Živoucí dědictví velkého Ferdinanda Piëcha. Test osmiválcového Volkswagenu Touareg

Živoucí dědictví velkého Ferdinanda Piëcha. Test osmiválcového Volkswagenu Touareg
Stejně jako předchozí generace sdílí technický základ s vozy Audi a Porsche.
Naftový osmiválec je s 310 kW vrcholným motorem, v nabídce jsou ještě dva naftové šestiválce o výkonu 170 a 210 kW a také 250kW benzinový V6.
Top verze tak navazuje na tradiční silné motory pod kapotou Touaregu. V minulosti ho šlo pořídit s naftovým V10 i benzinovým W12.
Nová generace Touaregu zaujme digitálním pojetím kokpitu. Takřka vše se ovládá přes veliký dotykový displej s úhlopříčkou 38 centimetrů.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
29. 1. 2020 6:02
Vloni zesnulý Ferdinand Piëch byl jedním z velikánů automobilového průmyslu druhé poloviny dvacátého století. Ukázkou jeho ambicí byla značka Volkswagen. Z výrobce lidového brouka měla být automobilka, která zákazníkům dodá vše: od malého auta po luxusní limuzínu. Většina velikášských Piëchových projektů již není. Až na jednu výjimku, VW Touareg stále žije a stále ho můžete pořídit s osmiválcem.
Osmiválec můžete mít v Touaregu ve vyšších výbavách Elegance, Atmosphere a testované R-Line. Vždy se k němu váže vzduchový podvozek.
Osmiválec můžete mít v Touaregu ve vyšších výbavách Elegance, Atmosphere a testované R-Line. Vždy se k němu váže vzduchový podvozek. | Foto: Martin Přibyl

Pod Piëchovým vedením tak třeba ve Volkswagenu vznikl luxusní sedan Phaeton, přímý konkurent Mercedesu třídy S. Automobilka nabízela Passat s osmiválcem, Golf měl šestiválec. Všechny tyto vozy ale zahubil nezájem zákazníků, emisní normy nebo tlak na nízkou spotřebu a s ní spojené emise oxidu uhličitého.

Na trhu tak zůstal jeden jediný z projektů, které měly VW posunout do jiné společnosti, luxusní SUV Touareg, které se poprvé objevilo v roce 2002. Od předloňska se prodává ve třetí generaci a za celou jeho historii se mu pod kapotou objevila celá řada motorů, které byly vše, jen ne vhodné do "lidového vozu".

První generace mohla mít kromě osmiválcového i desetiválcový diesel, v nabídce byl i benzinový W12. V té druhé byly zážehové i vznětové osmiválce a v současné třetí?

Inu, tlak na snižování emisí by mohl znamenat to, že si vystačí s šestiválci. Ale ne, naftový, osmiválcový Touareg žije. Byť je podle šéfa marketingu VW Jürgena Stackmanna asi tím posledním. Vloni v březnu to řekl anglickému Autocaru.

Stackmann by si prý přál, aby se z posledního osmiválce stala stejná sběratelská záležitost jako z desetiválcové první generace. Tu novinka v řadě ohledů překonává, výkon dvojitě přeplňovaného motoru je 310 kW, zatímco V10 měl v nejsilnější verzi 257, a točivý moment je 900 Nm, o padesát více než u top varianty desetiválce.

Palubní deska připomíná výpočetní středisko, za dotykový displej by se nemusel stydět leckterý notebook. Ovládá se přes něj vše.
Palubní deska připomíná výpočetní středisko, za dotykový displej by se nemusel stydět leckterý notebook. Ovládá se přes něj vše. | Foto: Martin Přibyl

A jen samotná čísla nejsou důležitá, podstatné je i to, kdy jich motor dosahuje. Plných 900 Nm je dostupných od pouhých 1250 otáček za minutu. A to se tento čtyřlitr musí obejít bez pomocného elektrického kompresoru, který mají příbuzná Audi SQ7 a SQ8 a který zlepšuje odezvu na plyn v nízkých otáčkách. Spoléhá jen na sekvenční přeplňování dvojicí turbodmychadel.

Kvůli tomu je v případě Touaregu maximální točivý moment dostupný o zanedbatelných 50 otáček výše a motor se liší i o 10 kW nižším výkonem. S ohledem na zrychlení z nuly na sto za 4,9 vteřiny a možnost zapřáhnout 3,5tunový přívěs, to ale není příliš podstatné.

Můžete se pochopitelně ptát, jestli někdo potřebuje podobně velké SUV s točivým momentem, který by mu mohl závidět supersport, a zrychlením z nuly na sto, jež se vyrovná řadě sportovních aut. Jestli by mu nestačil šestiválec. Inu, jakmile se svezete s osmiválcem, pochopíte.

Oné sebevědomé síly a výkonové rezervy se u menších motorů nedočkáte. Osmiválec jako by s 2,3t autem neměl sebemenší práci, je přesvědčivější v nízkých i vysokých otáčkách. Po sešlápnutí plynu nemusí hladce řadící osmistupňový automat hekticky měnit převody, prostě se jen vezete na vlně točivého momentu.

Zatímco klimatizaci ovládáte v Touaregu na dotykovém displeji, ke změně jízdního režimu nebo světlé výšky slouží kolečko.
Zatímco klimatizaci ovládáte v Touaregu na dotykovém displeji, ke změně jízdního režimu nebo světlé výšky slouží kolečko. | Foto: Martin Přibyl

Překvapivě příjemně se to projevuje na spotřebě, která na dálnici vinou vysokého aerodynamického odporu neroste tak jako u menších motorů. Naše průměrná spotřeba byla 10,4 litru, na delších trasách se budete pohybovat bezpečně pod deseti litry.

Přitom se nebudete loudat. Touareg je jedním z aut, která umožňují vysoké cestovní tempo po dálnici i okreskách. Oproti příbuzným SUV od Audi sází ale přece jen více na komfort. Touaregův příplatkový vzduchový podvozek Professional za 110 600 Kč sice pomocí aktivních stabilizátorů potlačuje náklony a natáčí zadní kola, aby zvýšil obratnost v utažených serpentinách, celkově je ale auto měkčí a méně agilní než konkurence od Audi nebo BMW.

Popravdě: konejšivé nastavení vzduchového odpružení k velkému SUV sedí více než snaha o sportovní pojetí. A to samé platí o možnosti připlatit si 16 700 korun za offroadový balíček s plechovými ochranami podvozku, fólií na laku a speciálními jízdními režimy, které se přepínají kolečky za řadicí pákou. Kromě vyššího komfortu je tak Touareg i schopnějším autem v terénu.

Touareg má pochopitelně ještě jednu výhodu, je přinejmenším o několik desítek tisíc levnější než podobně silné naftové verze Audi SQ7 a BMW X5 M50d. Až na absenci sedmimístného provedení a možná zbytečně komplikované ovládání pomocí obřího dotykového displeje se jim ale prakticky ve všem dokáže vyrovnat.

VW Touareg 4.0 V8 TDI R-Line

Motor: naftový 8válec, 3956 cm3
Výkon: 310 kW
Točivý moment: 900 Nm při 1250 ot./min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s
Kombinovaná spotřeba: 7,4 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 810 l 
Cena: od 2 406 900 Kč

Touareg může mít dokonce elektromotorky, které za posádkou jemně dovřou dveře. Něco podobného jsme znali třeba z BMW řady 7 nebo Mercedesu třídy S. V osmiválcovém Touaregu tak nadále zůstává něco z Piëchova velikášství, snaha vyrovnat se s VW automobilové šlechtě, a dělá to z něj velice přitažlivou nabídku. Navíc se sběratelským potenciálem.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 21 minutami

Sáblíková skončila na trojce v Salt Lake City pátá

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila páté místo na trati 3000 metrů na Světovém poháru v Salt Lake City a o jednu příčku si polepšila oproti úvodní trojce v Polsku. I třetí závod na dlouhé trati v sezoně vyhrála Nizozemka Irene Schoutenová, jež na rychlé dráze v Utahu atakovala světový rekord české reprezentantky.

Sáblíková zajela čas 3:56,719. Ve třetí rozjížďce od konce prohrála přímý duel s Norkou Ragne Wiklundovou, která nakonec skončila třetí.

Aktualizováno před 49 minutami

V Michiganu po střelbě na střední škole obvinili také rodiče údajného útočníka

Rodiče 15letého Ethana Crumbleyho, kterého policie považuje za pachatele smrtící úterní střelby na střední škole v americkém státě Michigan, čelí obviněním ze čtyřnásobného neúmyslného zabití. Okresní prokuratura oznámila stíhání Jamese a Jennifer Crumbleyových, jejichž chování bylo podle prokurátorky Karen McDonaldové horší než pouhá nedbalost. Dvojici se nepodařilo ihned zadržet, úřady po ní pátrají.

Kvůli úterní střelbě na škole v obci Oxford severně od Detroitu přišli o život čtyři studenti, dalších sedm lidí utrpělo zranění. Strážníci na místě zadrželi údajného pachatele, který na školu také docházel. Následně byl obviněn ze čtyřnásobné vraždy, terorismu a dalších trestných činů, stíhán je jako dospělý.

Podle agentury Reuters se nestává často, aby byli v souvislosti s útoky mladých střelců na amerických školách obviněni i rodiče. Úřady v Michiganu se ale touto cestou vydaly ve světle zjištění o počínání Crumbleyových. Mimo jiné se ukázalo, že poloautomatickou pistoli použitou při útoku koupil James Crumbley minulý týden za přítomnosti svého syna. Podle prokurátorky McDonaldové byla zbraň v nezamčeném šuplíku v ložnici rodičů a jejich synovi byla podle všeho "volně dostupná".

Média ovšem podotýkají, že žádný zákon v Michiganu neukládá vlastníkům zbraní povinnost držet je mimo dosah mladistvých. McDonaldová na tiskové konferenci popisovala i další aspekty případu a hovořila o reakci rodičů na nedávné upozornění školy, že si Ethan při vyučování na mobilu vyhledával náboje do střelných zbraní. Jeho matka prý nereagovala na zprávy od vedení školy, svému synovi ale napsala: "Nejsem na tebe naštvaná. Musíš se naučit dělat to tak, aby tě nenachytali."

Zdroj: ČTK
před 50 minutami

Schůzka Bidena s Putinem se odehraje prostřednictvím videokonference

Nadcházející jednání prezidentů Ruska Vladimira Putina a USA Joea Bidena se uskuteční ve formátu videokonference. Na přesném termínu rozhovoru se ještě pracuje. Podle agentury TASS to dnes řekl mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov.

Náměstek ruského ministra zahraničí Sergej Rjabkov ve čtvrtek řekl, že Moskva doufá, že v "nejbližších dnech" dojde na "kontakt" Putina a Bidena, ale datum ještě dojednáno není. Následně šéf americké diplomacie uvedl, že prezidenti budou o eskalaci kolem Ukrajiny "pravděpodobně" hovořit "v blízké budoucnosti".

"Přesné datum stále není dohodnuto, stále se na tom pracuje," odpověděl Peskov na otázku týkající se upřesnění informací o možném jednání šéfů Kremlu a Bílého domu. "Bude to videokonference," dodal s tím, že jeden ze zvažovaných termínů je 7. prosince.

Řekl rovněž, že zatím nepanuje přesná shoda ohledně případné účasti delegací obou zemí na jednáních. "Všechny tyto nuance musí být ještě potvrzeny," poznamenal mluvčí Kremlu. Očekává od nich "pozitivní signál o potřebě stabilizovat rusko-americké vztahy".

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Dálnice D7 byla přes dvě hodiny uzavřená kvůli nehodě

Provoz na dálnici D7 na Chomutovsku v pátek večer přerušila nehoda dvou osobních aut na 70. kilometru. Podle prvotních informací byl jeden člověk zraněný, do péče si ho vzala zdravotnická záchranná služba, uvedli na Twitteru hasiči. Dálnice byla ve směru na Chomutov zavřená déle než dvě hodiny.

Vozidla havarovala v 18:40 mezi sjezdy Žiželice a Lažany. U nehody zasahovaly všechny složky integrovaného záchranného systému. Provoz v místě nehody byl obnoven krátce po 21:00, vyplývá z informací Národního dopravního informačního centra.

Zdroj: ČTK
Další zprávy