Ani dohoda o úpravách softwaru u 5,3 milionu dieselových aut nemusí podle německého ministra spravedlnosti Heika Maase (SPD) stačit na to, aby se předešlo zákazům jízdy starších naftových vozů v některých německých městech. Ministr to dnes řekl deníku Bild. K takzvanému dieselovému summitu, který se uskutečnil ve středu, se vyjadřují i další politici. Po automobilovém průmyslu většinou požadují i další kroky.
Dohoda, na níž přistoupily automobilky Volkswagen, BMW, Daimler a Opel, se týká velké většiny vozů splňujících emisní normu Euro 5 a části vozů splňujících normu Euro 6. Součástí celkového počtu je i 2,5 milionu aut Volkswagenu, který úpravy beztak provádět musí. Cílem úprav je podle Sdružení automobilového průmyslu (VDA) snížení emisí oxidů dusíku v průměru o 25 až 30 procent. Podle kritiků jsou úpravy nedostatečné a automobilky by měly sáhnout i ke změnám přímo v technickém vybavení aut.
Za první krok správným směrem dnes dohodu označil ministr spravedlnosti Maas, podle něhož nyní automobilky musí postupovat rychle, podle zákona, technicky čistě a transparentně. Začíná pro ně svým způsobem "čas v podmínce".
Více od automobilek, které postihlo v poslední době několik skandálů, požaduje také šéf poslanců konzervativní unie CDU/CSU Volker Kauder, podle něhož musí automobilová branže sesednout z výše převzít znovu více zodpovědnosti za společnost a své zákazníky.
Velmi kritičtí jsou k výsledkům jednání zástupci opozice. Zelení mají za to, že politici vládní CDU/CSU a sociální demokracie nedokázali u výrobců aut prosadit skutečně účinné změny, a budou tak zodpovědní za případné zákazy jízdy starších dieselů. Politici neuspěli ani podle šéfa Levice Bernda Riexingera, který celý summit označil za frašku.
Velmi kritičtí jsou i ochránci životního prostředí, podle nichž si automobilový průmysl na jednání s politiky prosadil svou. Spokojeni nejsou ani zástupci spotřebitelů, kteří by si přáli odškodnění a jasné garance pro majitele dieselových aut.
Zákazy jízdy některých dieselových aut hrozí proto, že ve zhruba třech desítkách německých měst a aglomerací jsou dlouhodobě překračovány hraniční hodnoty oxidů dusíku. Soud ve Stuttgartu na konci července poukázal na to, že zákazy jízdy jsou nejúčinnějším prostředkem, jak znečištění oxidy dusíku snížit.