BMW X7 je Karlštejn na kolech. Jak se jezdí s největším evropským SUV?

BMW X7.
Pompézní a ortodoxně svislá příď se vymyká aerodynamickým trendům současnosti.
Rozvor náprav dosahuje úctyhodných 3,1 metru.
Z jiných úhlů design nebudí zdaleka tolik emocí jako zepředu.
Většina uživatelů nejspíš nesjede z asfaltu, ale rezervy podvozku jsou uklidňující.
Foto: BMW
Martin Frei Martin Frei
4. 5. 2020 6:02
Není od věci se čas od času podívat do Ameriky a srovnat si měřítka. Nebo se aspoň v Evropě projet americkým autem, což nás právě čeká. Nové X7 je nejameričtější BMW v historii a s délkou 5,15 metru jde o největší SUV evropské značky. Audi Q7 přerůstá o deset centimetrů, Range Rover o patnáct. Nakažlivou pohodu Miami míchá s bavorsky obratným podvozkem a perfekcionismem v kabině.

"Proč tak velké auto?" zeptá se sám sebe spořivý a skromný Čech. "A proč ne," zní jednoduchá americká odpověď. Kdo byl za velkou louží aspoň chvíli, pochopí. Potkáte tam povozy ještě větší. Třeba Cadillac Escalade ESV přerůstá X7 o dalšího půl metru. Ovšem kdo ho řídil, ví, že americká jednoduchost má své nevýhody. Suverénní nadhled nad ostatním provozem provázejí poněkud hrubozrnné manýry rámového podvozku z pick-upu pro zelináře.

A právě tady je kouzlo X7. Do výsostně americké třídy obřích SUV vnáší evropskou jemnost, úctu k detailu a kvalitu zpracování. To vše v příznačném kontrastu k obhrouble tesanému zevnějšku. Obří svislá maska si s Cadillakem nezadá, a i když druhý pohled ze všech úhlů odhalí promyšlenou harmonii křivek i proporcí, design je až okatě zjednodušený na dřeň a navenek sofistikovanost nedává najevo.

Foto: BMW

Po vyšplhání dovnitř se otevře svět luxusu ve stylu limuzín bavorských ministrů. Ano, i Range Rover umí čalounit jemnou kůží, i Mercedes digitalizuje palubní komfort. Ale nakonec je to BMW, kdo všechno dovádí nejdál. Plasty nedonutíme ke skřípání ani násilím, menu informačního systému je vzorně přehledné a k tomu božská přední sedadla, u nichž si můžete nastavit sklon opěradla zvlášť v bedrech a zvlášť pod lopatkami. Škoda jen že jako ostatní i BMW šetří na hlavních přístrojích a poctivé analogové ručičky nahrazuje lacině působícím displejem.

Nová X7 vznikla prodloužením známého typu X5. Celkově o třiadvacet centimetrů, o třináct se natáhl i rozvor. V kabině je tedy místa jako v zájezdovém autobusu. Základní provedení je sedmimístné, cestující zcela vzadu se usadí pohodlněji než třeba v Kodiaqu, a ještě za nimi zbude místo na pár cestovních tašek.

Testovaná verze je jen šestimístná, pasažérům druhé řady dopřeje samostatná křesílka s loketními opěrkami. Všechno je samozřejmě ovládané elektricky a dlouhý posuv druhé řady umožňuje jak snadné nastupování dozadu, tak zvětšení kufru. Víc místa a pohodlí už najdete jen v obytných autech.

Na rozdíl od nich se ovšem X7 vodí po silnicích všeho druhu jako všechny bavoráky. Ovladatelnost je vzhledem k rozměrům téměř nepochopitelná, v našem případě jí pomáhá také příplatkové řízení zadních kol. Nerovnosti přejíždí s naprostým klidem a nic si nedělá ani z toho, když se setká víc úkolů najednou, třeba hrboly v zatáčce při brzdění z kopce. Vzhledem k tomu, jak vysokou karoserii přitom zavěšení drží na uzdě, smekáme poprvé. A že auto nebouchá ani na kolech neuvěřitelné ráže 22 palců, smekáme podruhé.

Foto: BMW

Ne že by snad X7 bylo stejně sportovní jako menší modely značky. Pérování je konejšivě vláčné, řízení bezstresově lehké, s rozvorem tři metry deset si musíte do úzkých zatáček nadjíždět a dvoumetrová šířka bez zrcátek znamená, že okresky potřebujete sami pro sebe. Ale právě tohle všechno dohromady se suverénním nadhledem podvozku tvoří dohromady podmanivý koktejl, jaký jinde nezažijete. Amerika po bavorsku, Bavorsko po americku.

K Divokému západu patří benzinový pohon, v našem případě přeplňovaný třílitrový šestiválec. Výkon 250 kW budí na papíře adrenalin, ale na hmotnost přes dvě tuny je spíše akurátní. Třígeneračnímu furgonu dodá svižný odpich, ale nejvíc přesvědčí plynule spodovým tahem bez nutnosti vytáčení, sametovou jemností a intuitivními reakcemi na plyn. Uvolněně nesportovní povaha auta k ničemu ostřejšímu ani neláká.

BMW X7 xDrive 40i

Motor: benzin 6válec, 2998 cm3
Výkon: 250 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 450 Nm při 1550-4500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 245 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Kombinovaná spotřeba: 8,7 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 326/750 l 
Cena: od 2 270 000 Kč

Klidná a plynulá jízda skončila po týdenním testu spotřebou necelých třinácti litrů. Je to hodně, nebo málo? S dieselovým Mercedesem GLE jsme se nedávno pohybovali kolem deseti až jedenácti litrů nafty, což je rozdíl, který při startovní ceně 2,27 milionu korun nehraje roli. Pořád platí, že tahle auta žerou za dva hatchbacky, a je dobře, že rozdíl neroste, přestože Golf nebo Focus jsou úspornější než kdy dřív.

Testovaný vůz se všemi příplatky vyšel na 3 137 900 Kč. Třeba zmiňovaná komfortní sedadla s jemnou kůží v paketu se stříbrnými střešními lištami, kovovými doplňky v kabině a 22" koly stojí 110 tisíc, strop čalouněný alcantarou čtyřicet sedm. Inu, Amerika se vším všudy. Včetně toho, že auto samo ve Státech startuje o 400 tisíc níž a litr benzinu stojí šestnáct kaček.

 

Právě se děje

Další zprávy