Firma také oznámila, že za první čtvrtletí má ztrátu 641 milionů dolarů (16 miliard Kč), zatímco loni ve stejném období měla čistý zisk 2,15 miliardy USD. Tržby Boeingu za první tři měsíce tohoto roku meziročně klesly o 26 procent na 16,91 miliardy dolarů.
Boeing uvedl, že už stavy začal snižovat o pracovníky, kteří odešli dobrovolně nebo měli důchodový věk, a ty, které "bylo nutné propustit". Na začátku tohoto roku pro Boeing pracovalo zhruba 161 000 lidí.
O práci přijde více než 15 procent zaměstnanců v divizi, která vyrábí letadla pro komerční aerolinky, další pak ve službách. Nejméně se propouštění dotkne obranné, vesmírné a bezpečnostní divize.
Calhoun už v interní zprávě zaměstnancům napsal, že Boeing omezí výrobu širokotrupých letadel řad 787 a 777. Společnost pomalu obnoví produkci strojů 737 MAX, které jsou po dvou tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii prozatím vyřazeny z provozu. Calhoun tento týden uvedl, že bude trvat roky, než výrobci letadel dosáhnou úrovně před koronavirovou krizí.
Boeing se s problémy potýkal už před pandemií. Odstávka řady 737 MAX způsobila, že společnost vykázala za loňský rok poprvé za 22 let ztrátu. Prodělala 636 milionů dolarů, zatímco o rok dříve měla zisk 10,5 miliardy dolarů.
Kvůli pandemii nemoci covid-19 aerolinky po celém světě dočasně vyřadily z provozu asi 2800 letadel a pozastavily objednávky nových strojů. Některé zrušily objednávky letadel řady 737 MAX.
Boeing musel navíc zastavit provoz v závodech v amerických státech Washington a Jižní Karolína, kde byly zaměstnanci pozitivně testováni na koronavirus. Výrobní závody v okolí Seattlu už provoz obnovují, ty v Jižní Karolíně mají začít tuto neděli.
Nejvážnější krize vůbec
O ztrátě za první čtvrtletí ve středu informoval také evropský výrobce letecké techniky Airbus, dopravce vykázal čistou ztrátu 481 milionů eur (13,1 miliardy Kč), zatímco před rokem vytvořil zisk 40 milionů eur. Podnik zrušil celoroční výhled, nevyplatí dividendy a minulý měsíc si vyjednal nové úvěrové linky. Šéf Airbusu Guillaume Faury právě skončené období označil za nejvážnější krizi, která kdy odvětví letecké dopravy potkala.
Očištěný provozní zisk Airbusu klesl o 49 procent na 281 milionů eur, tržby se ve čtvrtletí snížily o 15 procent na 10,6 miliardy eur (288,1 miliardy Kč). Firma se teď chce soustředit na zachování hotovosti.
Po solidním začátku roku se na hospodaření podniku rychle začala odrážet pandemie, konstatoval Faury. "Zatím jsme teprve na začátku krize," uvedl. Vývoj podle něj lze jen stěží předvídat, proto Airbus zrušil výhled.
Podnik též vykázal záporný peněžní tok 8,03 miliardy eur, který zahrnuje 3,6 miliardy eur, což je částka, kterou výrobce letecké techniky zaplatil na urovnání obvinění z korupce ve Francii, Británii a ve Spojených státech.
Firmu vyšetřovaly úřady ve Francii a Británii kvůli podezření z korupce v souvislosti s prodejem letadel z doby před více než deseti lety. V USA pak Airbus čelil vyšetřování kvůli porušování exportních pravidel.
Airbus za první tři měsíce roku dodal 122 nových strojů, což je o 40 méně než loni ve stejném období. Šedesát dalších letadel sice vyrobil, ale zákazníci je kvůli pandemii nepřevzali.
V prvním čtvrtletí měl Airbus 290 čistých objednávek, zatímco loni v prvním kvartálu se ocitly v záporných číslech a dosáhly minus 58 strojů. "V prvním čtvrtletí jsme neměli zrušeny objednávky kvůli covidu-19," uvedl Faury.
Evropské a jednotlivé americké státy začaly karanténní opatření kvůli koronaviru zavádět kolem poloviny března. Finanční rok Airbusu se kryje s rokem kalendářním. Podle vedení podniku lze předpokládat, že se koronavirová krize výrazněji odrazí v hospodaření společnosti za druhé čtvrtletí.