Pozlacený dřevěný kočár tažený osmi grošáky: od roku 1821 a krále Jiřího IV. nedílná součást korunovace každého britského krále či královny. A jinak tomu nebude ani 6. května, kdy bude do úřadu oficiálně uveden Karel III., který usedne na trůn po loni zesnulé královně Alžbětě II. Jeden ze symbolů královské rodiny se pravidelně objevuje i v populární kultuře, naposledy se jej chopila značka Matchbox.
Ta je známá především výrobou zmenšenin reálných i vymyšlených automobilů a letos si připomíná 70 let od svého založení britskou firmou Lesney. Je přitom příznačné, že už před 70 lety u příležitosti korunovace Alžbety II. vyrobila britská firma repliku královského kočáru. Tehdy se jich prodal milion, což bylo dost na to, aby se povedlo naplno rozjet značku Matchbox.
"Designér firmy Lesney Jack Odell už dříve lpěl na nejmenších detailech, až tento kočár tažený koňmi - často používaný také jako ozdoba dortu při oslavách korunovace královny Alžběty II. - ho nasměroval k ultraminiaturizaci," doplňuje autor knihy Britain’s Toy Car Wars Giles Chapman. Publikace se věnuje modelům britských značek Matchbox, Corgi a Dinky.
Sedmdesátiletý model má na délku 11,8 centimetru, o dva roky dříve ale vznikl větší model kočáru s délkou 40 centimetrů. Kvůli nedostatku materiálu vinou korejské války ale na jeho sériovou výrobu nikdy nedošlo. Firma Lesney se po smrti krále Jiřího VI. a blížící se korunovaci Alžběty II. rozhodla větší model oprášit a vyrobila jich nakonec několik stovek - pak si však všimla, že v kočáře je figurka zesnulého krále. Nejprve to vyřešila tak, že figurku uřízla po kolena, následně ale přišla se zmíněným menším modelem. Toho většího nakonec vzniklo přes 33 tisíc kusů.
Letošní provedení kočáru s osmi koňmi je v lecčem jiné. Především je detailnější, nástroje na výrobu modelů, i když 64krát zmenšených oproti originálu - to znamená, že má na délku 23 centimetrů -, se za sedm dekád výrazně posunuly. Také samotné přípravy nástrojů na odlití modelu byly nepoměrně delší. Julian Payne z Matchboxu pořídil při návštěvě královské konírny, kde je kočár zaparkovaný, přes sto fotek, které spolu s hodinami dostupných záběrů designéři zkoumali.
Propracovat konečný vzhled a provedení modelu zabralo údajně čtyři měsíce a k jeho dokončení byly použity mimo jiné třeba díly z 3D tiskárny nebo prostorové skeny původního velkého kočáru. Nebyl to nakonec ale proces návrhu, kterým se novinka od sedmdesát let starého originálu odlišila nejvíce.
Naopak jde o vzácnost. "Protože jde o výrobu na objednávku, očekáváme, že kočár bude jedním z nejexkluzivnějších modelů Matchbox vůbec," říká Roberto Stanichi šéf sekce vozidel v Mattelu, který značku Matchbox vlastní. Jeden kus pak vyjde na 60 dolarů (asi 1280 korun) - například podobně "exkluzivní" modely aut sesterské značky Hot Wheels vycházejí zhruba na třetinu. Objednávky Matchbox přijímá do 22. května, dodávky začnou nejpozději koncem března příštího roku.
Nechybí již naznačená řada detailů: koně mají barevné obtisky otěží, na čtyřech z nich sedí figurky obsluhy kočáru, přední kola jsou natáčecí, všechna kola se také točí a v kočáře s červeným interiérem jsou vidět figurky krále Karla III. i jeho matky Alžběty II. Poprvé u kočáru od Matchboxu pak nechybí okna, je také možné ho od koní úplně odpojit. Na střeše jsou stejně jako u originálu tři "andělíčci" reprezentující Anglii, Skotsko a Irsko - tři země Spojeného království.