Test sněhových řetězů. Nejdražší propadly, sprej také

Radek Pecák Radek Pecák
26. 11. 2013 12:30
Německý autoklub ADAC: Textilní řetězy poslouží většinou velmi krátkou dobu.
S ocelovými řetězy je obtížnější manipulace, poslouží ale nejlépe
S ocelovými řetězy je obtížnější manipulace, poslouží ale nejlépe | Foto: Aktuálně.cz

Tradiční ocelové sněhové řetězy stále nic nepřekoná. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího testu německého autoklubu ADAC.

Specialisté tak zasadili ránu úvahám některých motoristů, kteří by si chtěli před cestou do hor usnadnit práci a koupit například textilní návleky či výrobky, které se pouze nacvakávají na disk kola.

ADAC ve svém testu prověřil sedm tradičních ocelových řetězů, dvě rychlomontážní verze a tři trakční pomocníky ze syntetického materiálu. Testované modely vykázaly i výrazný cenový rozdíl v rozpětí od zhruba šesti set do téměř 10 tisíc korun.

Všech sedm řetězů z oceli dosáhlo výsledku „dobrý", shrnuje výsledky testu Igor Sirota z tuzemského autoklubu ÚAMK, který s německým klubem ADAC spolupracuje.

Vítěz testu Pewag Servo
Vítěz testu Pewag Servo | Foto: Aktuálně.cz

Nezanedbatelnou předností klasických řetězů je i cena: V Česku se nejvíce testovaných typů prodává za částky v rozmezí dvou až tří tisíc korun. Platí to i o vítězi testu, kterým se staly řetězy Pewag Servo vyráběné v ČR.

Pozoruhodné je, že na "dobré" ohodnocení dosáhly i úplně nejlevnější řetězy, které se v ČR prodávají za zhruba 600 korun.

Textilní řetězy jsou jen provizorium

Naopak neuspěl naprosto nejdražší testovaný výrobek Thule K-Summit. "Došlo k uvolnění centrální matice. Navíc, tento výrobek sice vykázal na ledu dobré výsledky, na sněhu ale zklamal," vysvětluje Sirota.

Z textilních řetězů na hodnocení dobré dosáhl jedině Easy Grip Michelin. Potíž je v tom, že se velmi rychle opotřebuje. Ostatní dva "textilní řetězy" na tom byly ještě hůře.

Tyto řetězy neabsolvovaly celý test, protože se poruchaly.
Tyto řetězy neabsolvovaly celý test, protože se poruchaly. | Foto: Aktuálně.cz

Použití tekutých řetězů ve spreji pak ADAC nedoporučuje vůbec. "Nastříkaná vrstva produktu Snow Grip vydržela jen několikeré otočení kol - poté efekt zcela zmizel," dodává Sirota.

Testování bylo velice důkladné. Čtyřicetiprocentní váhu v celkovém hodnocení měla manipulace s řetězy při montáži i demontáži. 35 procenty se na celkovém výsledku hodnocení výrobku podílely vlastnosti na sněhu (setrvání vozu ve stopě, sjíždění ke straně, vibrace, chování při brzdění, ...)

Patnácti procenty se pak v hodnocení projevilo, nakolik se řetězy opotřebovaly při jízdě na vzdálenost padesát kilometrů rychlostí 50 km/hod, a zbývajících deset doplnilo chování vozu na ledu, především při brzdění a rozjezdu.

S textilními řetězy se snadno manipuluje, mínusy ale převažují.
S textilními řetězy se snadno manipuluje, mínusy ale převažují. | Foto: Aktuálně.cz

Jak přesně dopadly?

Pewag Servo. Získaly velmi dobré hodnocení při zkouškách na ledu, také se málo opotřebovávají. Manipuluje se s nimi dobře a také na sněhu se chovají dobře. Cena zhruba 1600 až 3200 korun.

Walmec Klack&Go New. Ve všech hodnocených ukazatelích dosáhly tyto řetězy na hodnocení dobré. V Česku v nabídce internetových obchodů nejsou, v Německu je lze pořídit za 113 eur.

Thule CS-10. Na ledu dosáhly na hodnocení velmi dobré, v ostatních ukazatelích jsou dobré. Ceny začínají na zhruba 3100 korunách.

RUDMatic Hybrid. Výborné jsou z hlediska trvanlivosti, ostatní kritéria byla hodnocena jako dobrá. Cena od 2800 korun.

Alpin 9 mm. Na sněhu byly sice hodnoceny pouze jako uspokojivé, ale hodnocení z hlediska opotřebení zase mají velmi dobré. Ve zbývajících dvou ukazatelích jsou dobré. Cena kolem 600 korun.

Spreje nelze doporučit.
Spreje nelze doporučit. | Foto: Aktuálně.cz

Pewag Snox Pro. Kvůli nízké výdrži mají v tomto ohledu hodnocení pouze doporučení s výhradami, výborně ale fungují na ledu a dobré jsou i z hlediska  montáže a chování na sněhu. Cena je od 1900 do 4000 korun podle rozměru a typu aut, na která jsou určeny.

Michelin Easy Grip. Montáž i demontáž těchto textilních řetězů je hodnocena jako dobrá, stejně tak i chování na sněhu. Na ledu jsou pouze uspokojivé a výdrž je neuspokojivá. Cena zhruba 2000 korun.

Auto Sock. S textilními návleky se sice dobře manipuluje, v ostatních ohledech jsou ale pouze uspokojivé nebo uspokojivé s výhradami. Cena v Česku 1600 až 2600 korun.

Rudmatic Softspike. V hodnocení ADACu dopadly velmi podobně jako předcházející výrobek. Jsou k mání za přibližně 2500 korun.

Thule K-Summit. Dobře se s nimi manipuluje, na sněhu jsou dostačující, na ledu dobré a z hlediska výdrže kvůli zmíněnému selhání centrální matice propadly. Cena začíná na 6500 korunách.

Snow Grip-Reiffenspray. Výborné hodnocení získaly tyto tekuté řetězy za snadnou manipulaci, v ostatních ohledech ale vůbec neuspěly. Cena v Německu kolem 10 eur (270 korun). 

Galerie: Autem na sněhu? Dvacet nejlevnějších vozů s pohonem 4x4

Opravdu víte všechno o zimních pneumatikách? Deset praktických rad

 

Právě se děje

Další zprávy