Americký výrobce luxusních elektromobilů bude muset před soudem čelit další žalobě, kterou na něj hromadně podala skupina řidičů, kteří si stěžují na celkem 47 tisíc údajně chybných vozů. Ti se domnívají, že je firma využila jako pokusné králíky, když je nechala řídit své vozy se systémem Autopilot.
Systém Autopilot využívá jak sedan Tesla Model S, tak rodinné SUV Model X. Jde o elektroniku, která dokáže udržovat vzdálenost za ostatními vozy a udržet auto v jízdním pruhu. Autonomně umí i předjíždět, pokud řidič použije blinkr. Systém určitou dobu funguje sám, ale pak řidiče vyzve, aby se opět ujal řízení, jak jsme vyzkoušeli během testu Tesly Model X, který najdete zde.
Autopilot se od své instalace do vozů Tesly setkal s celou řadou problémů. Loni v květnu zřejmě stál i za smrtelnou nehodou, po níž zakladatel společnosti Elon Musk slíbil, že systém vylepší tak, aby jeho používání bylo bezpečnější. "Dokonalá bezpečnost je opravdu nemožný cíl. Je to o zlepšení pravděpodobnosti bezpečí. Nikdy zde nebude nula smrtelných nehod, nikdy nebude ani nula zranění," prohlásil tehdy Musk.
Nehoda ale nebyla jediným problémem. Po internetu se začaly šířit zprávy a videa ukazující selhání systému, kdy auto například náhle a bezdůvodně zabrzdilo nebo vybočilo z jízdního pruhu. A přesně toho se týká i nejnovější žaloba, která byla minulý týden podaná k soudu v kalifornském San Jose.
"Auta zákazníků, která je stála mezi 81 až 113 tisíci dolary (až 2,8 milionu korun), vyjížděla z pruhů, bezdůvodně aktivovala brzdy nebo nedokázala zpomalit či zastavit, když se blížila k jiným autům," stojí v žalobě, která reprezentuje majitele vozů pořízených od roku 2016 doteď.
Tesla se ale proti žalobě ostře ohradila. Označila ji za hledání senzace a také za silně nepřesnou. Opírá se o své tvrzení, že Autopilot nikdy nebyl prezentovaný jako systém autonomního řízení. Upozorňuje i na fakt, že pravidelně systém aktualizuje pomocí softwarového vylepšení. Proto považuje žalobu za neopodstatněnou.
"Vždy jsme otevřeně hovořili o našem systému autopilota s tím, že jde o produkt, který se bude v průběhu času vylepšovat. Navíc jsme nikdy netvrdili, že naše vozy jsou schopné plně samostatné jízdy," stojí v prohlášení kalifornské automobilky.
Faktem zůstává, že systém Autopilot, který se ve vozech začal objevovat od roku 2015, je zatím Teslou označovaný jako ve stadiu "beta", tedy v testovacím provozu. Otázkou tedy je, zda měl být zkoušen přímo na řidičích. To bude rozhodovat kalifornský soud, pokud se mu firmě nepodaří zabránit.