Nový superb je opravdu o poznání komfortnější limuzína než dosud. Pryč je nevzhledný zadní sloupek karosérie, zmizela nevyváženost proporcí mezi šířkou a délkou automobilu. Vůz je skutečně hoden anglického významu tohoto jména, tedy skvělý, vynikající či jedinečný, a po právu zůstane vlajkovou lodí automobilky Škoda i po příchodu nového velkého SUV.
S kamuflovaným superbem třetí generace se mohl redaktor online deníku Aktuálně.cz svézt desítky kilometrů na portugalském venkově. Vůz s karosérií liftback – v provedení připraveném pro sériovou výrobu – si mohl i detailně prohlédnout. Kombi bude odtajněno až později.
Oficiální premiéra auta proběhne v polovině února v Praze. První dojmy si můžete přečíst už nyní.
Ještě větší auto
Končící druhá generace superbu měla řadu konstrukčních omezení daných podvozkovou plošinou z modelu Octavia. Tvůrci superbu třetí generace však už mohli využít díl určený v koncernu Volkswagen pro vozy střední třídy.
Nový superb je o 28 milimetrů delší než je ten současný, k pětimetrové hranici se přiblížil už na necelých čtrnáct centimetrů. Ještě důležitější je ale rozšíření vozu o 47 milimetrů při téměř nezměněné výšce.
Převis karosérie před osou předních kol se díky moderní podvozkové plošině zkrátil o šest centimetrů, rozvor se prodloužil o osm centimetrů. V porovnání s předchozí generací superbu budou mít cestující na zadních sedadlech o 54 milimetrů větší prostor směrem do šířky. Prostor před koleny zůstal na dosavadní úrovni 157 milimetrů. Zde Škoda přidávat nemusela, protože už nyní je superb v tomto parametru ve své třídě zdaleka nejlepší.
Design plný nápadů
Designérský tým pod vedením Jozefa Kabaně nešetřil nápady. Například v předních světlometech se objevil vložený kus plastu s prolisy připomínající vzor, který často používají brusiči na výrobcích z českého křišťálu. Podobný motiv se objevuje i na zadních světlometech. „Ty, které zde vidíte, nejsou úplně definitivní verzí, stále ještě na zadních světlech dopilováváme detaily, aby byl vůz naprosto jednoznačně rozpoznatelný i za tmy,“ prozradil v Portugalsku Kabaň.
Karosérie skutečně není fádní. Jen na přední kapotě jsme napočítali celých šest zlomů, členité pak jsou i boční díly. Kapota je nezvykle široká, naopak na výrobu předního blatníku postačí poměrně malý kousek plechu.
Boční silueta nejvíce připomíná klasický reprezentativní sedan. V zadní části jsou rozpoznatelné linie, na které jsou zákazníci Škody zvyklí z modelu Octavia. Přední výraz vozu, tvořený čtveřicí světlometů a širokou maskou chladiče, je kombinací reprezentativnosti a sportovnosti.
Vzadu se na víku kufru neobjevuje trojúhelníkový prolis, který byl typický pro škodovky vzniklé v posledních několika letech. Dojem tohoto geometrického tvaru však vyvolává ukončení skupinových svítilen, zasahujících poměrně daleko do centrální části zádě.
Už bez Twindooru
Nový superb už nemá dělené víko zavazadlového prostoru, které díky systému Twindoor umožňovalo jeho otevírání buď jako celku, nebo jen jeho plechové části.
Přesto kufr třetí generace superbu nebude zklamáním. Jeho velikost narostla o další desítky litrů až na 625 litrů. Pod podlahou stále zůstal prostor pro plnohodnotné rezervní kolo. Navíc kufr lze pouhým stisknutím tlačítka na klíčku otevírat i zavírat, otevření zařídí i pouhé kopnutí nohou pod zadní nárazník. To se hodí, když k vozu přicházíte s rukama plnýma nákupních tašek a s klíčkem někde v kapse.
Kufr – s naprosto pravidelným obdélníkovým tvarem - měří na délku 120 centimetrů a na šířku rovný metr. Kdo si připlatí za přední sedadlo s možností sklopení opěradla do roviny, může v interiéru převážet předměty dlouhé až 3,1 metru.
Uvnitř vozu je jednoznačně cítit jeho rozšíření. Vyzkoušeli jsme si to na předních i zadních sedačkách. Řidiče určitě potěší, že se významně zvětšil prostor pro jeho pravé koleno, dosud otlačené od středového panelu. Tvar ani linie palubní desky pro uživatele vozu překvapením nebudou. Odkazují na současnou octavii, jen jsou použity kvalitnější materiály.
Uprostřed středového panelu najdeme držák na půllitrovou plastovou lahev, na jehož dně se nachází pětice výstupků. Ty zajistí, že se lahev neprotáčí a řidič tak může otevřít uzávěr jednou rukou. „Je to další z našich „chytrých“ řešení, o kterém si troufám říci, že by jen stěží napadlo někoho v jiné automobilce,“ chlubí se Roman Havelka, šéf vývoje nového superbu.
Páka parkovací brzdy zmizela
Superb třetí generace bude prvním modelem Škody s elektronickou parkovací brzdou. Navíc získal i adaptivní tlumiče. Řidič tak po zvolení některého z pěti režimů (Normal, Comfort, Sport, Eco či Individual) adekvátně nastaví nejen reakce motoru a řízení obdobně jako v octavii, ale i tuhost pérování.
Jak jsme si ověřili při zhruba čtyřicetikilometrové testovací jízdě, nový superb je o poznání komfortnější limuzína než dosud. „To byl také jednoznačně náš cíl,“ potvrzuje Havelka. Zejména po zvolení režimu Comfort se auto přes nerovnosti plavně přenese. Ale superb nebude "kostitřasem" ani po přepnutí do režimu Normal či Sport. Když jsme pak ale přesedli dozadu, slyšeli jsme při jízdě po dálnici citelný hluk, který vytvářela odvalující se kola. "V tomto případě na odhlučnění ještě pracujeme," dodává Havelka.
Testovací trasa vedla jak po silnici s mnoha ostrými zatáčkami v kopcovitém terénu, tak i po dálnici. Pod kapotou jsme měli benzinový čtyřválec o zdvihovém objemu válců 1,8 litru, jehož výkon už posílil na 132 kW, má rovněž větší maximální točivý moment. I tento agregát, nacházející se přesně uprostřed řady benzinových pohonných jednotek připravených pro superb třetí generace, postačuje pro svižnou jízdu. Průměrná spotřeba se přitom – při výše zmiňovaných podmínkách – pohybovala kolem osmi litrů na sto kilometrů, což na vůz této velikosti není vůbec špatná hodnota.
Mimochodem, nejúspornější verzí nového superbu bude později verze greenline. Té by na ujetí stokilometrové vzdálenosti mělo postačovat 3,7 litru nafty.
Spotřeba klesla o litr
Zájemci o největší škodovku si budou ještě moci vybrat benzinový turbomotor 1,4 s výkony 92 a 110 kW, případně zážehové dvoulitrové čtyřválce s výkony 162 a 205 KW. Posledně jmenovaný motor nahrazuje končící šestiválec 3,6, a bude tedy spojený s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.
Zájemci o dieselové verze najdou v katalogu buď motor 1,6 s výkonem 88 kW, nebo dvoulitrové turbodiesely (110 a 140 kW).
Spotřeba těchto motorů je podle Havelky v průměru vždy o litr menší než u obdobně výkonných agregátů v superbu druhé generace. Je to dáno jejich novou konstrukcí a také snížením hmotnosti auta (mezigeneračně až o 75 kilogramů v závislosti na jednotlivých motorizacích).
S několika málo výjimkami získal superb všechny asistenční systémy, které nabízí nedávno představená osmá generace modelu Volkswagen Passat. „Jsme přesvědčeni, že dobře ochrání posádku před hrozícími vnějšími nebezpečími,“ tvrdí Havelka. Proto se v případě Škody poprvé objeví asistent upozorňující rozsvícenou ikonou ve vnějším zpětném zrcátku na vůz nacházející se v takzvaném mrtvém úhlu. Také proto vůz při couvání do vozovky samočinně zastaví, pokud dráhu křižuje ze strany přijíždějící jiný automobil. Stejně tak auto umí samo bezpečně zastavit při kolapsu řidiče nebo samo popojíždět v zácpě díky systému pro udržení v jízdním pruhu (Line Assist) a adaptivnímu tempomatu. Jeho radar je ukryt uprostřed masky chladiče. Asistenta pro couvání s přívěsem ale zatím Škoda, na rozdíl od Volkswagenu, nabízet nebude.
Cestující v autě budou moci využívat i wifi síť buď díky instalované SIM kartě, nebo po připojení chytrého počítače k multimediálnímu systému.
Oficiální premiéra auta proběhne za tři měsíce na ženevském autosalonu. V tu dobu také začnou z výrobní linky v Kvasinách sjíždět první vozy pro zákazníky. Představení varianty kombi i její uvedení do prodeje má následovat za několik měsíců.