Up! nebude jen jeden. Vzniká i verze auta na pláž

Radek Pecák Radek Pecák
14. 9. 2011 11:09
Řada z těchto verzí se bude týkat i budoucí nejmenší Škodovky
Foto: Radek Pecák

Frankfurt, Bratislava - Volkswagen předpokládá, že umírněné tvary třídveřového modelu Up, který se ve světové premiéře představuje na frankfurtském autosalonu, nebudou vyhovovat všem. Proto na stejném pódiu jako sériové auto, které již na podzim s logem Volkswagen bude jezdit na německých silnicích a s logem Škoda v Česku, představuje i šest studií.

Hned dvě z toho jsou určeny na pláže a není příliš pravděpodobné, že by se nakonec v bratislavském závodě Volkswagen montovaly.

První z této dvojice nese název buggy up a odkazuje na auto, které se v 60. letech zrodilo z podvozku brouka za pomoci laminátových dílů. Koncept z 21.století je s délkou 3584 mm o trochu delší než sériově vyráběný uzavřený up! (+44 mm) a s 1672 mm také širší (+31 mm).

Up na mořské pobřeží
Up na mořské pobřeží | Foto: Radek Pecák

Výška buggy up! 1288 mm je samozřejmě mnohem nižší (-190 mm). Podlaha dvoumístného auta je vyztužená, vůz dostal jinou kapotu a záď.

Voda při dešti odteče sama

Střecha pochopitelně chybí, což ovšem v případě deště vadí jen posádce, na rozdíl od interiéru. Ten je z vodovzdorných materiálů, v podlaze jsou otvory pro odtok vody a také ze sedaček potažených neoprenem může voda odtéci.

Pod návrhem druhého z těchto plážových konceptů, tentokrát pojmenovaného Up! Azzura sailing team navrhli slavní italští designéři Giorgetto Giugiaro a Walter de Silva, kteří oba vyrůstali v přímořských oblastech.

Studie je zcela otevřená - nemá ani dveře, ani střechu.

Cross Up
Cross Up | Foto: Radek Pecák

Ve vnitřním prostoru jsou použity luxusní  materiály, které jsou opět vodovzdorné a připomínají výbavu luxusní jachty. Mezi tyto prvky výbavy patří například čtyři sedadla potažená modrobílou kůží, početné chromované prvky a přístrojová deska z mahagonu s vykládáním z javorového dřeva. Povrch je natřen umělou pryskyřicí.

Cross Up má 5 dveří

Další z konceptů už ale s velkou pravděpodobností skutečně budou v příštích letech ke koupi.

Ten první je Cross Up! Cross modely už mají v modelové řadě Volkswagen slušnou tradici (existuje CrossPolo, Cross Golf a CrossTouran) a není důvod se domnívat, že by se Up neměl prodávat v této verzi. Navíc tento koncept naznačuje, jak bude zřejmě již příští rok vypadat pětidveřový Up.

Oproti třídveřovému Upu má ten s dvojicí dveří na každém boku zcela odlišný poslední střešní sloupek. Zatímco u dvoudveřové  pás bočního prosklení vzadu v oblasti sloupku C stoupá, u čtyřdveřové verze je v rovině. Auto se tak již téměř podobá MPV.
Od třídveřové verze se Cross odlišuje také také o 15 mm vyšší světlou výškou.

Cross Up
Cross Up | Foto: Radek Pecák

Podobně jakjo má Fiat svoji Pandu 100 Hp, bude zřejmě také Volkswagen nabízet v blízké budoucnosti Up se stejným výkonem. Týkat se to bude verze odvozené od představovaného konceptu GT up. Zatímco běžné vozy Up budou mít maximální výkon 75 koní, tento dostane dalších 25 k dobru. To už je pro necelých 900 kilogramů vážící auto poměrně slušný příděl výkonu.

Konkurence pro Pandu 100 HP

GT up! má velký centrální otvor pro přívod vzduchu k motoru s voštinovou mřížkou, která se například používá i u modelu Golf GTI. Po stranách jsou dva vstupy pro přívod chladicího vzduchu k brzdám. Do těchto otvorů byly zapuštěny křídlovité světlomety LED pro denní svícení. Z boku jsou nápadné lakované boční prahy, černá vnější zpětná zrcátka a 17" kola z lehké slitiny s pneumatikami širokými 195 mm. Vzadu je střešní spoiler a na každé straně vozu jedna koncovka výfuku.

Poslední dvě odvozeniny upu hrají na ekologickou notu. Termín zahájení výroby první z nich také není příliš vzdálen. Jedná se o Eco up, který spaluje zemní plyn. Díky tomu a díky systému stop&start a rekuperaci brzdné energie by měl mít vůz emise pouze 79 gramů CO2 na kilometr jízdy, což by byl nový rekord pro vozy se spalovacím motorem.

Up s pohonem na zemní plyn
Up s pohonem na zemní plyn | Foto: Radek Pecák

Průměrná spotřeba paliva má být 3,2 kg zemního plynu na 100 km. Ujetí 100 kilometrů tedy přijde na pouhých 60 Kč (pokud ceny CNG zůstanou na podobných hodnotách jako  stály na počátku září).

Levná jízda na zemní plyn

Nádrže na zemní plyn jsou pod podlahou. Jejich celkový objem je 72 litrů / 11 kg CNG). Nádrž 1 je společně s rezervní nádrží na 10 litrů benzinu uložena před zadní nápravou, zatímco nádrž 2 využívá prostor určený původně pro náhradní kolo. Prostor pro cestující ani jejich zavazadla se tedy nijak nemění.

O tom, že elektrický up bude existovat, také zřejmě nikdo nepochybuje. Na IAA 2011 představuje Volkswagen studii tohoto automobilu s nulovými emisemi v podobě blízké sériovému provedení. Od ostatních verzí půjde rozpoznat díky obloukovitě uspořádaným diodám LED denních světlometů v nárazníku.  Zdrojem hnací síly je elektromotor s maximálním výkonem 60 kW (trvalý výkon 40 kW), který ve studii dosahuje nejvyšší rychlosti 135 km/h. Již od rozjezdu bude mít řidič maximální točivý moment 210 N.m.

S kapacitou akumulátoru 18 kWh lze v závislosti na stylu jízdy překonat vzdálenost až 130 kilometrů. Akumulátor je uložen pod podlahou.

 

Právě se děje

Další zprávy