Praha - Největší síť čerpacích stanic v Česku už nechce bojovat o podíl na trhu pouze cenou. Místo cenové války s konkurencí hodlá řidiče získat novým palivem, kterým nahradí dosud nejrozšířenější druh Natural 95. Podobně Benzina obmění i dosavadní standard u nafty.
S prodejem Naturalu 95 skončí Benzina na svých 375 pumpách během dvou měsíců. "Do konce dubna budou nová paliva dostupná na všech čerpacích stanicích," říká šéf společnosti Marek Zouvala. Každý týden síť palivo nově začne prodávat u čtyřiceti nových čerpacích stanic.
Palivo pod názvem Efecta 95, které je šetrnější k motorům, si nechala Benzina testovat od společnosti SGS. Ta uvádí, že novinka odstraní téměř šedesát procent usazenin v motoru a téměř stoprocentně zabrání tvorbě nových.
Podle šéfa Benziny zůstane cena nových paliv stejná jako u Naturalu. Prémiová paliva bude firma nadále nabízet pod značkou Verva.
Přidáním aditiv dochází k přimíchání látek, které mají zlepšit kvalitu paliva a výkon motoru. Nesouvisí to s povinným přidáváním biosložky, kterou vyžaduje evropská legislativa.
Shell, Benzina… Kdo další?
"Určitě půjde o kvalitní produkt, ale to neznamená, že standardní paliva nejsou dobrá," reaguje Ivan Indráček, předseda Unie nezávislých petrolejářů. Výrobci automobilů musí u motorů splňovat přísné standardy a zákazníci si podle něj musí zvážit, zda se jim deklarovaná výhoda pro motor při provozu vyplatí.
Indráček také upozorňuje, že Unipetrol, který je majitelem Benziny, ve svých rafineriích standardní benzin sám vyrábí a Benzina ho dosud prodávala.
Z konkurenčních sítí zatím benzin a naftu přejmenoval Shell, který je prodává pod označením FuelSave.
Dvojka na trhu, kterou je s 308 pumpami společnost MOL, uvádí, že rovněž na všech svých čerpacích stanicích automaticky nabízí pouze paliva s aditivy. "Natural 95 a Diesel, který prodáváme, se přizpůsobuje chodu motoru a je vhodný pro dlouhé i krátké jízdy," uvádí Tomáš Pavlík, mluvčí MOL Česko.
Naopak Čepro ve svých čerpacích stanicích změnu neplánuje. "V síti EuroOil zachováme stávající nabídku benzinu a nafty, v budoucnu spíše předpokládáme její rozšíření o alternativní paliva," říká ředitelka komunikace v Čepru Lenka Svobodová. Euro Oil má celkem 192 pump, nejčastěji v menších městech.
Podle Indráčka většina pump určitě zůstane u Naturalu 95. "Přechod na nová paliva si nemohou dovolit. To je záležitost větších sítí," upozorňuje předseda Unie nezávislých petrolejářů.
Benzina chce pětinu trhu
Na českém trhu funguje tvrdé konkurenční prostředí, protože je tu podle statistiky ministerstva průmyslu a obchodu celkem 3906 veřejných čerpacích stanic. Loni jich ještě více než šedesát přibylo.
Lídr trhu Benzina pro letošek plánuje získat pětinu celkových prodejů paliv. Podle Zouvaly je to možné pouhým dokončením převzetí 68 pump, které Unipetrol loni získal od rakouské ÖMV. V barvách Benziny jich je zatím třicet, zbytek firma dokončí letos.
Největší tuzemská síť čerpacích stanic loni utržila včetně spotřební daně 18 miliard korun. Její zisk se zvýšil o 15 procent a k celkovému zisku Unipetrolu přispěla téměř miliardou. V porovnání k počtu pump je ale nejúspěšnější nízkonákladová Tank ONO se 39 čerpacími stanicemi. Ta měla loni včetně spotřební daně tržby 14,7 miliardy.
Přebarvování pokračuje
Benzina se letos stane jedinou obchodní značkou firmy na českém trhu. Zlikviduje poslední čtyři pumpy pod značkou Star a tři čerpací stanice pod názvem Orlen, které ještě má. Star a Orlen jsou populární v Německu a v Polsku. V Česku ale snaha PKN Orlen, polského majitele Unipetrolu, neuspěla.
Kromě Benziny bude firma ještě používat značku pro samoobslužné stanice Benzina Expres, kterých má firma zatím pět. Podle Marka Zouvala se společnost nebrání ani posilovat svoje franšízy, jichž má zatím devět.
Dokončení změn v síti chystá i MOL. Ten momentálně mění více než dvacet čerpacích stanic Slovnaft. Část z nich se změní i na značku Pap Oil, kterou si MOL ponechá. Skupina usiluje o to, získat na celém trhu ve střední Evropě třetinu. Pro během posledních let nakupovala pumpy od Lukoilu a Agipu, které se z Česka stáhly.