Automobilka UAZ za svůj vznik vděčí hlavně vpádu hitlerovských vojsk do tehdejšího Sovětského svazu. V květnu 1941, kdy se frontová linie přiblížila k hranicím Moskvy, rozhodl tehdejší "Gosudarstvennyj komitět oborony" (GKO - Státní komise obrany) o přesunutí větších výrobních závodů na Sibiř, na Ural a za řeku Volhu.
Na přesun a zahájení výroby na novém místě dostalo vedení továren lhůtu pouhé dva měsíce.
Další dva měsíce probíhal přesun a zahájení výroby na nových místech. Nejdříve se v Uljanovsku, kam se filiálka moskevské továrny ZIS (Zavod imeni Stalina) přesunula, vyráběly letecké bomby, od jara roku 1942 se zavedla i výroba nákladních vozů.
Právě v té době získala firma vlastní jméno UASZiS - Uljanovskyj AvtoSboročnyj Závod imeni Stalina. Ještě během války byla rozloha a výrobní kapacita továrny podstatně zvětšena.
UAZ vyráběl GAZy
Zkrácení jména na UAZ nastalo po válce, v roce 1947. I když se v roce 1945 v továrně zavedla malosériová výroba osobních automobilů typu KIM 10-50 (již před válkou vyvinutý lidový vůz), hlavní náplní byly nákladní automobily.
V roce 1955 se pak zde začal vyrábět "gazík" GAZ 69, jehož produkce již dva roky předtím začala v Gorkovském automobilovém závodě. Automobil se dostal do vozového parku všech armád zemí tehdejší Varšavské smlouvy, tedy i do Československé lidové armády.
Existoval dokonce i obojživelné verzi. GAZ 69 odešel do výslužby v roce 1972, kdy ho nahradil typ 469. Právě tento typ dosud vyuzívá i Česká armáda, i když ho postupně nahrazuje typem Land Rover Defender.
Pod kapotou může být i dieselový motor
Produkce UAZ 469 oficiálně skončila v roce 1985, ale nástupce se vizuálně příliš nelišil. Rysy vozu typu 469 lze dodnes rozeznat v modelu 3151 Hunter.
K sedmdesátiletému výročí značky byla letos připravena speciální verze tohoto automobilu s označením 70 Anniversary. Má speciální výbavu pro jízdu v terénu. Vylepšeny byly nápravy, obě převodovky a skříně diferenciálů, i nárazníky. Auta s pevnou střechou navíc poznáte podle expediční zahrádky s přídavnými dálkovými světly. Vyrobeno bylo pouze 70 očíslovaných kusů.
Model Hunter se nadále dováží i do České republiky. Lze ho pořídit za zhruba 350 000 korun. Kromě toho firma vyrábí i terénní pickup a také větší a vybavenější model Patriot. Kromě benzinových motorů lze mít pod kapotou i turbodiesel splňující emisní normu Euro 5.