Staria je poměrně mladé auto, na český trh vstupovalo na jaře roku 2022, tehdy s naftovým čtyřválcem a cenami od necelých 900 tisíc korun. To, stejně jako možnost zvolit si pohon všech kol, už je ale minulostí. Loni na podzim v rámci rozsáhlé modernizace dostalo až devítimístné Hyundai nový hybridní pohon.
Ten odvál cenu pod milionovou hranicí, základní verze stojí 1 179 990 korun, nově je také MPV výhradně předokolkou. Podobně jako u SUV Hyundai Santa Fe nebo Kia Sorento vychází hybridní ústrojí z přeplňované benzinové šestnáctistovky. Ta má sama o sobě výkon 118 kW. Doplňkem je synchronní elektromotor s permanentním magnetem, který má 54 kW.
Dohromady pak přední kola roztáčí až 160 kW, kombinovaný točivý moment je 367 Nm. První hodnota je vyšší než u původního turbodieselu, hodnota točivého momentu je ale poměrně výrazně nižší. Změnila se i převodovka, hybrid používá šestistupňový měničový automat, v minulosti jste mohli mít vedle osmistupňového automatu i šestistupňový manuál.
Kde hybridní pohon určitě oceníte, je městský provoz. Staria umí často jezdit jen na elektřinu, která se rekuperací hromadí v 1,49kWh akumulátoru. Zvolit si můžete i sílu rekuperace, a to pádly pod volantem. Výsledkem je, že ve městě se budete pohybovat i s obrovským a téměř 2,3 tuny vážícím autem, se spotřebou mezi šesti až sedmi litry.
Výhodu představuje elektromotor i při rozjezdech, které ve většině případů obstarává právě elektrická energie. Staria tak vystřelí velmi plynule a hladce.
Na limity hybridního pohonu, podobně jako třeba u nedávno testovaného SUV Santa Fe, narazíte na dálnici. Důvodů je celá řada, mezi nimi i fakt, že ač se Hyundai snažilo, skoro dva metry široká a vysoká karoserie zkrátka není etalonem aerodynamiky. My jsme se při dodržování legálního tempa pohybovali mezi 8,5 až 9,0 litru, ovšem auto nebylo plně naložené. Pokud byste plně využili velikostní potenciálu vozu, pak se spotřeba velice pravděpodobně přehoupne přes deset litrů.
Apetitu pomáhá, že třeba při dálničních klesáních nebo dlouhé plynulé jízdě po rovině dokáže pohon automaticky zapojit elektromotor a využít nashromážděné energie. Je to ale jen občasná pomoc, která uspoří spíše nízké desetiny litru paliva na 100 km. Zatímco ve městě si s hybridem pomůžete, na dálnice by se nafta nakonec hodila o něco více.
Bez výhrad je naopak dynamika, především pružné zrychlení třeba při předjíždění. Staria papírově zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za 10,2 vteřiny (to je výrazně lepší číslo než u naftového motoru) a jezdí maximálně 167 km/h.
Především ve městě oceníte naprosto fantastický výhled z auta ven všemi směry. Kombinace velkých bočních oken a podobně rozměrných zpětných zrcátek dává zapomenout na to, že sedíte v autě, které je s délkou 5,25 metru a šířkou dva metry větší než VW Multivan s prodlouženou karoserií.
Skvěle se s autem také manévruje, čemuž napomáhá i příjemné, nikoliv však přeposilované řízení. Naopak lehké výhrady by se daly přičíst podvozku: menší nerovnosti auto komfortně tlumí, ale při přejezdu větších děr a výmolů především zadní náprava nezatíženého auta vydá nepříjemné zvuky a posádka o nich ví více, než by možná chtěla. Naopak výborné je odhlučnění hybridního pohonu.
Do testu dorazila verze s devíti místy k sezení, ve všech třech řadách najdete tři sedadla. O tom prostředním úplně vepředu lze ale mluvit skutečně jen jako o nouzovém řešení a častěji jej asi budete využívat jako odkládací plochu s držáky nápojů.
Uprostřed je místa naopak královsky jak pro nohy, tak ramena a hlavu. Dělená lavice je posuvná, řídit lze také sklon opěradel, takže pozici si najde prakticky každý. A také úplně vzadu je místa více než dostatek, přičemž i tady lze lavici posouvat. Jako bonus mají i cestující úplně vzadu vlastní držáky nápojů, pro obě zadní řady sedadel pak má Staria vlastní zónu automatické klimatizace.
Boční posuvné dveře na obou stranách jasně ukazují, proč sebevětší SUV nikdy klasický minivan spolehlivě nenahradí. Díky nim do prostřední řady pohodlně nainstalujete dětskou sedačku, úchyty Isofix samozřejmě nechybí, a relativně komfortně nastoupíte i úplně dozadu. Navíc se pohodlně nastupuje též v úzkých prostorech.
Jenomže všechno není tak růžové. Staria totiž dojíždí na omezenou variabilitu. Lavici úplně vzadu lze sice posouvat a operativně tak měnit objem kufru z 831 na 1303 litrů, jenže budete-li chtít z osobní verze udělat dodávku, máte smůlu. Sedadla ve druhé i třetí řadě sice lze sklopit, nicméně je už nejde vyjmout. Pokud nemáte specializované nářadí. Také za auto nezapřáhnete přívěs.
Vedle vnějšího designu se nezměnila ani palubní deska. Za volantem si tak nadále připadáte jako pán každé silnice. Sedí se vysoko, takže koukáte na všechny trochu "spatra", i to je součástí chváleného výhledu z vozu ven. Ovládání všech funkcí je intuitivní, možná vypínání asistenta rychlosti by mohlo být na méně "kliků" v palubním menu. Ve většinou dotykových tlačítkách na palubní desce se rychle zorientujete, a naopak překvapí, kolik komfortních funkcí Staria vlastně nabízí.
Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV
Motor: benzinový přeplňovaný čtyřválec, 1598 cm3 + synchronní elektromotor
Převodovka: šestistupňová automatická
Výkon: 160 kW / 225 k
Točivý moment: 367 Nm
Nejvyšší rychlost: 167 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Průměrná spotřeba: 7,6 l / 100 km (WLTP)
Rozměry (d / š / v): 5253 / 1997 / 1990 mm
Rozvor náprav: 3273 mm
Objem zavazadlového prostoru: 831 / 1303 l
Cena základní výbavy od: 1 179 990 Kč
Cena testované výbavy od: 1 369 990 Kč
V testované verzi Style Premium nechybí vyhřívaná i ventilovaná přední sedadla, 360stupňová kamera, kompletní sada asistentů včetně kamerového sledování mrtvých úhlů, elektrické ovládání bočních posuvných dveří na obou stranách i víka kufru či možnost videokomunikace s cestujícími vzadu. Škoda jen, že Apple CarPlay i Android Auto je nutné nadále propojovat přes kabel, diodová přední světla pak postrádají technologii Matrix LED a i jejich sklon musíte nastavovat manuálně.
Základní cenu vozu, bezmála 1,18 milionu korun, jsme zmínili už v úvodu. Verze Style Premium, kterou vidíte na obrázcích, pak stojí 1 369 990 korun, dalších 40 tisíc spolklo panoramatické střešní okno. Pro srovnání, nejlevnější Multivan se 110kW dieselem startuje na 1 199 900 korunách.