Značka Volkswagen musí šetřit: bude snižovat počet modelů a jejich nabízených verzí

Martin Přibyl Martin Přibyl
6. 12. 2018 15:20
Aby zvládl přechod k elektromobilitě, musí koncern Volkswagen šetřit a zvýšit produktivitu. Jak to bude vypadat konkrétně, dnes předvedla na tiskové konferenci stejnojmenná značka. 
Dvacet pět procent nabízených kombinací motor-převodovka by u VW mělo v Evropě skončit.
Dvacet pět procent nabízených kombinací motor-převodovka by u VW mělo v Evropě skončit. | Foto: Reuters

Ona sama do roku 2023 vloží do rozvoje elektromobility a dalších technologií budoucnosti (autonomní řízení, digitalizace) 11 miliard eur, tedy čtvrtinu z investice, kterou plánuje celý koncern VW. Z toho připadne devět miliard čistě na elektrickou ofenzivu.

Značka ale musí vše financovat z vlastních zdrojů. Bude tak muset zvýšit produktivitu ve svých továrnách. Do roku 2025 by se měla zvednout o celých 30 procent. Kromě toho ale musí klesnout náklady. Úspory by měly do konce tohoto roku dosáhnout 2,2 miliardy eur, což je lví podíl z tří miliard plánovaných do roku 2020.

Značka toho chce dosáhnout především zjednodušením nabídky, které sníží složitost výroby a zjednoduší dodavatelské řetězce. Z ceníků by měla podle  zmizet čtvrtina současných kombinací motorů a převodovek, po nichž není mezi zákazníky taková poptávka.

Vstupní verze budou vždy dostupné jen s manuální převodovkou a nebude u nich možné doobjednat automat ani pohon všech kol. Právě flexibilita nabízených verzí přitom dosud patřila k silným stránkám aut značky Volkswagen.

Současně bude Volkswagen rovněž ukončovat výrobu modelů, které nevyužívají jednotnou platformu MQB (v nedávné době se jednalo třeba o VW Beetle). Ohroženy by mohly být například ještě modely Sharan a up!. Nyní je na MQB postaveno šedesát procent Volkswagenů (včetně Golfu, Passatu nebo Tiguanu), v roce 2020 by toto číslo mělo vzrůst k 80 procentům. Celkově by s touto technikou mělo vzniknout asi sto milionu vozů.

MQB v budoucnu nahradí řešení MEB určené pro čisté elektromobily. V roce 2025 by se jich s logem VW na kapotě mělo prodávat dvacet (dnes jsou v nabídce elektrické vozy dva: e-Golf a e-up!) a jejich roční produkce by měla dosahovat jednoho milionu kusů.

Kvůli tomu se přestavuje továrna v Cvikově, v roce 2022 budou upraveny fabriky v Emdenu a Hannoveru, pracuje se rovněž na dvou závodech pro elektromobily v Číně. Značka také v dohledné době oznámí, kde přesně bude svoje elektroauta vyrábět v USA. Mohlo by se jednat o jednu z továren Fordu.

 

Právě se děje

před 28 minutami

Vraždu novináře Chášukdžího schválil podle amerických tajných služeb saúdskoarabský korunní princ

Saúdskoarabský korunní princ Muhammad bin Salmán schválil operaci s cílem zajmout nebo zabít novináře a kritika Rijádu Džamála Chášukdžího, který byl v roce 2018 brutálně zavražděn na saúdskoarabském konzulátu v Istanbulu. K takovému závěru podle čerstvě zveřejněné zprávy dospěly americké tajné služby, informovaly světové zpravodajské agentury.

Washington avizoval, že ještě dnes oznámí opatření související s kauzou zavražděného novináře.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

V Chrastavě hořela výrobní hala, škoda bude za 100 milionů

Zhruba pět hodin bojovali hasiči s požárem průmyslového objektu v Chrastavě u Liberce. Vpodvečer dostali oheň pod kontrolu. Hasiči vyhlásili nejvyšší stupeň požárního poplachu. Kvůli ohni se evakuovalo asi 100 lidí. Nikdo nebyl zraněn. Škoda byla předběžně odhadnuta na 100 milionů korun. Dohašování skrytých ohnisek potrvá do noci, řekl krajský mluvčí hasičů Jakub Sucharda.

"Bude to dlouhodobá záležitost, hala byla zasažena ve velkém rozsahu," dodal. Podle něj bylo ohněm poškozeno několik tisíc metrů čtverečních. Hořelo v areálu pobočného závodu firmy Grupo Antolin. Požár zasáhl výrobní halu na polyuretanové výrobky společně se sklady. Lidem v okolí město preventivně doporučovalo, aby neotevírali okna.

"Laboratoř z Kamenice nenaměřila zvýšené koncentrace žádných jedovatých látek v ovzduší," uvedl Sucharda. Příčina požáru se bude zjišťovat a vyšetřování podle Suchardy zřejmě potrvá delší dobu. Vyšetřovatel příčin požáru a policisté začnou s šetřením v sobotu po poledni. Kvůli požáru nejezdily odpoledne vlaky na trati mezi Libercem a Chrastavou. Provoz železnice ve zpomaleném režimu byl obnoven navečer.

Zdroj: ČTK
Další zprávy