Špionážní aféra připraví USA o čtvrtinu baterií. Na co budou jezdit elektromobily?

Martin Frei Martin Frei
17. 2. 2021 14:28
Mimořádně tvrdým verdiktem skončila americká arbitráž mezi dvěma korejskými dodavateli lithiových baterií. Komise pro mezinárodní obchod (US ICT) uznala žalobu firmy LG Chem, že konkurenční SK Innovation odcizila a zneužila její patenty. Za trest nesmí baterie v USA prodávat po dobu 10 let. Rozhodnutí značně ztíží tamní výrobu elektromobilů, vetovat ho může jen prezident Biden.
Foto: Nissan

Spor vrcholí v nejméně vhodnou dobu, kdy by měl nový prezident realizovat velké plány na zelenější dopravu. Bez benzinu by se měla obejít flotila 640 000 státních dodávkových vozidel od pošty po armádu. V předvolební kampani byla řeč také o šrotovném pro lidi, kteří si koupí americký elektromobil.

Největším výrobcem článků v USA je tandem Tesla-Panasonic, jehož gigafactory v Nevadě dodává 35 GWh ročně. Korejská LG Chem by měla stejné kapacity dosáhnout během dvou let. Třetí, taktéž korejská firma SK Innovation plánuje 22 GWh. Další závod provozuje v Americe Samsung, ale zatím v něm pouze sestavuje baterie z dovezených článků.

Panasonic dodává články z americké továrny výhradně Tesle. Hlavním partnerem LG Chem je General Motors, objednávky již podepsal také Fiat-Chrysler (dnes již součást nové skupiny Stellantis), Volvo, Volkswagen a Hyundai. SK Innovation se má stát hlavním dodavatelem amerických továren Fordu a Volkswagenu. 

LG Chem získal v roce 2019 podezření na nekalé praktiky ze strany americké filiálky SK Innovation a v červnu podal první stížnost. Konkurent mu měl cíleně přetáhnout 76 zaměstnanců obeznámených s technickými detaily výroby článků. Postupy LG Chem měly zjevně nést i baterie, které SK Innovation začala dodávat na trh.

Spor se půl druhého roku vyhrocoval. LG Chem tvrdí, že SK Innovation nedbala jeho varování a výzev. SK Innovation říká, že byla vždy připravena jednat, ale LG Chem neměl zájem. Nakonec padlo i obvinění ze špionáže v opačném gardu.

Stížnostem se věnuje Komise pro zahraniční obchod (US ICT), instituce pověřená dohledem nad bezpečím zahraničních investic na americké půdě. V několika kolech vyslechla obě strany a vyžádala si podrobné důkazy. Nakonec rozhodla ve prospěch LG Chem.

SK Innovation nebude smět v USA prodávat baterie po dobu deseti let. Výjimkou jsou již uzavřené smlouvy, kde odběratelé potřebují čas na navázání nových kontraktů. Ford tak smí odebírat baterie ještě čtyři roky, Volkswagen dva roky.

Rozhodnutí má závažné dopady nejen pro SK Innovation, která tím ztratí ideální čas pro americkou expanzi. Velký zásah ale znamená i pro tamní trh s elektromobily. Ford se právě chystá uvést elektrickou verzi typu F-150, což je vůbec nejprodávanější americký pick-up. A tedy i kandidát číslo jedna na elektrifikaci státní flotily.

Čtyřletý termín pro změnu dodavatele baterií je mírně řečeno napjatý. Články SK Innovation měly v tomto období představovat téměř čtvrtinu americké produkce, žádný srovnatelně velký projekt se nepřipravuje. Všichni velcí hráči mají vyprodáno na dlouho dopředu a není tajemstvím, že nejpružněji by dokázali reagovat Číňané. Což by znamenalo další zatěžkávací zkoušku obchodních vztahů obou zemí.

Ředitel Fordu Jim Farley vyzval obě strany sporu k dohodě, jejich reakce zatím nejsou známy. Poslední slovo má prezident Biden, který může rozhodnutí ICT vetovat. Jde ovšem o málo využívanou pravomoc a v tomto případě by působila rozporuplně. Zpochybnila by jistotu zahraničních investorů, že se u amerických úřadů dovolají spravedlnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy