Válčit se bude bez vojáků. Armády světových velmocí vyvíjejí autonomní stroje

Eva Srpová Eva Srpová
31. 10. 2016 14:38
Samořiditelná vozidla dnes vyvíjí každá druhá automobilka. Velké uplatnění však autopilotní systémy budou mít jak v nákladní dopravě, tak především ve vojenství.
Systémy bezpilotního řízení vozidel zajímají armádu.
Systémy bezpilotního řízení vozidel zajímají armádu. | Foto: Shutterstock

Téma aut, která umí sama řídit, v posledních letech nabírá na aktuálnosti. Prakticky každý velký hráč na trhu vyvíjí autonomní vozidlo a některé automobilky ho už testují v provozu. Před pouhým měsícem si autonomní řízení patentoval například Volkswagen, jen před pár dny dceřiná firma Otto patřící Uberu realizovala s nákladním vozem Volvo vybaveným bezpilotním řízením 200 km dlouhou cestu s více než 50 000 plechovkami piv Budweiser.... Také redakce Aktuálně.cz se svezla na české dálnici samořídícím autem. Technologii totiž vyvíjí firma Valeo sídlící v Praze Hloubětíně.

Bezpilotním řízením nákladních aut se však intenzivně zabývá nejen Uber a Volvo, ale například Mercedes-Benz. Právě v nákladní dopravě mají autonomní vozidla velkou budoucnost. Protože stroje mohou jet nonstop a nepotřebují přestávky na odpočinek, podle některých propočtů by logistické firmy ušetřily až 40 % nákladů. Na to přišel i největší japonský výrobce stavebních a těžebních strojů Komatsu, který rovněž vyrobil autonomní stroj pracující v těch největších dolech na světě.

Stroje určené na práci v dolech mohou být řízené bezpilotně. Ušetří se tím, pracují totiž bez přestávky 24 hodin denně.
Stroje určené na práci v dolech mohou být řízené bezpilotně. Ušetří se tím, pracují totiž bez přestávky 24 hodin denně. | Foto: Komatsu

O systém autonomního řízení se však také hojně zajímají ve vojenství. Ruská i americká armáda se pochlubily testováním autonomních strojů pro bojové účely, letos se s takovým stojem nesoucím jméno KrAZ předvedla ukrajinská firma Infocom. Pokud vám vozidlo něco připomíná, nemýlíte se. Základem je Ford F-550, z něhož zbylo šasi, přístrojová deska a zpětná zrcátka. Pancéřováním se nešetřilo a tento stroj, jenž nese název KrAZ Spartan, umí vyrazit do boje i dojet pro zraněného vojáka, aniž by ho kdokoli řídil. S pomocí radarů a armádou kamer je schopen jet sám rychlostí až 50 km/h.

KrAZ Spartan je dílem ukrajinské firmy. Stroj je připraven vyrazit do boje bez vojáka za volantem.
KrAZ Spartan je dílem ukrajinské firmy. Stroj je připraven vyrazit do boje bez vojáka za volantem. | Foto: Shutterstock
Ruský tank T 90 možná dostane autopiliota.
Ruský tank T 90 možná dostane autopiliota. | Foto: Komatsu

O technologii bezpilotního řízení se pochopitelně zajímají dvě světové velmoci – Rusko a USA – a hledají co nejefektivnější způsob, jak ji využít pro armádní účely. Před časem se ruský vicepremiér pro zbrojní program Dmitrij Rogozin nechal slyšet, že se vyvíjí autopilotní systém pro tank T 90. A u ruské výroby ještě na chvíli zůstaneme. Firma KAMAZ už vloni provedla oficiální test nákladního vozu řízeného autopilotem, který má umět řídit i na silnicích pokrytých sněhem či za silného deště. Ruská automobilka Yandex, která s KAMAZem spolupracuje, letos představila koncept minibusu pro 12 osob, který je řízen bezpilotně.

KAMAZ vybavený autopilotem umí zastavit před překážkou a jet rychlostí 60 km/h i po silnici pokryté sněhem.
KAMAZ vybavený autopilotem umí zastavit před překážkou a jet rychlostí 60 km/h i po silnici pokryté sněhem. | Foto: Kamaz
Konvoj amerických armádních strojů. V prvním voze sedí řidič, další vozy už jedou jedou v tzv. vláčku.
Konvoj amerických armádních strojů. V prvním voze sedí řidič, další vozy už jedou jedou v tzv. vláčku. | Foto: Lockheed Martin

USA ovšem nelení a testují vlastní systém. Ten se jmenuje AMAS (Autonomous Mobility Appliqué System) a testují ho v mnoha těch největších strojích americké armády. Ten však funguje tak, že vozidla jedou v konvoji. V prvním stroji sedí dva vojáci a udávají směr i rychlost celé kolony, ve které může jet až sedm vozidel, která už vojáci řídit nemusí. Vedle vágních informací, že armádní vozidla s bezpilotními systémy využívají laserové a ultrazvukové senzory, radary a kamery a všechny zjištěné informace porovnávají s detailními mapovými podklady, které jsou mnohem podrobnější než v běžných navigačních systémech v autech nebo mobilních aplikacích, se však podrobněji o fungování autopilotů v armádních strojích nedozvíme. Důvod je jasný, firmy nechtějí, aby vyzrazené informace pomohly konkurenci. 

Je však evidentní, že autonomní systémy najdou uplatnění ve všech odvětvích dopravy a průmyslu. Dnes už jsme zvyklí na různé typy asistentů, které z řidičů částečně přebírají zodpovědnost. Přečtěte si čerstvý test nového Audi Q7, které umí do rychlosti 85 km/h samočinně brzdit před překážkou.  

 

Právě se děje

Další zprávy