Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 800 (1964-1967)

Sériová výroba řady 800 probíhala ve spolupráci s karosárnou Carrocerias Costa. To bylo pro tehdejší SEAT obvyklé u modelů s relativně nízkým objemem výroby. Uvedená karosárna z Terrassy dostávala skelety karoserií ze závodu Zona Franca, sama je upravila a nalakovala a kompletní karoserie pak putovaly zpět do závodu SEAT, kde pokračovala jejich montáž vozidla společně s modelem 600. Původ tohoto seatu je zřejmý i z nápisu "SEAT licencia Fiat" na kapotě. K pohonu modelu 800 sloužil vzadu uložený benzinový čtyřválec s karburátorem o zdvihovém objemu 767 cm3, který dosahoval největšího výkonu 18 kW. Točivý moment až 40 Nm posílala čtyřstupňová převodovka na zadní kola. Pohotovostní hmotnost 635 kg umožňovala "osmistovce" dosáhnout i s výkonem 18 kW nejvyšší rychlost 108 km/h. Pokud se však automobil zatížil čtyřmi cestujícími, rychlost se přes "stovku" samozřejmě dostala nejvýše z kopce.

 

Právě se děje

Další zprávy