Německé automobilky hasí "dieselový" požár. Vylepší pět milionů aut na vlastní náklady

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
2. 8. 2017 16:22
Německý "diesel summit" dotlačil automobilky ke slibu, že sníží emise dusíku u aut s dieselovým pohonem na vlastní náklady. Sociální demokraté kritizují, že se jednání neúčastnila kancléřka Angela Merkelová.
Šéfové autoprůmyslu na jednání v Berlíně. Zprava: Matthias Wissmann (VDA), Harald Krueger (BMW), Dieter Zetsche (Daimler AG) a Matthias Mueller (VW)
Šéfové autoprůmyslu na jednání v Berlíně. Zprava: Matthias Wissmann (VDA), Harald Krueger (BMW), Dieter Zetsche (Daimler AG) a Matthias Mueller (VW) | Foto: ČTK

Berlín - Německé automobilky na své náklady upraví software u více než pěti milionů dieselových aut tak, aby snížily množství škodlivých emisí, které vozy produkují. O dohodě, kterou na takzvaném dieselovém summitu v Berlíně uzavřeli zástupci německé vlády a domácích automobilek, informovalo Sdružení automobilového průmyslu (VDA).

Ve spolkové republice je registrováno přes 15 milionů dieselových aut, jejichž emise oxidů dusíku výrazně přispívají ke znečištění měst. V některých městech je situace tak vážná, že uvažují o zákazech jízdy starších naftových vozů. Tomu chtějí výrobci aut za každou cenu zabránit, a i proto se odhodlali k dnes oznámenému kroku.

Dohoda, na niž přistoupily automobilky Volkswagen, BMW, Daimler a Opel, se týká velké většiny vozů splňujících emisní normu Euro 5 a části vozů splňujících normu Euro 6. Součástí celkového počtu je i 2,5 milionu aut Volkswagenu, který úpravy beztak provést musí. Cílem úprav je podle sdružení VDA snížení emisí oxidů dusíku v průměru o 25 až 30 procent. Na spotřebu, výkon motoru nebo jeho životnost by změny neměly mít žádný dopad.

Software u dieselových motorů určuje například, za jakých podmínek a s jakou intenzitou vůz čistí výfukové plyny. U některých vozů je přitom software nastaven tak, že při vysokých nebo naopak nízkých venkovních teplotách je čištění výfukových plynů výrazně méně intenzivní, a auto tak vypouští více škodlivých emisí. To se dá úpravou softwaru změnit.

Organizace na ochranu životního prostředí ale vedle softwarových úprav požadují také technické úpravy aut, například namontování modernějších katalyzátorů. Jen takové kroky podle nich povedou k dostatečnému snížení emisí.

Nové dieselové vozy normy Euro 6 mají produkovat maximálně 80 miligramů oxidů dusíku na kilometr. Drtivá většina z nich to ale splňuje jen při laboratorních testech a ve skutečném provozu produkuje mnohonásobně více emisí.

Vedle úprav softwaru se dnes automobilky Volkswagen, BMW a Daimler zavázaly také k tomu, že budou přispívat do fondu vlády na udržitelnou mobilitu ve městech.

Vstřícné kroky automobilových firem, kterým klesá prodej naftových vozů, jsou podle pozorovatelů i důsledkem zvýšeného tlaku veřejnosti a politiků kvůli několika skandálům v poslední době.

"Automobilový průmysl si je vědom toho, že výrazně ztratil na důvěře," připustilo dnes VDA. Vedle problému manipulací s emisemi dieselových motorů ze strany koncernu Volkswagen se nyní do popředí dostala údajná dlouholetá kartelová ujednání německých automobilek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche.

Setkání v Berlíně se neúčastnila kancléřka Angela Merkelová, jejíž křesťanští demokraté jsou favoritem zářijových voleb. Vysloužila si tak kritiku sociálních demokratů. "Že by se Merkelová nejradši vyhnula tématům Evropy, důchodů a uprchlíků, je už tak dost špatné, že tak ale nyní jedná i v případě dieselové aféry, ukazuje, že není schopná vést zemi správným směrem," řekl mluvčí parlamentní frakce sociálních demokratů Johannes Kahrs deníku Handelsblatt.

Podle deníku Bild se téma dieselu - tedy znečištění měst, podvody automobilek a budoucnost autoprůmyslu v souvislosti s nástupem elektromobilů - stalo jedním ze tří nejdůležitějších politických témat v Německu hned vedle hrozby terorismu a přílivu uprchlíků.

 

Právě se děje

Další zprávy