáně s Jaromírem Šmejkalem 
    
Unimex Group například ovládá provozovatele hobbymarketů OBI Global Stores nebo Travel Free, která provozuje síť prodejen na hraničních přechodech. Šedesát procent akcií vlastní Jan Šimáně, zbytek drží Jaroslav Šmejkal (podle společnosti Čekia)

 

Právě se děje

Další zprávy