Naftovým automobilům v Německu stále hrozí zákaz jízdy. Nepomohla ani dohoda vlády a automobilek

ČTK ČTK
3. 8. 2017 11:29
Německé automobilky se teprve včera dohodly na úpravách softwaru více než pěti milionů naftových automobilů tak, aby vypouštěly do ovzduší méně škodlivých emisí. Ani to ale nemusí přinést cílený efekt, tedy zabránění zákazu provozu starších dieselových aut ve vybraných městech. Pro deník Bild to uvedl německý ministr spravedlnosti Heiko Mass.
Německé automobilky se dohodly na úpravách naftových motorů, ty ale možné stejně nebudou moci vyjet.
Německé automobilky se dohodly na úpravách naftových motorů, ty ale možné stejně nebudou moci vyjet. | Foto: Volkswagen

Ani dohoda o úpravách softwaru u 5,3 milionu dieselových aut nemusí podle německého ministra spravedlnosti Heika Maase (SPD) stačit na to, aby se předešlo zákazům jízdy starších naftových vozů v některých německých městech. Ministr to dnes řekl deníku Bild. K takzvanému dieselovému summitu, který se uskutečnil ve středu, se vyjadřují i další politici. Po automobilovém průmyslu většinou požadují i další kroky.

Dohoda, na níž přistoupily automobilky Volkswagen, BMW, Daimler a Opel, se týká velké většiny vozů splňujících emisní normu Euro 5 a části vozů splňujících normu Euro 6. Součástí celkového počtu je i 2,5 milionu aut Volkswagenu, který úpravy beztak provádět musí. Cílem úprav je podle Sdružení automobilového průmyslu (VDA) snížení emisí oxidů dusíku v průměru o 25 až 30 procent. Podle kritiků jsou úpravy nedostatečné a automobilky by měly sáhnout i ke změnám přímo v technickém vybavení aut.

Za první krok správným směrem dnes dohodu označil ministr spravedlnosti Maas, podle něhož nyní automobilky musí postupovat rychle, podle zákona, technicky čistě a transparentně. Začíná pro ně svým způsobem "čas v podmínce".

Více od automobilek, které postihlo v poslední době několik skandálů, požaduje také šéf poslanců konzervativní unie CDU/CSU Volker Kauder, podle něhož musí automobilová branže sesednout z výše převzít znovu více zodpovědnosti za společnost a své zákazníky.

Velmi kritičtí jsou k výsledkům jednání zástupci opozice. Zelení mají za to, že politici vládní CDU/CSU a sociální demokracie nedokázali u výrobců aut prosadit skutečně účinné změny, a budou tak zodpovědní za případné zákazy jízdy starších dieselů. Politici neuspěli ani podle šéfa Levice Bernda Riexingera, který celý summit označil za frašku.

Velmi kritičtí jsou i ochránci životního prostředí, podle nichž si automobilový průmysl na jednání s politiky prosadil svou. Spokojeni nejsou ani zástupci spotřebitelů, kteří by si přáli odškodnění a jasné garance pro majitele dieselových aut.

Zákazy jízdy některých dieselových aut hrozí proto, že ve zhruba třech desítkách německých měst a aglomerací jsou dlouhodobě překračovány hraniční hodnoty oxidů dusíku. Soud ve Stuttgartu na konci července poukázal na to, že zákazy jízdy jsou nejúčinnějším prostředkem, jak znečištění oxidy dusíku snížit.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 minutami

Kristýna Plíšková vypadla v Nur-Sultanu v 1. kole s nasazenou Gračovovou

Jediná česká účastnice tenisového turnaje v Nur-Sultanu Kristýna Plíšková vypadla v kazašské metropoli v prvním kole. Devětadvacetiletá tenistka podlehla v úvodní den Astana Open sedmé nasazené Varvaře Gračovové z Ruska 3:6 a 6:7.

Plíšková porazila Gračovovou v červenci na antukovém turnaji nižší kategorie v Bělehradu, dnešní odveta vyšla na tvrdém povrchu jednadvacetileté Rusce. Sestra světové trojky Karolíny Plíškové udělala v zápase 10 dvojchyb, za stavu 5:4 v druhém setu nevyžila při podání soupeřky tři setboly a závěrečný tie-break prohrála.

Tenisový turnaj žen v Nur-Sultanu (tvrdý povrch, dotace 235.238 dolarů):

Dvouhra - 1. kolo:

Gračovová (7-Rus.) - Kristýna Plíšková (ČR) 6:3, 7:6 (7:5).

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

Nash je viceprezidentkou cyklistické unie UCI

Kateřina Nash se stala jedním ze čtyř viceprezidentů Mezinárodní cyklistické unie (UCI). Třiačtyřicetiletá cyklokrosařka a bikerka byla zvolena do funkce během mistrovství světa v silniční cyklistice v Belgii.

Stále ještě aktivní cyklistka Nash působí v UCI od roku 2017, kdy byla zvolena za cyklokros do komise sportovců. Následně se prachatická rodačka žijící dlouhodobě v zámoří stala prezidentkou komise a automaticky se tak začlenila do řídícího výboru UCI.

Tomu šéfuje prezident David Lappartient, jehož kongres minulý týden znovu zvolil do funkce na další čtyři roky. Stejný mandát, který vyprší během silničního mistrovství světa v roce 2025 ve Rwandě, dostali také čtyři viceprezidenti včetně Nash. Jejími kolegy na této pozici jsou šéfové kontinentálních federací Afriky, Asie a Evropy.

Nash, která pod rodným jménem Hanušová reprezentovala v běhu na lyžích, plánuje ještě minimálně jednu cyklokrosovou sezonu. Na horských kolech se představila před týdnem v závodě Světového poháru ve Snowshoe a dojela šestnáctá.

Dlouholetá česká jednička má ve sbírce dva bronzy z cyklokrosového mistrovství světa, na horských kolech získala bronz na mistrovství Evropy a vyhrála jeden závod Světového poháru. Zúčastnila se pěti olympijských her, dvou zimních a tří letních.

Zdroj: ČTK
Další zprávy