Naftovým automobilům v Německu stále hrozí zákaz jízdy. Nepomohla ani dohoda vlády a automobilek

ČTK ČTK
3. 8. 2017 11:29
Německé automobilky se teprve včera dohodly na úpravách softwaru více než pěti milionů naftových automobilů tak, aby vypouštěly do ovzduší méně škodlivých emisí. Ani to ale nemusí přinést cílený efekt, tedy zabránění zákazu provozu starších dieselových aut ve vybraných městech. Pro deník Bild to uvedl německý ministr spravedlnosti Heiko Mass.
Německé automobilky se dohodly na úpravách naftových motorů, ty ale možné stejně nebudou moci vyjet.
Německé automobilky se dohodly na úpravách naftových motorů, ty ale možné stejně nebudou moci vyjet. | Foto: Volkswagen

Ani dohoda o úpravách softwaru u 5,3 milionu dieselových aut nemusí podle německého ministra spravedlnosti Heika Maase (SPD) stačit na to, aby se předešlo zákazům jízdy starších naftových vozů v některých německých městech. Ministr to dnes řekl deníku Bild. K takzvanému dieselovému summitu, který se uskutečnil ve středu, se vyjadřují i další politici. Po automobilovém průmyslu většinou požadují i další kroky.

Dohoda, na níž přistoupily automobilky Volkswagen, BMW, Daimler a Opel, se týká velké většiny vozů splňujících emisní normu Euro 5 a části vozů splňujících normu Euro 6. Součástí celkového počtu je i 2,5 milionu aut Volkswagenu, který úpravy beztak provádět musí. Cílem úprav je podle Sdružení automobilového průmyslu (VDA) snížení emisí oxidů dusíku v průměru o 25 až 30 procent. Podle kritiků jsou úpravy nedostatečné a automobilky by měly sáhnout i ke změnám přímo v technickém vybavení aut.

Za první krok správným směrem dnes dohodu označil ministr spravedlnosti Maas, podle něhož nyní automobilky musí postupovat rychle, podle zákona, technicky čistě a transparentně. Začíná pro ně svým způsobem "čas v podmínce".

Více od automobilek, které postihlo v poslední době několik skandálů, požaduje také šéf poslanců konzervativní unie CDU/CSU Volker Kauder, podle něhož musí automobilová branže sesednout z výše převzít znovu více zodpovědnosti za společnost a své zákazníky.

Velmi kritičtí jsou k výsledkům jednání zástupci opozice. Zelení mají za to, že politici vládní CDU/CSU a sociální demokracie nedokázali u výrobců aut prosadit skutečně účinné změny, a budou tak zodpovědní za případné zákazy jízdy starších dieselů. Politici neuspěli ani podle šéfa Levice Bernda Riexingera, který celý summit označil za frašku.

Velmi kritičtí jsou i ochránci životního prostředí, podle nichž si automobilový průmysl na jednání s politiky prosadil svou. Spokojeni nejsou ani zástupci spotřebitelů, kteří by si přáli odškodnění a jasné garance pro majitele dieselových aut.

Zákazy jízdy některých dieselových aut hrozí proto, že ve zhruba třech desítkách německých měst a aglomerací jsou dlouhodobě překračovány hraniční hodnoty oxidů dusíku. Soud ve Stuttgartu na konci července poukázal na to, že zákazy jízdy jsou nejúčinnějším prostředkem, jak znečištění oxidy dusíku snížit.

 

Právě se děje

Další zprávy