reklama
 
 

Test francouzského Antisuperbu. Peugeot 508 má zachránit automobilovou střední třídu

12. 2. 2019 6:03
Ještě před deseti lety se v Evropě za rok prodal milion sedanů a kombíků střední třídy. V roce 2017 to bylo podle údajů webu Carsalesbase.com jen 543 000. Nedařilo se ani takovým jménům jako je VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis nebo Mazda 6. Jedinými vozy s jakžtakž stabilními prodeji byla Škoda Superb a Opel Insignia. Nová pětsetosmička tak přichází v nelehké době, ale pro Peugeot je věcí prestiže a autem, které by rádo v segmentu neprémiové střední třídy nastolilo jiné pořádky. Míří na Superb, zbraně ale láduje naprosto jinými patronami než český etalon.

Klíčem k záchraně kdysi populární třídy má být podle Francouzů rezignace na interiéry, které budou svou prostorností téměř konkurovat státnickým limuzínám. Místo toho chtějí nabídnout sexy design, do něhož se budoucí zákazníci zamilují.

Nová 508 tak zvenku vypadá, jako by byla designérskou studií, kterou někdo ukradl z autosalonu v Ženevě nebo Paříži. Expresivní tvary a splývavou záď s obrovskými pátými dveřmi (nová 508 je liftback, ne sedan jako předchůdce) tak doplňují stylová bezrámečková boční okna, které z auta dělají něco, čemu se mezi motoristickou veřejností vžilo protikladné označení čtyřdveřové kupé.

Oxymóra stranou, podívejme se raději dovnitř. Pokud totiž zvenku připomíná 508 návrhářský koncept, uvnitř je to stejné. Odvážně tvarovaná palubní deska přitom není ergonomickým průšvihem, ba naopak. Jakmile si zvyknete na malinký volant a správně si ho nastavíte tak, abyste přes něj viděli na rozměrný a vysoko nainstalovaný digitální přístrojový štít, nebudete mít mnoho výhrad.

Centrální a rychle reagující dotykový displej obsluhuje takřka vše: od navigace až po klimatizaci. Její ovládací prvky ovšem uvidíte na panelu neustále, nemusíte tedy nikam přepínat (to byl problém u staršího provedení systému například v Peugeotu 308).

Líbí se nám i to, že ťuknutím na ikonku informací u položky v nastavení zobrazíte podrobnou nápovědu k dané funkci. Šikovné. Výtečné je rovněž hlasové ovládání v češtině.

Nedostatky? Systém samočinného udržování v jízdním pruhu se vypíná tlačítkem nešťastně utopeným u řidičova levého kolena a podsvícení klapek sloužících k přepínání mezi jednotlivými zobrazeními (navigace, klimatizace, rádio, nastavení atd.) se snadno v noci ve městě slije se svitem pouličních lamp.

Potud to tedy vypadá, že v Peugeotu na praktickou stránku věci úplně nezapomněli. Usednutí na zadní sedadla vás ale rychle přesvědčí o opaku. Místa na kolena má i pomenší 175cm novinář tak akorát, na hlavu je ho vysloveně málo. Tento problém se splývavou zádí, ale vyřeší verze kombi, jejíž test si můžete přečíst zde.

Ani ona ale s 530l kufrem není žádným stěhovákem a o liftbacku to platí jakbysmet. Zavazadlový prostor má v jeho případě solidních 487 litrů a je sice dobře přístupný, ale také poměrně nízký.

Inu, lepší je uvelebit se v pohodlných předních sedadlech a nastartovat. Ač se to s ohledem na futuristické pojetí Peugeotu 508 nezdá, pod kapotou kultivovaně bručí přízemní naftový dvoulitr. Hybrid s dobíjením ze zásuvky uvede Peugeot až během roku.

Diesel má dostatečný výkon 130 kilowattů, 400 točivých momentů a je spojen s příjemně fungujícím osmistupňovým automatem. Ten řadí hladce a nijak nepřeceňuje sílu motoru v nízkých otáčkách. Snaží se ho spíše držet tam, kde se cítí nejlépe. To, že automat motor zbytečně nepodtáčí, se však bohužel podepisuje na vyšší spotřebě: 6,7 litru.

Pokud jste rádi pány situace, vězte, že automatu nevnutíte manuální mód (po čase se vrátí zpět do automatického) a že s klasickou manuální převodovkou lze koupit jen základní naftovou jednapětku.

Spíš než ji nebo testovaný nejsilnější diesel dává ale smysl vzít o třicet tisíc levnější slabší verzi dvoulitru o výkonu 120 kilowattů a stejném točivém momentu 400 newtonmetrů anebo rovnou benzinový vrchol: přeplňovanou jednašestku se 133 kilowatty.

Její výhody se projeví v zatáčkách. I diesel sice dobře padne do rukou a působí jako menší auto, než jakým je. S těžkým motorem se ale 508 poměrně brzo začne sunout po čumáku ze zatáčky. S benzinem je auto lehčí, a navíc u něj dostanete standardně adaptivní tlumiče.

Chytrý podvozek, který sám upravuje své nastavení podle aktuální jízdní situace, se dá připlatit i u dieselů za 26 000 Kč. Funguje velice dobře: v zatáčkách se auto zbytečně nenaklání a umí se snadno vypořádat i s nerovnostmi. Spojte to s výborným odhlučněním kabiny a z 508 máte skvělého partnera na dlouhé cesty.  

Peugeot 508 BlueHDI 180 GT Line

Motor: naftový 4válec, 1997 cm3
Výkon: 130 kW v 3750 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s
Kombinovaná spotřeba: 4,7 l/100 km
Provozní hmotnost: 1610 kg
Objem zavazadlového prostoru: 487 l
Cena od: 980 000 Kč

Vlajková loď Peugeotu by vás navíc měla na místo dopravit v bezpečí: má adaptivní tempomat, který zvládá popojíždět v kolonách, sama se dokáže držet v jízdním pruhu a na konci cesty sama zaparkuje, aniž byste se musel dotknout plynu, brzdy a volantu.

Pro všechny případy je tu pak noční vidění a pro ty nejhorší situace výborný výsledek v nedávném crash-testu Euro NCAP, v němž se dokonce vyrovnala tradičně bezpečným Volvům.

Pro úspěch Peugeotu 508 je ale klíčové, jestli se dokáže popasovat se Superbem. Zásadní otázka v tomto případě zní - potřebují skutečně manažeři vzadu tolik místa jako v limuzíně a obří kufr? Nebo vzadu stejně vozí jen děti, aktovku si hodí na sedačku a sportovní tašku do kufru? Budou volit styl, nebo praktičnost? Odpověď dostaneme po zveřejnění prodejních výsledků za letošní rok.

Srovnání Peugeotu 508 s konkurencí naleznete zde.

autor: Martin Přibyl | 12. 2. 2019 6:03

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama