Foto: V Paříži začnou příští rok jezdit taxíky bez řidiče. Budou pařížští taxikáři také protestovat?

Foto: V Paříži začnou příští rok jezdit taxíky bez řidiče. Budou pařížští taxikáři také protestovat?
Takhle budou autonomní taxíky Navya Autonom Cab vypadat v ulicích Paříže
Navya Autonom Cab je přes 2 m široký, necelé 2 m vysoký a 4,65 m dlouhý minivan s karoserií z kompozitních materiálů s posuvnými dveřmi na jedné straně.
Interiér nabízí tři samostatná sedadla ve dvou řadách proti sobě, každé disponuje bezpečnostním pásem, airbagy zde nejsou
Cestující budou sledovat údaje o své cestě (vzdálenost, předpokládaný čas příjezdu apod.) na podélném displeji u stropu vozidla
Foto: Navya
Jiří Kaloč
18. 11. 2017 10:23
V Paříži byl minulý týden představen prototyp robotického taxi bez řidiče, které se dokáže samostatně pohybovat po ulicích, nabírat zákazníky a převážet je na předem určené místo. Vozidlo s názvem Autonom Cab představila francouzská společnost Navya, která jej chce co nejdříve vyrábět a nabízet taxislužbám, půjčovnám nebo společnostem pro sdílení automobilů po celém světě. Základní cena se však blíží částce 300 tisíc Euro, což je v přepočtu bezmála 7,7 milionu korun. Podívejte se do naší galerie, jak vozidlo funguje. Najdete v ní také video, jak se autonomní taxi pohybuje v ulicích francouzské metropole.

Francouzská společnost vyvíjí a vyrábí autonomní vozidla včetně robotického ovládání a software ve Francii, konkrétně v Lyonu, další výrobní závod pak buduje v michiganském Saline.

"Jsme první společností, která vyvinula od základu čistě autonomní vozidlo. Všichni ostatní se zatím snažili o přizpůsobení stávajícího automobilu ovládaného člověkem. A chceme být také první společností, která bude nabízet kompletní portfolio autonomních vozidel," řekl při světové premiéře v Paříži generální ředitel společnosti Navya Christophe Sapet.

Šéf společnosti samozřejmě v autonomních vozidlech vidí budoucnost: "Představte si, jak budou vypadat města, až se po ulicích nebude pohybovat nic jiného než autonomní vozidla. Žádné dopravní zácpy nebo problémy s parkováním, mnohem méně nehod a výrazně méně znečištění."

A také se o přijetí vozidel bez řidiče veřejností nebojí. "Už nyní vidíme, že situace na trhu s automobily se rychle mění. Zejména u mladší generace nemá mnoho lidí řidičský průkaz a neláká je ani vlastnictví automobilu. Chtějí se však přesouvat z místa na místo 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a nechtějí za to tolik utrácet."

Autonomum Cab je podle něj zařízení, které by něco takového mohlo dokonale splňovat: "Pro obrovské množství lidí lze tímto způsobem zajistit zcela nové řešení individuální mobility." Mezi první potenciální zákazníky firmy Navya by mohly patřit společnosti Uber nebo autopůjčovny Hertz či Avis.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy