Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 800 (1964-1967)

Samonosná karoserie měla délku 3475 mm, rozvor nezávisle zavěšených kol odpružených listovými pery byl 2180 mm. V interiéru byl prostor pro čtyři cestující, přední i zadní dveře byly uchyceny na středovém sloupku. Na bezpečnost cestujících se tenkrát moc nehledělo. Sedadla měla krátký sedák i opěradlo a opěrky hlavy ani bezpečnostní pásy zde rovněž nenajdete. malé chromované kulaté zpětné bylo pouze na straně řidiče, což bylo v té době normální. Ovládání automobilu bylo samozřejmě velmi jednoduché. Pedály s malým zdvihem byly blízko sebe a řazení šlo lehce stejně jako řízení i bez posilovače. Nejvíce překvapil mizerný účinek brzd, které byly na všech kolech bubnové.

 

Právě se děje

Další zprávy