Živoucí dědictví velkého Ferdinanda Piëcha. Test osmiválcového Volkswagenu Touareg

Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
29. 1. 2020 6:02
Vloni zesnulý Ferdinand Piëch byl jedním z velikánů automobilového průmyslu druhé poloviny dvacátého století. Ukázkou jeho ambicí byla značka Volkswagen. Z výrobce lidového brouka měla být automobilka, která zákazníkům dodá vše: od malého auta po luxusní limuzínu. Většina velikášských Piëchových projektů již není. Až na jednu výjimku, VW Touareg stále žije a stále ho můžete pořídit s osmiválcem.
Osmiválec můžete mít v Touaregu ve vyšších výbavách Elegance, Atmosphere a testované R-Line. Vždy se k němu váže vzduchový podvozek.
Osmiválec můžete mít v Touaregu ve vyšších výbavách Elegance, Atmosphere a testované R-Line. Vždy se k němu váže vzduchový podvozek. | Foto: Martin Přibyl

Pod Piëchovým vedením tak třeba ve Volkswagenu vznikl luxusní sedan Phaeton, přímý konkurent Mercedesu třídy S. Automobilka nabízela Passat s osmiválcem, Golf měl šestiválec. Všechny tyto vozy ale zahubil nezájem zákazníků, emisní normy nebo tlak na nízkou spotřebu a s ní spojené emise oxidu uhličitého.

Na trhu tak zůstal jeden jediný z projektů, které měly VW posunout do jiné společnosti, luxusní SUV Touareg, které se poprvé objevilo v roce 2002. Od předloňska se prodává ve třetí generaci a za celou jeho historii se mu pod kapotou objevila celá řada motorů, které byly vše, jen ne vhodné do "lidového vozu".

První generace mohla mít kromě osmiválcového i desetiválcový diesel, v nabídce byl i benzinový W12. V té druhé byly zážehové i vznětové osmiválce a v současné třetí?

Inu, tlak na snižování emisí by mohl znamenat to, že si vystačí s šestiválci. Ale ne, naftový, osmiválcový Touareg žije. Byť je podle šéfa marketingu VW Jürgena Stackmanna asi tím posledním. Vloni v březnu to řekl anglickému Autocaru.

Stackmann by si prý přál, aby se z posledního osmiválce stala stejná sběratelská záležitost jako z desetiválcové první generace. Tu novinka v řadě ohledů překonává, výkon dvojitě přeplňovaného motoru je 310 kW, zatímco V10 měl v nejsilnější verzi 257, a točivý moment je 900 Nm, o padesát více než u top varianty desetiválce.

Palubní deska připomíná výpočetní středisko, za dotykový displej by se nemusel stydět leckterý notebook. Ovládá se přes něj vše.
Palubní deska připomíná výpočetní středisko, za dotykový displej by se nemusel stydět leckterý notebook. Ovládá se přes něj vše. | Foto: Martin Přibyl

A jen samotná čísla nejsou důležitá, podstatné je i to, kdy jich motor dosahuje. Plných 900 Nm je dostupných od pouhých 1250 otáček za minutu. A to se tento čtyřlitr musí obejít bez pomocného elektrického kompresoru, který mají příbuzná Audi SQ7 a SQ8 a který zlepšuje odezvu na plyn v nízkých otáčkách. Spoléhá jen na sekvenční přeplňování dvojicí turbodmychadel.

Kvůli tomu je v případě Touaregu maximální točivý moment dostupný o zanedbatelných 50 otáček výše a motor se liší i o 10 kW nižším výkonem. S ohledem na zrychlení z nuly na sto za 4,9 vteřiny a možnost zapřáhnout 3,5tunový přívěs, to ale není příliš podstatné.

Můžete se pochopitelně ptát, jestli někdo potřebuje podobně velké SUV s točivým momentem, který by mu mohl závidět supersport, a zrychlením z nuly na sto, jež se vyrovná řadě sportovních aut. Jestli by mu nestačil šestiválec. Inu, jakmile se svezete s osmiválcem, pochopíte.

Oné sebevědomé síly a výkonové rezervy se u menších motorů nedočkáte. Osmiválec jako by s 2,3t autem neměl sebemenší práci, je přesvědčivější v nízkých i vysokých otáčkách. Po sešlápnutí plynu nemusí hladce řadící osmistupňový automat hekticky měnit převody, prostě se jen vezete na vlně točivého momentu.

Zatímco klimatizaci ovládáte v Touaregu na dotykovém displeji, ke změně jízdního režimu nebo světlé výšky slouží kolečko.
Zatímco klimatizaci ovládáte v Touaregu na dotykovém displeji, ke změně jízdního režimu nebo světlé výšky slouží kolečko. | Foto: Martin Přibyl

Překvapivě příjemně se to projevuje na spotřebě, která na dálnici vinou vysokého aerodynamického odporu neroste tak jako u menších motorů. Naše průměrná spotřeba byla 10,4 litru, na delších trasách se budete pohybovat bezpečně pod deseti litry.

Přitom se nebudete loudat. Touareg je jedním z aut, která umožňují vysoké cestovní tempo po dálnici i okreskách. Oproti příbuzným SUV od Audi sází ale přece jen více na komfort. Touaregův příplatkový vzduchový podvozek Professional za 110 600 Kč sice pomocí aktivních stabilizátorů potlačuje náklony a natáčí zadní kola, aby zvýšil obratnost v utažených serpentinách, celkově je ale auto měkčí a méně agilní než konkurence od Audi nebo BMW.

Popravdě: konejšivé nastavení vzduchového odpružení k velkému SUV sedí více než snaha o sportovní pojetí. A to samé platí o možnosti připlatit si 16 700 korun za offroadový balíček s plechovými ochranami podvozku, fólií na laku a speciálními jízdními režimy, které se přepínají kolečky za řadicí pákou. Kromě vyššího komfortu je tak Touareg i schopnějším autem v terénu.

Touareg má pochopitelně ještě jednu výhodu, je přinejmenším o několik desítek tisíc levnější než podobně silné naftové verze Audi SQ7 a BMW X5 M50d. Až na absenci sedmimístného provedení a možná zbytečně komplikované ovládání pomocí obřího dotykového displeje se jim ale prakticky ve všem dokáže vyrovnat.

VW Touareg 4.0 V8 TDI R-Line

Motor: naftový 8válec, 3956 cm3
Výkon: 310 kW
Točivý moment: 900 Nm při 1250 ot./min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s
Kombinovaná spotřeba: 7,4 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 810 l 
Cena: od 2 406 900 Kč

Touareg může mít dokonce elektromotorky, které za posádkou jemně dovřou dveře. Něco podobného jsme znali třeba z BMW řady 7 nebo Mercedesu třídy S. V osmiválcovém Touaregu tak nadále zůstává něco z Piëchova velikášství, snaha vyrovnat se s VW automobilové šlechtě, a dělá to z něj velice přitažlivou nabídku. Navíc se sběratelským potenciálem.

 

Právě se děje

před 42 minutami

Tunisko nejspíš čekají předčasné volby, potvrdil tamní prezident

Tuniský prezident Kaís Saíd potvrdil záměr vypsat předčasné volby v případě, že nová vláda nezíská důvěru. Sestavením kabinetu je momentálně pověřený někdejší ministr financí Iljás Fachfách, kterého Saíd navrhl v lednu poté, co jeho předchozího kandidáta parlament neschválil. Informovala o tom agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nejlepšími sportovci roku jsou Messi, Hamilton a Bilesová

Držiteli trofeje Laureus pro nejlepší sportovce minulého roku jsou argentinský fotbalista Lionel Messi, britský pilot formule 1 Lewis Hamilton a americká sportovní gymnastka Simone Bilesová. Ta obhájila loňské prvenství, ocenění označované za sportovního Oscara poprvé získala už v roce 2016. Messi s Hamiltonem, kteří v mužské části ankety dostali stejný počet hlasů, zvítězili poprvé.

Hamilton, jenž se loni pošesté stal mistrem světa F1, převzal trofej od bývalého francouzského fotbalového trenéra Arsénea Wengera. Messi, který je v dvacetileté historii ankety prvním vítězným zástupcem kolektivního sportu, ani Bilesová se dnešního vyhlášení v Berlíně nezúčastnili.

Bilesová na loňském světovém šampionátu rozšířila sbírku zlatých medailí o dalších pět, v 22 letech už má na kontě rekordních 19 titulů. V anketě dostala přednost před americkou lyžařkou Mikaelou Shiffrinovou, jamajskou sprinterkou Shelly-Ann Fraserovou-Pryceovou, japonskou tenistkou Naomi Ósakaovou, americkou fotbalistkou Megan Rapinoeovou a americkou běžkyní Allyson Felixovou.

Mezi muži se do finálové nominace dostali kromě Messiho s Hamiltonem i keňský maratonec Eliud Kipchoge, španělský tenista Rafael Nadal, španělský motocyklový jezdec Marc Márquez a americký golfista Tiger Woods.

V kategorii Návrat roku zvítězila německá pilotka formule 3 Sophia Flörschová, která se po těžkém zranění páteře dokázala vrátit k závodění. Za průlom roku byl oceněn kolumbijský cyklista Egan Bernal, vítěz Tour de France. Týmem roku jsou jihoafričtí ragbyoví mistři světa, nejlepší v akčních sportech je americká snowboardistka Kim Chloeová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy