Volkswagen Golf sedmé generace se prodává od roku 2012 a facelift, kterým právě prošel, ponechal jeho zásadní vlastnosti beze změny.
Golf je nadále praktické, univerzální, komfortní auto s vyváženými jízdními vlastnostmi a širokou nabídkou příplatkové výbavy. Zároveň však také vozem, který má ceny posazené trochu výš než konkurence, mezi níž patří Kia Cee´d, Hyundai i30, Opel Astra, Renault Mégane, Ford Focus a domácí Škoda Octavia.
S faceliftem se zvenčí měnily minority. Golf má přepracované nárazníky, za příplatek velmi pěkné a v noci efektivní světlomety z diod, příplatkový radar adaptivního tempomatu je nyní schovaný do loga v přídi a také přibylo trochu chromu.
Uvnitř se vylepšovalo víc. Dominantou je dotyková obrazovka s multimédii. Už před faceliftem byly v nabídce tři velikosti displeje a po modernizaci jsou všechny o kus větší. Ten největší skleněný může mít 9,2 palce, vypadá luxusně a velmi dobře se ovládá. Golf může mít za příplatek také virtuální přístrojový štít před řidičem místo klasických budíků. Známe ho už z Audi.
Nejzásadnější změna však proběhla pod kapotou. Základem motorové nabídky je nyní tříválec 1.0 TSI s výkonem 63 kW, z nabídky zmizel agregát 1.2 TSI. Novinkou je kompletně nový motor 1.5 TSI evo.
V tuto chvíli se nabízí ještě čtrnáctistovka, její prodej ale bude časem ukončen a zákazníci si budou z palety benzinových motorů vybírat buď litr, anebo zmíněnou patnáctistovku. Kdo zatouží po výkonnějších benzinových verzích, musí zvolit buď model Alltrack s 1.8 TSI, anebo GTI s dvoulitrem.
Patnáctistovka je úplně nová jednotka, kterou vyvinuli ve Wolfsburgu. Důvod, proč má objem 1,5 l, je prozaický. V Číně se totiž s tímto objemem vejde do kategorie, pro kterou platí nižší poplatky (jako u nás povinné učení). Volkswagen se tedy rozhodl toho využít a vyrobit patnáctistovku, protože jak se čím dál více dokazuje, s downsizovanými motory to nemají konstruktéři dvakrát jednoduché, pokud jim jde zároveň o výkon, efektivitu i spotřebu v reálném provozu. A i jediné deci navíc jim dává lepší možnosti. Motor má standardně systém vypínání válců.
Nová jednapětka bude v nabídce ve dvou verzích. Zpočátku v silnější variantě se 110 kW, později přibude slabší verze, která pracuje v tzv. Millerově cyklu a s turbem s variabilní geometrií lopatek. Jde o malou revoluci, protože dosud se turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek (systém VGT) obvykle používala jen pro turbodiesely, s benzinovým motorem ho najdeme jen v nemnoha vozech na trhu (má ho např. Porsche 718 Cayman).
Motor 1.5 TSI evo se brzy dostane pod kapotu různých modelů nejen od Volkswagenu, ale také do škodovek. Je již potvrzeno, že se objeví v Octavii.
Měli jsme možnost vyzkoušet zatím jen silnější 1.5 TSI evo se standardním turbem bez VGT. Chování motoru nás však velmi mile překvapilo, je to extrémně kultivovaná jednotka, jelikož používá dvouhmotový setrvačník. Potěší i tichostí chodu a zejména promptní odezvou na pedál plynu. Chová se výrazně lépe než 1.4 TSI i 1.2 TSI. Jde o extrémně povedený agregát, jehož přítomnost v Octavii lze brát pozitivně.
Jeden z konstruktérů se nám svěřil, že některé výpočty při vývoji nového koncernového motoru dělali specialisté z Česany. Slabší 1.5 TSI s VGT turbem se s největší pravděpodobností nebude nabízet pro vozy Audi, protože je pro ně příliš slabá.
Podrobný test modernizovaného Golfu si přečtěte tady.