Téma aut, která umí sama řídit, v posledních letech nabírá na aktuálnosti. Prakticky každý velký hráč na trhu vyvíjí autonomní vozidlo a některé automobilky ho už testují v provozu. Před pouhým měsícem si autonomní řízení patentoval například Volkswagen, jen před pár dny dceřiná firma Otto patřící Uberu realizovala s nákladním vozem Volvo vybaveným bezpilotním řízením 200 km dlouhou cestu s více než 50 000 plechovkami piv Budweiser.... Také redakce Aktuálně.cz se svezla na české dálnici samořídícím autem. Technologii totiž vyvíjí firma Valeo sídlící v Praze Hloubětíně.
Bezpilotním řízením nákladních aut se však intenzivně zabývá nejen Uber a Volvo, ale například Mercedes-Benz. Právě v nákladní dopravě mají autonomní vozidla velkou budoucnost. Protože stroje mohou jet nonstop a nepotřebují přestávky na odpočinek, podle některých propočtů by logistické firmy ušetřily až 40 % nákladů. Na to přišel i největší japonský výrobce stavebních a těžebních strojů Komatsu, který rovněž vyrobil autonomní stroj pracující v těch největších dolech na světě.
O systém autonomního řízení se však také hojně zajímají ve vojenství. Ruská i americká armáda se pochlubily testováním autonomních strojů pro bojové účely, letos se s takovým stojem nesoucím jméno KrAZ předvedla ukrajinská firma Infocom. Pokud vám vozidlo něco připomíná, nemýlíte se. Základem je Ford F-550, z něhož zbylo šasi, přístrojová deska a zpětná zrcátka. Pancéřováním se nešetřilo a tento stroj, jenž nese název KrAZ Spartan, umí vyrazit do boje i dojet pro zraněného vojáka, aniž by ho kdokoli řídil. S pomocí radarů a armádou kamer je schopen jet sám rychlostí až 50 km/h.
O technologii bezpilotního řízení se pochopitelně zajímají dvě světové velmoci – Rusko a USA – a hledají co nejefektivnější způsob, jak ji využít pro armádní účely. Před časem se ruský vicepremiér pro zbrojní program Dmitrij Rogozin nechal slyšet, že se vyvíjí autopilotní systém pro tank T 90. A u ruské výroby ještě na chvíli zůstaneme. Firma KAMAZ už vloni provedla oficiální test nákladního vozu řízeného autopilotem, který má umět řídit i na silnicích pokrytých sněhem či za silného deště. Ruská automobilka Yandex, která s KAMAZem spolupracuje, letos představila koncept minibusu pro 12 osob, který je řízen bezpilotně.
USA ovšem nelení a testují vlastní systém. Ten se jmenuje AMAS (Autonomous Mobility Appliqué System) a testují ho v mnoha těch největších strojích americké armády. Ten však funguje tak, že vozidla jedou v konvoji. V prvním stroji sedí dva vojáci a udávají směr i rychlost celé kolony, ve které může jet až sedm vozidel, která už vojáci řídit nemusí. Vedle vágních informací, že armádní vozidla s bezpilotními systémy využívají laserové a ultrazvukové senzory, radary a kamery a všechny zjištěné informace porovnávají s detailními mapovými podklady, které jsou mnohem podrobnější než v běžných navigačních systémech v autech nebo mobilních aplikacích, se však podrobněji o fungování autopilotů v armádních strojích nedozvíme. Důvod je jasný, firmy nechtějí, aby vyzrazené informace pomohly konkurenci.
Je však evidentní, že autonomní systémy najdou uplatnění ve všech odvětvích dopravy a průmyslu. Dnes už jsme zvyklí na různé typy asistentů, které z řidičů částečně přebírají zodpovědnost. Přečtěte si čerstvý test nového Audi Q7, které umí do rychlosti 85 km/h samočinně brzdit před překážkou.