Po tom, aby jako služební vůz dostal přidělený Volkswagen Passat, baží téměř každý manažer střední úrovně. V Česku je tento automobil prakticky synonymem pro vůz kategorie střední třídy.
Současně ale passaty mezi motoristy budí respekt a obavy. To proto, že nejsilnější variantu s šestiválcovým motorem o výkonu 300 koní již několik let využívá tuzemská dálniční policie.
Volkswagen Passat dostal název podle větru, který vane v tropických rovníkových oblastech.
První exemplář sjel z výrobní linky před 40 lety, v květnu 1973 a v současnosti se počet vyrobených kusů blíží číslovce 20 milionů.
Za 40 let se "narodilo" již sedm generací modelu, ta osmá by měla spatřit světlo světa během příštího roku.
Passat je o rok starší než volkswagen golf a byl to tedy první automobil této německé značky s motorem vpředu. Do té doby se ve Wolfsburgu stále drželi koncepce, kterou v 30. letech pro model Brouk vymyslel rodák ze severočeských Vratislavic Ferdinand Porsche.
Otcem byl Giorgio Giugiaro
Nakreslení tvarů vozu, který byl technicky velice příbuzný s Audi A 80, dostal od vedení Volkswagenu za úkol italský designér Giorgio Giugiaro. Vůz se vyráběl v továrně v německém Emdenu nejprve jako sedan s třídveřovou a pětidveřovou karoserií . Koncem roku 1973 mohli prodejci začít nabízet zákazníkům rovněž praktické kombi.
Auto, které měřilo tehdy jen 4,2 metru, zákazníky okamžitě zaujalo a již v roce 1976 byla dosažena hranice milionu prodaných exemplářů.
Postupně Volkswagen odešel od karosérie typu liftback a v nabídce zůstal klasický sedan a samozřejmě kombi. V roce 2008 se objevil Passat CC, což je vlastně čtyřdveřové kupé. Dnes už ostatně ani jméno Passat nenese.
Málo se ví, že Volkswagen Passat se vyráběl i v bývalé Československé republice. V roce 1991, když Volkswagen převzal bývalé Bratislavské automobilové závody, se začal montovat právě v dnešním hlavním městě Slovenska. Vyrábí a prodává se ale také například v Číně a Jižní Americe.
Volkswagen Passat má tradičně pohon předních kol, točivý moment ale může být také prostřednictvím spojky Haldex v případě potřeby přenášen na zadní kola.
Za oněch čtyřicet let, během nichž se prodává, passat mezigeneračně narostl do délky o půl metru, o dva decimetry na šířku a také o deset centimetrů na výšku.