Nejen provozovatelé lyžařských areálů mají radost, když napadne hodně sněhu. Z těch, kteří se zabývají výrobou doplňků pro automobily, se při sněhové nadílce radují také majitelé firem vyrábějících a prodávajících sněhové řetězy.
"Letos to sněžení přišlo v pravý čas," libuje si během současné sněhové kalamity šéf prodeje firmy Pewag Pavel Dušek. Vloni, když sněžilo už v říjnu, to podle něho bylo příliš brzo. To na koupi sněhových řetězů nikdo ani nepomyslel. Teď je situace opačná.
"Všichni teď volají, že chtějí hned řetězy. Zájem je z celé Evropy," říká během naší návštěvy ve výrobním závodě firmy, ve východočeském Vamberku, Dušek. Vyrábět proto plánovali i o víkendu.
Snox se sám utáhne
"Nejvíce lidé chtějí nejdražší typ Snox, což je novinka, se kterou jsme začali teprve vloni," informuje. Tento řetěz se díky pružné vnitřní obruči na kolo nasazuje podobně jako čepice na hlavu. Nemusí se nikde zapínat a navíc se vypne sám, jakmile se dá auto do pohybu.
"Letos vyrobíme zhruba 330 tisíc řetězů na osobní vozy, ale výrobu rozšiřujeme a příští rok by jich mělo být již přes půl miliónu," říká šéf prodeje a vysvětluje, že je to díky tomu, že se podařilo získat nová odbytiště.
Přitom řetězy se už nyní z Vamberku vyvážejí až třeba do Japonska.
Továrna ve Vamberku je prakticky jediná ze všech výrobců řetězů, která si většinu dílů vyrábí sama. Z drátu, který nakoupí buď v Bohumíně nebo jinde v Evropě, se ve stroji vytvoří profil článku a po svaření vznikne takzvaný nekonečný řetěz. V další fázi vznikají z kratších řetízků stopové křížem - to je právě ta část, která je na vrcholu pneumatiky a zabírá. Řetízky se ještě kalí a zinkují.
Budou si dělat i plastové díly
Pak začíná kompletace řetězu. Zatímco klasické řetězy, které je nutné na kole spojit a napnout, mají řetízky připojené na vnitřní obruč, která je z oplastovaného drátu„ v případě Snoxu je pružná obruč opletená textilií. "Museli jsme se proto naučit rozumět i textilním strojům," říká Pavel Dušek. Příští rok zřejmě začnou i s vlastní výrobou plastových dílů, které nyní nakupují od dodavatelů.
Až pedantsky působí přístup ke kvalitě. "Rozlišujeme, zda montáž zkušená pracovnice, u té se kontroluje namátkově jen zhruba každý desátý hotový řetěz. Za směnu jich přitom každá ze zdejších pracovnic smontuje 120," vysvětluje Dušek. U brigádnic a méně zkušených pracovníků prochází kontrolou každý řetěz. Lidi pak ještě překontroluje automatická váha. "Ta je nastavena tak citlivě, že dokáže poznat i to, zda například uvnitř nechybí návod na použití," tvrdí.
Samotné řetězy jsou samozřejmě také testovány. "Například musí vydržet hodinu jízdy rychlostí 50 km/hodině po suchém betonu," chlubí se Dušek. Výhodou většiny typů značky je pak to, že se řetězy dají obrátit naruby, a pokud je článek řetězu z horní strany obroušen, může se stejným způsobem ojet i spodní část.
Některé testy působí až úsměvně. Například se testuje i plastový obal řetězů tak, aby při mrazu -18 stupňů vydržel pád z výšky a nepraskl. "Přesto postupně přecházíme na textilní obaly," uzavřel Dušek.