Vrcholné Audi S8 se snaží přechytračit české silničáře. Má na to speciální podvozek

Vrcholné Audi S8 se snaží přechytračit české silničáře. Má na to speciální podvozek
Audi S8 je vrcholnou verzí vlajkové lodi A8. Ta nedávno podstatně rozšířila nabídku motorů, kromě šestiválcového dieselu je v nabídce i benzinový třílitr, dva osmiválce (diesel a benzin), benzinový plug-in hybrid a právě osmiválcový vrchol S8.
Oproti dalším "es-modelům", které dostaly naftové šestiválce (S4, S5, S6 nebo S7). S8 nadále jezdí na benzin, její dvojitě přeplňovaný osmiválec má 420 kW.
Kromě toho ale auto nabízí standardně také chytrý prediktivní podvozek, který pomocí kamery předem reaguje na nerovnosti na silnici.
Silnou stránkou je perfektně zpracovaný a ergonomicky dotažený interiér, který postrádá kudrlinky a pozlátko BMW nebo Mercedesu. Evropskému vkusu ale může vyhovět více. Zobrazit 47 fotografií
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
16. 5. 2020 6:28
Věděl to již bývalý prezident Václav Klaus, luxusní auto nesmí drncat. V roce 2007 tak ospravedlňoval, proč přijel na návštěvu továrny v Kvasinách v Audi A8 místo ve vládním Superbu. Audi podle něj prostě o něco méně drncalo. V Ingolstadtu si teď vzali prezidentova slova k srdci, nová S8 má drncat ještě méně.
Další trik chytrého podvozku: při otevření dveří se zvedne, aby se do auta lépe nastupovalo a z něj vystupovalo.
Další trik chytrého podvozku: při otevření dveří se zvedne, aby se do auta lépe nastupovalo a z něj vystupovalo. | Foto: Martin Přibyl

Klíčem k tomu, aby se na sportovní verze ingolstadtské vlajkové lodě vznášela po českém tankodromu jako na obláčku, je podvozek označený zkratkou PAS, Predictive Active Suspension. O co se jedná?

V zásadě jde o vzduchový podvozek, který je na každém závěsu doplněn o elektromechanický aktuátor. Tenhle aktuátor pak umožňuje každé kolo nezávisle zvednout nebo přitlačit k silnici. Díky tomu se dají dělat věci: v každé jízdní situaci lze přesně ovládat pohyby karoserie, lze aktivně potlačovat náklony v zatáčkách, dokonce se do nich naklánět, jako to dělají motorkáři.

Celý systém ještě doplňuje kamera, která sleduje povrch silnice, a podvozek na jednotlivé nerovnosti připraví. Je na to připraven speciální jízdní režim označený Comfort+, může ale takto komplikovaná technika fungovat?

Reklamou na PAS je to, jak si S8 poradí se zpomalovacími prahy (ideálně těmi vybudovanými z dlažby, ne žlutočernými plastovými kostitřasy). Když ho kamera uvidí, zvedne předek vozu o pět centimetrů a posádka pomalu ani neví, že by auto něco přejelo. Kamera jen potřebuje dostatečný rozhled, "spícího policistu" musí vidět včas, jakmile se práh objeví hned za zatáčkou, je přejezd prahu znát o poznání více.

Ale co ony typické výtluky, propadlé kanály, rozbité dilatační spáry? Audi S8 nezamaskuje, že jezdí na vzduchu, dlouhé vlny vymaže, úzké a ostré nerovnosti jsou již znát. Ne však tak, aby to kohokoli na palubě iritovalo, jen málo aut se s českým silničářským šlendriánem dokáže na 20" discích vypořádat lépe.

Palubní deska Audi je účelná, chybí ji kudrlinky BMW nebo Mercedesu. Zpracování je na jedničku.
Palubní deska Audi je účelná, chybí ji kudrlinky BMW nebo Mercedesu. Zpracování je na jedničku. | Foto: Martin Přibyl

Znát je to hlavně na okresce, po těch si S8 doslova letí, hrboly ji nerozhazují a zůstává příkladně stabilní a pohodlná. A to i (a především) v dynamickém jízdním režimu.

S8 je ostatně sportovní verzí modelu A8, a tak se nabízí otázka, jestli ona honba za pohodlím (my se ještě nezmínili o odhlučnění, které má za následek to, že ve 140 máte pocit, jako byste jeli stovkou?) nevyústila v mdlý projev v zatáčkách.

Nevyústila. Top Audi je rychlé jako blesk, ať už má před sebou prázdný autobahn, nebo volnou okresku. V táhlých obloucích je neochvějně jisté, v utažených vlásenkách obratné, jako by ani náhodou nemělo na délku 5,2 metru. Na výjezdu ze zatáčky stačí přidat plyn, a "es-osmička" dokonce ukáže ochotu pohodit svou dlouhou zádí.

I zde se projevuje pokročilá technika, auto má natáčení zadních kol, které ve vysokých rychlostech zvyšuje stabilitu a v těch nižších naopak obratnost. Pomáhá i rychlé řízení s proměnným převodem, které je na dálnici pomalé, aby řidič nevandroval po drobném zavadění o volant v pruhu, ale přitom se v serpentinách neuručkoval. A třešničkou na dortu je pohon všech kol s aktivním sportovním diferenciálem, který žongluje s přenosem síly, aby zajistil tu nejlepší trakci pro každou situaci.

Karbonkeramické brzdy stojí u S8 téměř čtvrt milionu, do limuzíny se ale úplně nehodí.
Karbonkeramické brzdy stojí u S8 téměř čtvrt milionu, do limuzíny se ale úplně nehodí. | Foto: Martin Přibyl

Bezpečnost mají na starosti i neúnavné karbonkeramické brzdy za 246 400 korun. Ve sportovním režimu svoje opodstatnění mají, v tom komfortním o nich již trochu pochybujeme. Záběr pedálu je poměrně krátký a dávkování jejich účinku zbytečně komplikované a dobrzdění nebývá ideální. Doporučujeme ušetřit a zůstat u oceli.

Jinak se na S8 jen těžko hledají chyby a důkazem je i motor. Dvojitě přeplňovaný osmiválec je v prvé řadě silný jako býk. Pod dvěma tisíci otáček se s ním S8 nonšalantně nese, nad touto metou přichází vytrvalý hutný zátah a nad čtyřmi tisíci se řidičova záda důkladněji seznámí s opěrkou a okolí za okénky se rozmaže. Zrychlení z nuly na sto zabere 3,8 vteřiny, kdo potřebuje víc?

Osmistupňové převodovce se přitom snad ani nevyplatí mluvit pádly na volantu do řemesla. Ve sportovním režimu je téměř vždy v optimálních otáčkách.

Dynamika osmiválce by měla být podle očekávání vykoupena vysokou spotřebou. Tak hrozné to ale není. Pokud se řidič nikam nepožene, zvládne S8 jezdit v příměstském provozu za jedenáct až dvanáct litrů, na dlouhých dálničních cestách se bude pohybovat okolo deseti. Audině pomáhá i mildhybridní systém, po dálnici si tak auto plachtí s vypnutým motorem a tím šetří drahocenný benzin s oktanovým číslem 98, který má předepsaný.

Cestující vzadu mohou pomocí tabletu ovládat sedadla nebo audio.
Cestující vzadu mohou pomocí tabletu ovládat sedadla nebo audio. | Foto: Martin Přibyl

S novou S8 se Audi povedlo něco, o co se německá značka snažila již dlouhou dobu. Směle se s ním může postavit BMW řady 7 nebo Mercedesu třídy S. Zatímco dříve A8 na ně trochu ztrácela, nyní se komfortem vyrovná Mercedesu a dynamikou BMW. Nechybí jí ani kvalitně provedený, technicistní interiér, vzadu nabídne v "krátké" verzi o něco více místa než německá konkurence a technicky je na špici. Potvrzují to třeba skvělé laserové světlomety nebo funkční adaptivní tempomat a další asistenční systémy.

Vcelku objektivně S8 patří mezi nejlepší auta na trhu, což ale také neznamená, že by to bylo auto pro každého. Do Ikey s ním nepojedete, protože se nedají sklopit zadní sedadla, a i když je kufr poměrně velký, rozložená skříň se do něj nevejde.

A pak je tu pochopitelně cena. Bez příplatků vyjde S8 na necelých 3,5 milionu, vyšperkovaná verze na obrázcích je ještě o milion dražší, byť na tom mají takřka čtvrtinový podíl i ony karbonkeramické brzdy, na devadesát tisíc vyjdou laserová světla.

Audi S8

Motor: benzinový 8válec, 3996 cm3
Výkon: 420 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 800 Nm při 2000-4500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s
Kombinovaná spotřeba: 11,3 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 505 l 
Cena: od 3 493 000 Kč

Na druhou stranu, pokud už máte podobné peníze a chcete je utratit za luxusní německý sedan, u BMW nebo Mercedesu dostanete podobný nebo vyšší výkon ještě za více peněz a pod čtyři miliony se bez příplatků nedostanete. Mezi auty v ceně lacinějšího pražského bytu je tedy S8 ještě pořád výhodnou nabídkou.

 

Právě se děje

Další zprávy