Evropský automobilový bestseller se mění. VW Golf poražen, mezi nejlepšími i Octavia

Škoda Octavia se dostala mezi 10 nejprodávanějších aut Evropy za první čtvrtletí letošního roku.
10. Škoda Octavia - 44 265 ks (meziročně +2 procenta)
9. Volkswagen Tiguan - 44 429 ks (+11 procent)
8. Citroën C3 - 48 720 ks (+30 procent)
7. Volkswagen T-Roc - 49 356 ks (+25 procent)
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
10. 5. 2021 6:02
V lednu ani únoru Volkswagen Golf evropskému trhu nedominoval, v březnu se na trůn těsně vrátil. Přesto to nestačilo. Německý kompakt přišel v prvním čtvrtletí roku 2021 o pozici nejprodávanějšího automobilu v Evropě. Na pomyslném trůnu jej vystřídal Peugeot 208. Také pořadí za touto dvojicí je přitom zajímavé, a to i z českého pohledu.

3 045 703 automobilů se podle údajů analytické společnosti Jato Dynamics prodalo od ledna do března roku 2021 v Evropě, respektive na 26 trzích, které sleduje. Oproti loňskému roku jde ve stejném období o jednoprocentní nárůst, což naznačuje stagnaci, případně spíše mírně pozitivní trend. Pandemie onemocnění covid-19, kvůli které byla v Evropě značnou část uplynulého i letošního roku zavřená dealerství a loni na jaře stály i závody automobilek, se totiž na prodejích výrazněji podepsala až v březnu 2020.

Leden a únor, na rozdíl od letoška, byly loni ještě nezasažené globální pandemií. I přes jednoprocentní růst bylo nicméně letošní první čtvrtletí prodejně nejslabší od roku 1986 - nepočítáme-li samozřejmě loňský rok. A dá se předpokládat, že ekonomický propad v důsledku pandemie, s čímž je spojen i pomalejší prodej nových aut, bude ještě nějakou dobu doznívat.

V prvním čtvrtletí roku 2021 nicméně rostla také řada důležitých trhů. Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) si tak Francie meziročně polepšila o 21,1 procenta na téměř 442 tisíc prodaných automobilů, Itálie rostla o 28,7 procenta na necelých 447 tisíc automobilů, a Švédsko si dokonce polepšilo o 37,4 procenta na bezmála 91 tisíc prodaných automobilů.

Deset největších trhů v Evropě za první čtvrtletí roku 2021

Země Počet prodaných kusů Meziroční změna
1. Německo 656 452  -6,4 %
2. Itálie 446 978  +28,7 %
3. Francie 441 791  +21,1 %
4. Velká Británie 425 525  -12,0 %
5. Španělsko 186 061  -14,9 %
6. Belgie 119 237  -6,4 %
7. Polsko 117 865  +9,5 %
8. Švédsko 90 870  +37,4 %
9. Nizozemsko 80 885  -21,6 %
10. Rakousko 63 522  +16,2 %

Evropská jednička, Německo, nicméně kleslo v prvních třech měsících letošního roku o 6,4 procenta, a jen lehce tak překonalo 656 tisíc prodaných aut. Nedařilo se ani Velké Británii, která si pohoršila o 12 procent na 425,5 tisíce automobilů. Doplňme ještě, že největší pokles z evropských trhů, kde se prodalo alespoň 20 tisíc automobilů, zaznamenaly Portugalsko, Rumunsko, Nizozemsko a Španělsko. Česká republika si pohoršila o 1,3 procenta.

Jak jsme naznačili již v úvodu, podle dat Jato Dynamics z 26 evropských trhů se nejprodávanějším autem za první tři měsíce nestal Volkswagen Golf. Ten protentokrát obsadil druhé místo s 57 tisíci kusy a meziročním propadem 22 procent. Na jeho poklesu se mimo jiné podepsaly odstávky ve výrobě způsobené nedostatkem čipů (s tím se však potýkají i další výrobci) i jiných dílů. Psali jsme o tom už v souhrnu prodejů za leden letošního roku.

První místo si tak mezi novými osobními auty připsal Peugeot 208, který naopak meziročně o 21 procent rostl a záskal i únorové prvenství. Mimochodem Golf byl nejprodávanějším autem v Evropě v březnu a celkově třetí Toyota Yaris pro změnu v lednu. Každé ze tří nejpopulárnějších aut si tak odvezlo jedno dílčí prvenství.

Na kompletní desítku nejoblíbenějších osobních aut na evropském trhu se můžete podívat do galerie v úvodu článku, vypíchněme však ještě desáté místo. Tam je totiž Škoda Octavia, které se povedlo polepšit si meziročně o dvě procenta.

Jakkoliv tedy prodejům za první tři měsíce roku vévodí auta se spalovacím motorem, zájem o elektromobily v Evropě stále roste. Oborový magazín Automotive News Europe s odvoláním na data Jato Dynamics uvádí meziroční nárůst prodejů elektrických aut o 55 procent na 197 157 kusů v průběhu prvního čtvrtletí.

Také podle ACEA podíl elektrických aut roste. Jestliže za první tři měsíce roku 2020 představovaly elektromobily 3,7 procenta všech prodaných aut v Evropské unii (EU), letos je podíl už 5,7 procenta. Pro kontext uveďme, že letos se v zemích EU prodalo 2 560 330 automobilů, loni jich bylo 2 480 186. Roste i podíl plug-in hybridů - z 3,1 na 8,2 procenta - a hybridů. Z 9,4 poskočil na 18,4 procenta. Nejpopulárnější zůstávají benzinová a naftová auta, jejich podíl ale z 82,2 spadl na 65,4 procenta.

Částečně na tom mají podíl štědré pobídky, jež některé státy nabízejí zákazníkům při koupi elektrického či plug-in hybridního automobilu. Zároveň ale postupně roste zastoupení elektrifikovaných variant v nabídkách jednotlivých automobilek - mimo jiné i kvůli tlaku evropských orgánů na snižování flotilových emisí. Naopak třeba naftové agregáty z některých segmentů právě kvůli vyšším emisím v kombinaci s nižší poptávkou úplně vymizely.

Nejprodávanějším elektromobilem se v Evropě podle Jato Dynamics stala Tesla Model 3 s 30 428 prodanými kusy a více než padesátiprocentním meziročním růstem. Následují dlouholetá jednička Renault Zoe s 12 383 prodanými vozy a Volkswagen ID.3 s 11 458 kusy. Čtvrté je Hyundai Kona Electric, vyráběné i v Nošovicích, s 10 573 prodanými vozy a pátá Kia e-Niro si připsala 9883 prodaných automobilů za leden až březen roku 2021.

Evropský trh v březnu

Krátce ještě zmiňme situaci na evropském trhu v březnu. Výrazně totiž meziročně stoupl počet prodaných aut - podle Jato Dynamics z 842 094 na 1 374 313. Stále však jde o prodejně nejslabší březen od roku 2013.

44,8 procenta registrovaných modelů v březnu spadalo do segmentu SUV, druhá malá auta zaznamenala podíl 17,4 procenta a třetí kompakty 15,4 procenta. Jen to tak potvrzuje trend nastolený nejen v prvních měsících letošního roku, ale i posledních letech, kdy SUV postupně zcela převálcovala "tradiční" segmenty.

Nejprodávanější auta v Evropě za březen 2021

Model Počet prodaných kusů Meziroční změna
1. Volkswagen Golf 26 265  +12 %
2. Peugeot 208 25 429  +169 %
3. Opel / Vauxahll Corsa 24 540  +106 %
4. Tesla Model 3 23 755  +55 %
5. Toyota Yaris 23 033  +91 %
6. Volkswagen T-Roc 21 772  +96 %
7. Citroën C3 21 426  +223 %
8. Renault Clio 21 219  +59 %
9. Peugeot 2008 20 960  +271 %
10. Fiat 500 20 832  +159 %

Nejprodávanějším autem byl v březnu Volkswagen Golf s 26 tisíci kusy, za zmínku stojí ale především čtvrté místo Tesly Model 3 za skoro 24 tisíc prodaných kusů. Mezi tyto dva modely se dostaly ještě Peugeot 208 a Opel Corsa. Asi nepřekvapí, že nejoblíbenějším elektromobilem byla v březnu Tesla Model 3, nejpopulárnějším plug-in hybridem pro změnu Volvo XC40.

V úvodní galerii najdete 10 nejprodávanějších aut v Evropě za první čtvrtletí roku 2021 podle dat Jato Dynamics.

 

Právě se děje

Další zprávy