Tradiční ocelové sněhové řetězy stále nic nepřekoná. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího testu německého autoklubu ADAC.
Specialisté tak zasadili ránu úvahám některých motoristů, kteří by si chtěli před cestou do hor usnadnit práci a koupit například textilní návleky či výrobky, které se pouze nacvakávají na disk kola.
ADAC ve svém testu prověřil sedm tradičních ocelových řetězů, dvě rychlomontážní verze a tři trakční pomocníky ze syntetického materiálu. Testované modely vykázaly i výrazný cenový rozdíl v rozpětí od zhruba šesti set do téměř 10 tisíc korun.
Všech sedm řetězů z oceli dosáhlo výsledku „dobrý", shrnuje výsledky testu Igor Sirota z tuzemského autoklubu ÚAMK, který s německým klubem ADAC spolupracuje.
Nezanedbatelnou předností klasických řetězů je i cena: V Česku se nejvíce testovaných typů prodává za částky v rozmezí dvou až tří tisíc korun. Platí to i o vítězi testu, kterým se staly řetězy Pewag Servo vyráběné v ČR.
Pozoruhodné je, že na "dobré" ohodnocení dosáhly i úplně nejlevnější řetězy, které se v ČR prodávají za zhruba 600 korun.
Textilní řetězy jsou jen provizorium
Naopak neuspěl naprosto nejdražší testovaný výrobek Thule K-Summit. "Došlo k uvolnění centrální matice. Navíc, tento výrobek sice vykázal na ledu dobré výsledky, na sněhu ale zklamal," vysvětluje Sirota.
Z textilních řetězů na hodnocení dobré dosáhl jedině Easy Grip Michelin. Potíž je v tom, že se velmi rychle opotřebuje. Ostatní dva "textilní řetězy" na tom byly ještě hůře.
Použití tekutých řetězů ve spreji pak ADAC nedoporučuje vůbec. "Nastříkaná vrstva produktu Snow Grip vydržela jen několikeré otočení kol - poté efekt zcela zmizel," dodává Sirota.
Testování bylo velice důkladné. Čtyřicetiprocentní váhu v celkovém hodnocení měla manipulace s řetězy při montáži i demontáži. 35 procenty se na celkovém výsledku hodnocení výrobku podílely vlastnosti na sněhu (setrvání vozu ve stopě, sjíždění ke straně, vibrace, chování při brzdění, ...)
Patnácti procenty se pak v hodnocení projevilo, nakolik se řetězy opotřebovaly při jízdě na vzdálenost padesát kilometrů rychlostí 50 km/hod, a zbývajících deset doplnilo chování vozu na ledu, především při brzdění a rozjezdu.
Jak přesně dopadly?
Pewag Servo. Získaly velmi dobré hodnocení při zkouškách na ledu, také se málo opotřebovávají. Manipuluje se s nimi dobře a také na sněhu se chovají dobře. Cena zhruba 1600 až 3200 korun.
Walmec Klack&Go New. Ve všech hodnocených ukazatelích dosáhly tyto řetězy na hodnocení dobré. V Česku v nabídce internetových obchodů nejsou, v Německu je lze pořídit za 113 eur.
Thule CS-10. Na ledu dosáhly na hodnocení velmi dobré, v ostatních ukazatelích jsou dobré. Ceny začínají na zhruba 3100 korunách.
RUDMatic Hybrid. Výborné jsou z hlediska trvanlivosti, ostatní kritéria byla hodnocena jako dobrá. Cena od 2800 korun.
Alpin 9 mm. Na sněhu byly sice hodnoceny pouze jako uspokojivé, ale hodnocení z hlediska opotřebení zase mají velmi dobré. Ve zbývajících dvou ukazatelích jsou dobré. Cena kolem 600 korun.
Pewag Snox Pro. Kvůli nízké výdrži mají v tomto ohledu hodnocení pouze doporučení s výhradami, výborně ale fungují na ledu a dobré jsou i z hlediska montáže a chování na sněhu. Cena je od 1900 do 4000 korun podle rozměru a typu aut, na která jsou určeny.
Michelin Easy Grip. Montáž i demontáž těchto textilních řetězů je hodnocena jako dobrá, stejně tak i chování na sněhu. Na ledu jsou pouze uspokojivé a výdrž je neuspokojivá. Cena zhruba 2000 korun.
Auto Sock. S textilními návleky se sice dobře manipuluje, v ostatních ohledech jsou ale pouze uspokojivé nebo uspokojivé s výhradami. Cena v Česku 1600 až 2600 korun.
Rudmatic Softspike. V hodnocení ADACu dopadly velmi podobně jako předcházející výrobek. Jsou k mání za přibližně 2500 korun.
Thule K-Summit. Dobře se s nimi manipuluje, na sněhu jsou dostačující, na ledu dobré a z hlediska výdrže kvůli zmíněnému selhání centrální matice propadly. Cena začíná na 6500 korunách.
Snow Grip-Reiffenspray. Výborné hodnocení získaly tyto tekuté řetězy za snadnou manipulaci, v ostatních ohledech ale vůbec neuspěly. Cena v Německu kolem 10 eur (270 korun).
Galerie: Autem na sněhu? Dvacet nejlevnějších vozů s pohonem 4x4
Opravdu víte všechno o zimních pneumatikách? Deset praktických rad