Trh s novými auty se nastartoval. Škoda znovu drtí konkurenci, Hyundai je druhý

Nejprodávanějším autem v Česku je opět Škoda Octavia.
20. SsangYong Korando - 1134 ks (meziročně +55,77 %)
19. Kia Sportage - 1172 ks (meziročně -6,91 %)
18. Dacia Sandero - 1212 ks (meziročně -13,68 %)
17. Dacia Jogger - 1328 ks (meziročně +97,62 %)
Foto: Škoda Auto Polska
Jan Matoušek Jan Matoušek
7. 7. 2023 14:19
Zájem o nová auta po loňském propadu opět vzrostl. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) se prodalo skoro o 17 procent vozidel více než loni, alespoň částečně se automobilkám povedlo vyrovnat se s krizí s nedostatkem dílů, která prodeje brzdila ještě v loňském roce. Zpátky je zároveň dominance Škody Auto, která má hned šest nejprodávanějších modelů.

Po hubeném roce 2022, kdy se za šest měsíců prodalo necelých sto tisíc nových aut, se počet prodaných vozidel opět přehoupl přes šesticifernou hranici. Za leden až červen 2023 se podle dat SDA prodalo 115 548 nových aut. Více to naposledy bylo v posledním předcovidovém roce 2019. Meziročně pak necelých 116 tisíc automobilů představuje nárůst o 16,8 procenta.

Na první pohled se tedy zdá, že se automobilky zotavily z nedostatku dílů a tím i omezené výroby, což jsou faktory, s nimiž v posledních letech poměrně výrazně bojovaly. Stačí si vzpomenout na desítky tisíc nedokončených Octavií a dalších škodovek odstavených na letišti, protože v Mladé Boleslavi chyběly čipy i další komponenty.

Právě Škoda Auto zůstává neohroženým lídrem českého trhu, s 41 099 prodanými auty si meziročně polepšila skoro o 9,5 tisíce kusů a drží momentálně přes 35,5 procenta trhu. Nejoblíbenější zahraniční značkou zůstává Hyundai, který sice prodal více aut než loni, ovšem jen o necelé čtyři stovky. Jedním z důvodů stagnace je čekání na omlazené verze oblíbených nošovických modelů Tucson a i30, které automobilka už delší dobu nabízí jen ze skladových zásob.

Mezi deset nejoblíbenějších značek se po delší době dostalo také Audi, naopak vypadl Opel, který prodal skoro o sedm stovek aut méně než loni. Významně se propadly třeba i Honda, Ford, Seat nebo Jeep. Americký specialista na terénní auta zapsal skoro dvoutřetinový propad prodejů.

Naopak skokanem roku je podle statistik čínské MG, které za prvních šest měsíců zaregistrovalo přes tisícovku aut. Je však nutné připomenout, že loni touto dobou automobilka teprve vstupovala na trh a už ve druhé polovině loňského roku byla titulovaná jako jeden z největších skokanů roku. Dařilo se také zmíněnému Audi, výrazný nárůst dále zapsaly BMW, Lexus, Porsche, Suzuki, Subaru nebo také Tesla. Amerických elektromobilů se za půl roku prodalo 787 kusů.

Nejprodávanější značky v 1. pololetí roku 2023

Značka Prodeje Rozdíl oproti 2022
1. Škoda Auto 41 099 ks +29,74 %
2. Hyundai 10 498 ks +3,91 %
3. Volkswagen 9673 ks +19,97 %
4. Toyota 8529 ks +31,95 %
5. Kia 5886 ks +6,17 %
6. Mercedes-Benz 4647 ks +33,15 %
7. Dacia 4305 ks -3,76 %
8. Ford 3166 ks -20,23 %
9. BMW 3048 ks +31,61 %
10. Audi 2280 ks +28,09 %

Svaz dovozců automobilů mimochodem konečně začal vést statistiky i pro jednotlivé modely americké automobilky (ačkoliv spousta kusů nadále spadá do kategorie "nezařazené"). Víme tak například, že nejoblíbenější je v Česku SUV Model Y následované Modelem 3. Kopíruje to tak celoevropský trend, v němž právě Model Y patří průběžně mezi nejoblíbenější auta starého kontinentu. 

Právě počet elektromobilů - jejichž lídrem podle dat SDA zůstává Škoda Enyaq - opět vzrostl, když se jich za šest měsíců prodalo 2992 kusů, loni to bylo číslo o více než tisícovku menší. Centrum dopravního výzkumu, které prodeje elektromobilů doplňuje od roku 2014 právě o čísla Tesly z veřejně dostupných dat Ministerstva dopravy, nicméně tvrdí, že Tesla Model Y byla v prvním pololetí prodávanější než Enyaq: zaregistrováno mělo být 591 kusů. SDA uvádí jen 317 kusů. Jak jsme již napsali, spousta amerických elektroaut nadále spadá ve statistikách SDA do kolonky "nezařazené".

Podíl elektromobilů pak vzrostl na 2,59 procenta, což je více než třeba u modelů spalujících LPG, případně u plug-in hybridů. Klasických hybridů či mildhybridů se prodalo 16 814 kusů, což je o více než čtyři tisícovky více než loni.

Jako značkám vládne Škoda Auto, má její logo hned první šestice nejoblíbenějších modelů. Nejvýše je Octavia následovaná Fabií a Kamiqem. Nejoblíbenějším modelem od cizí značky je sedmý Hyundai i30. Ten se propadl o deset procentních bodů, což ho z třetí příčky degradovalo až na zmíněnou sedmou. Do desítky nejoblíbenějších se vešly ještě dva další modely zahraničních výrobců: Hyundai Tucson a Kia Ceed. Na 20 nejoblíbenějších nových aut v Česku se můžete podívat do galerie.

Dodejme rovněž, že každé čtvrté nové auto se prodá soukromníkům, zbytek připadá na firemní zákazníky. Nejoblíbenější kategorií jsou s velkým náskokem SUV.

Ojetin se do Česka dovezlo za pololetí přes 81 tisíc. Lehkých užitkových vozů se pak prodalo 10 726 kusů, o skoro dva tisíce více než loni. Zvýšil se i počet prodaných nákladních aut, naopak výrazněji se propadly autobusy. Pro některý z motocyklů se v první polovině roku rozhodlo 15 459 zákazníků, což meziročně představuje jen nepatrný nárůst. První je Honda, druhá čínská značka CF Moto a třetí Yamaha.

 

Právě se děje

Další zprávy