Volvo má airbag i pro chodce. Zabrání nárazu do sloupků

Radek Pecák Radek Pecák
9. 3. 2012 5:30
Do rychlosti 35 kilometrů v hodině dokáže před chodcem vůz zastavit sám
Foto: Volvo

O Volvu V40 se v Ženevě na výstavišti Palexpo, kde je v plném běhu světový autosalon, mluví hodně.

Nejen kvůli jeho označení, které evokuje klasický kombík,  ale ve skutečnosti jde o klasický hatchback.

Tvůrci vozu se totiž chlubí, že opět posunuli úroveň bezpečnostní výbavy automobilů na zcela jinou úroveň.

Například díky airbagu pro chodce, který je v sériovém voze použit vůbec poprvé. Pokud už nelze zabránit srážce buď zásahem řidiče nebo nouzového brzdového asistentu (viz níže), po střetu nárazníku s chodcem se aktivuje airbag umístěný mezi čelním oknem a hranou kapoty.

Takto svůj počin Volvo prezentuje na velkoplošné obrazovce na ženevském autosalonu.
Takto svůj počin Volvo prezentuje na velkoplošné obrazovce na ženevském autosalonu. | Foto: Aktuálně.cz

Po aktivaci se jednak kapota nadzvedne a jednak airbag zakryje spodní okraj čelního skla a také oba takzvané A sloupky, které jsou z velmi tvrdého a tudíž nedeformovatelného materiálu. Hlavě a dalším částem chodcova těla tedy hrozí menší nebezpečí poranění.

Podíl chodců na smrtelných dopravních nehodách je 14 procent

Volvo k tomuto technickému řešení přistoupilo po rozboru statistik, z nichž vyplynulo, že 14 procent mrtvých při dopravních nehodách v Evropě tvoří chodci, v Číně dokonce plnou čtvrtinu.

Velké části střetů s chodcem navíc vůz dokáže sám zabránit díky systému nouzového brzdění. Tento systém detekuje chodce vstupující na vozovku v přední části vozidla.

Nejprve nechá prostor řidiči, ale když nereaguje včas, začne sám brzdit. Až do rychlosti 35 kilometrů v hodině dokáže srážce s chodcem zcela zabránit a při vyšší rychlosti alespoň snižuje následky.

V autě jsou i další bezpečnostní systémy.
V autě jsou i další bezpečnostní systémy. | Foto: Volvo

Unikátní bezpečnostní technologie využívá složitou technologii. Mezi součásti patří radarová jednotka, která je integrována do přední masky chladiče a také kamera na úrovni vnitřního zpětného zrcátka.

Řidič nejprve dostane prostor na reakci

Úkolem radaru je detekce všech objektů v přední části vozidla a měření vzdálenosti k nim. Kamera pak rozpoznává jednotlivé typy objektů, k nimž se vůz přibližuje.

Pokud hrozí střet, nejprve se rozezvučí zvukové upozornění a současně začne červeně blikat světlo na head up displeji na předním skle. Červená barva byla zvolena proto, že se podobá barvě brzdových světel jiných vozů, na jejichž spatření obvykle řidiči reagují brzděním.

Volvo samozřejmě chrání i posádku uvnitř. Například má varování před vozem v mrtvém úhlu, parkovací senzory umí varovat i před pohybujícím se předmětem napříč jízdní drahou při couvání, sleduje únavu řidiče, čte dopravní značky a také samočinně udržuje vozidlo v příslušném jízdním pruhu. 

 

Právě se děje

Další zprávy