Test Dacia Logan. Skvěle praktická, ale občas nelogická

Radek Pecák Radek Pecák
15. 6. 2013 13:30
Podvozek je uzpůsoben pro špatné cesty. U kapoty potěší plynokapalinová vzpěra
Nový logan vypadá moderněji, krasavec to však stále není.
Nový logan vypadá moderněji, krasavec to však stále není. | Foto: Radek Pecák

Technické údaje a cena

  • Výkon motoru: 90 koní při 4000 otáčkách za minutu
  • Maximální točivý moment: 135 Nm při 2500 ot./min.
  • Maximální rychlost: 175 km/hod
  • Zrychlení 0-100 km/hod: 11,1 s
  • Kombinovaná spotřeba: 5,0 l/100 km
  • Převodovka: pětistupňová manuální 
  • Rozměry (d,š,v v mm): 4347, 1733, 1517
  • Objem zavazadlového prostoru: 510 l
  • Seznam hlavních prvků výbavy: 4x airbag, palubní počítač, mlhové světlomety, rádio, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna
  • Cena základní verze: 159 900 Kč
  • Cena testované verze bez příplatků: 222 900 Kč

 

Dacii se všeobecně ví, že vyrábí auta, která jsou jakýmsi kompromisem. Přesto jde o velmi úspěšný počin jejího vlastníka - francouzské automobilky Renault.

Po Sanderu letos představila další nový model - druhou generaci sedanu Logan. Nebyl vyvíjen od základu zcela nový, jde vlastně o důkladnou modernizaci předcházející verze.

Vůz vyrostl ve směrech, které zákazníky zajímají nejvíce. Konstruktéři jej natáhli do délky o šest centimetrů na 435 centrimetrů, jde tedy o typického zástupce nižší střední třídy. Zvětšil se také rozvor. 

Pro redakční test jsme měli k dispozici model s benzinovým turbomotorem 0,9 TCe a v nejvyšší výbavě Arctica. Ta kromě jiného zahrnuje i manuální klimatizaci.

Interiér je shodný pro modely Logan a Sandero.
Interiér je shodný pro modely Logan a Sandero. | Foto: Dacia

První bod za praktičnost: Rodiny s pubertálními "habány" určitě potěší, že dozadu si bez problémů sednou dva lidé s výškou hodně přes 180 centimetrů, a to i v případě, že před nimi sedí dva stejně vzrostlí jedinci. Nebudou tlačit koleny do zad předních cestujících, ani nebudou hlavou vytlačovat důlek do stropu. Dokonce i opěrky hlavy si lze vytáhnout tak, aby při nárazu opravdu ochránily krční páteř.

Druhý bod jsme přidali po prozkoumání druhu materiálu, pokrývajícího zadní stranu opěradel předních sedaček. Je z koženky, a tudíž omyvatelný. Pokud tedy o něj zavadí dětské nohy v zablácených botičkách, postačí k omytí navlhčený hadr.

Bod za místo vzadu.
Bod za místo vzadu. | Foto: Radek Pecák

Pro mnohé zájemce je velmi důležitý zavazadlový prostor. Ten má skutečně velký - 510 litrů, i když samozřejmě skrze plechové víko hůře přístupný než například ten, který nabízí škodovky u svých liftbacků. Navíc prostor v bocích omezují plechové vzpěry kufru. Převážení delších věcí je však možné díky sklopení opěradel zadních sedaček, i když otvor do kabiny zmenšuje oplechování po stranách.

Trochu návrat do minulosti

Zřejmě největší exkurzí do světa automobilové minulosti je však tlačítko na zádi, kterým se kufr otevírá. Navíc je v něm i zámek, takže kufr lze zajistit jen otočením klíčku. Těm, kteří občas zapomínají, tedy radíme, aby v kufru raději nic cenného nevozili.

Nekomfortní ovládání okének.
Nekomfortní ovládání okének. | Foto: Radek Pecák

Kabina loganu je vpředu poměrně útulná. Sedačky nevypadají vůbec ošklivě, jsou ale hodně měkké. Při delší cestě by patrně řidiče a spolujezdce vpředu bolela záda. Sedí se také vysoko, což bude vyhovovat spíše menším řidičům.

Plasty na palubní desce jsou samozřejmě pouze tvrdé, nicméně mají poměrně dobré zpracování. Opravdu nezvyklé je stahování okének pomocí tlačítek dole na středovém panelu. A také klakson, který se aktivuje stiskem tlačítka na páčce blikačů, nikoliv na středu volantu, jak je dnes normou.

Takto se zamyká kufr.
Takto se zamyká kufr. | Foto: Radek Pecák

Další bod za praktičnost si však Dacia Logan připisuje po otevření kapoty motorového prostoru. Při dolévání kapaliny do ostřikovačů není třeba hledat špinavou vzpěru a místo, kde se ukotvuje. Logan má plynokapalinovou vzpěru! Touto vymožeností nedisponuje například ani nedávno představená nová Škoda Octavia.

Dacia Logan potvrzuje v oblasti audiosystému trend, který nastolily nedávno prémiové značky. Veškeré funkce spojené s příplatkovou navigací se ovládají na dotykovém displeji. Samotné zařízení pak už nemá CD mechaniku, je ale možno přehrávat například soubory z USB paměti. Pod volantem vozu je instalován ovladač hlasitosti a přepínání stanic.

Podvozek Dacie Logan je uzpůsoben pro jízdu na špatných cestách
Podvozek Dacie Logan je uzpůsoben pro jízdu na špatných cestách | Foto: Radek Pecák

Jízda v loganu není nic pro řidiče milujícího svižnější svezení. Vše je podřízeno tomu, aby vůz dokázal projet i tu nejhorší venkovskou cestu a přitom nevytřásl duši z lidí uvnitř. Tudíž, na běžných výtlucích při jízdě v přímém směru se auto vznáší plavně, pomalu jako prémiová limuzína, ovšem o mnoho horší je, pokud vjedete na nerovnost v zatáčce... A úplně nejhorší, když jedete v takové situaci větší než malou rychlostí. To se k rozkolísání karosérie přidá ještě necitlivě zasahující stabilizační systém.

Na druhou stranu, pokud bude za volantem sedět klidný řidič a auto nebude naložené i na střeše, lze se dočkat poměrně slušné spotřeby. Ověřili jsme si, že při jízdě v kombinovaném režimu zahrnujícím dálnici, mimoměstské silnice i pražský provoz lze údaj na palubním počítači udržet kolem šesti litrů na sto kilometrů. Pokud by někdo chtěl docílit ještě nižší spotřeby, může si dopomoci stiskem tlačítka ECO, zmenšující reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu.

 

Právě se děje

Další zprávy