Praha – Ministr financí Andrej Babiš (ANO) navrhne snížení daně z přidané hodnoty u restaurací z 21 na 15 procent. Má jít o kompenzaci podnikatelům za systém elektronické evidence tržeb, který chce úřad spustit od roku 2016. Babiš to potvrdil na dnešní konferenci pořádané Hospodářskou komorou ČR.
„Je to náš samostatný návrh, ne koaliční,“ řekl k plánovanému snížení DPH. Návrh zákona, který ministerstvo financí před měsícem poslalo do připomínkového řízení, přitom změny v DPH zatím neobsahuje. Bez bližších termínů je ale už dříve připouštěla náměstkyně ministra pro oblast daní Simona Hornochová. Ta dnes upřesnila, že snížení DPH v restauracích se nebude týkat alkoholických nápojů.
Úřad uvažuje také o paušální slevě na dani pro drobné živnostníky, mimo jiné kvůli potřebě pořídit si odpovídající systémy.
Babiš očekává, že díky elektronické evidenci tržeb – zjednodušeně řečeno jakési modernější verzi registračních pokladen – získá do státního rozpočtu 12 miliard korun ročně navíc. Vzorem je chorvatský model. Tamní zkušenosti podle Babiše ukazují, že některé restaurace po zavední online evidence tržeb zaznamenaly nárůst tržeb o 800 až 900 procent.
Počáteční náklady na zavedení systému dosáhnou podle Babiše maximálně 317 milionů korun, roční provoz pak přijde na 250 milionů.
Šibeniční termín
Původně plánovaný termín, tedy spuštění elektronické evidence tržeb už od 1. ledna 2016 – vidí Babiš jako šibeniční. Poprvé tak oficiálně připustil, že se nemusí stihnout připravit všechna související technická řešení a podklady tak, aby podnikatelé měli dostatečný prostor připravit na novou povinnost své systémy. „Když se to nestihne, tak to bude od 1. dubna 2016, nic se neděje,“ uvedl dnes Babiš.
Nová povinnost se má dotknout až 600 tisíc obchodníků, provozovatelů restaurací, hoteliérů, řemeslníků a poskytovatelů dalších služeb. Cílem je podle ministerstva omezit daňové úniky, tedy vybrat více peněz z takzvané šedé ekonomiky zejména na dani z přidané hodnoty. Novinka má pomoci také poctivým podnikatelům, protože může odstranit konkurenty nedodržující pravidla.
Tři fáze
Od ledna 2016 se elektronická evidence má týkat firem, které podnikají v restauračních a ubytovacích službách. Od dubna budou do systému zahrnuty maloobchodní a velkoobchodní společnosti. Od července by měly tržby hlásit i fyzické osoby, které provozují restauraci, hotel nebo prodejnu.
Finanční správa nebude sledovat platby převodem z účtu na účet, platby z jiné činnosti než z podnikání nebo platby, které jsou nahodilým příjmem. Naopak úřady budou sledovat nejen platby mezi podnikatelem a zákazníkem, ale i hotovostní tržby mezi podnikateli.
Podle plánů ministerstva financí by pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podnikatel by tak měl datovou zprávu o transakci zaslat finanční správě, která pošle podnikateli zpět potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce. Podnikatel pak účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Výhodou podle ministerstva je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních.
Ministerstvo počítá se zvláštním režimem i pro podnikatele bez internetového připojení. Ti budou muset elektronicky evidovat tržby a finanční správě je zasílat jednou týdně.
Za lehčí porušení zákona bude moci podnikatel dostat pokutu až 50 tisíc korun, za vážnější do 500 tisíc. "Například když vůbec nemá tu pokladnu nebo se nepřipojuje do systému," upřesnila Hornochová. Finanční správa má podle ní propracovanou metodiku, jak pokuty stanovit. Krajní sankcí za neevidování tržeb, pokud se mu někdo bude skutečně bránit, pak má být i uzavření provozovny nebo zákaz činnosti.