Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara odvětví v minulém roce zřejmě dosáhlo svého vrcholu. "Z dat našich členů i veřejných zdrojů lze vysledovat podstatné snížení tempa růstu z předchozích let a vyčerpání trhu práce. S ohledem na transformaci odvětví, vývoj na evropských a světových trzích a další rizika můžeme očekávat podobný vývoj i v letošním roce," uvedl Wojnar.
Produkce v celkové hodnotě 920 miliard korun šla na export. Proti předchozímu roku vývoz vzrostl o 0,3 procenta. Export z 31 procent směřoval do Německa, sedm procent mířilo do Francie, 6,6 procenta do Velké Británie a 6,4 procenta do Španělska.
Produkce se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů. Rostla již pátý rok v řadě. Výroba největší automobilky Škoda stoupla o 3,3 procenta. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o dvě procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla.
Výroba autobusů se za leden až prosinec zvýšila o 5,6 procenta na 4890 vozů. Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa vyrobila 1493 strojů, tedy o 162 kusů více než v roce 2017.
Průměrná mzda v autoprůmyslu se loni zvýšila o 8,7 procenta na 40 865 korun měsíčně. Byla tak o 28 procent nad celorepublikovým průměrem v Česku. Dělníci v automobilkách brali průměrně 34 556 korun, což je nárůst o 8,4 procenta. Počet zaměstnanců ve firmách sdružení se zvýšil o téměř čtyři procenta na 133 079 lidí.
Tuzemský automobilový průmysl reprezentuje 26 procent průmyslové výroby a 23 procent exportu ČR. Podílí se jednou třetinou na investicích do výzkumu a vývoje. Česko je stále jedničkou ve výrobě autobusů na jednoho obyvatele a dvojkou v produkci osobních aut na hlavu. V absolutních číslech je v objemu produkce 5. v Evropě a 15. na světě.
Za pět měsíců letošního roku bylo vyrobeno 621 681 osobních aut, což je o půl procenta meziročně méně. Podařilo se tak zmírnit téměř čtyřprocentní propad z prvního čtvrtletí.